کد خبر: ۳۹۹۱۷۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷

پرواز 117 دقیقه‌ای قشم ایر با طعم آدرنالین بر فراز قشم/نقص فنی در موتور شماره یک هواپیما

‌قشم- ساعت 20 و 13 دقیقه جمعه نهم مهر- پرواز فوکر- قشم ایر به شماره 1263 ‌از قشم به مشهد مقدس باید انجام می‌شد. 93 مسافر و هفت خدمه پروازی چمدان‌های خود را برای سفر به مشهد مقدس در هواپیما قرار دادند، اما پس از هفت دقیقه از پرواز، خلبان متوجه نقص فنی در موتور شماره یک هواپیما شده و اعلام وضعیت فوق‌العاده می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
فوکر 100 باید برای فرود اضطراری وزن کم می‌کرد و به دلیل نبود این امکان، خلبان با اعلام به برج مراقبت سعی می‌کند در پروازی حدود دوساعته بر فراز جزیره قشم، مقدار سوخت را به حدی کاهش دهد تا برای فرود بر باند فرودگاه قشم آماده شود.

اعلام وضعیت فوق‌العاده

با اعلام وضعیت فوق‌العاده، تمامی نیروهای اورژانس، آتش‌نشانی، شبکه بهداشت و نیروهای امداد و کمک‌های اولیه و آتش‌نشانی در حالت آماده‌باش قرار می‌گیرند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه بین‌المللی قشم در این رابطه به ایسنا گفت: هواپیمای شماره 1263 در ساعت 20 و 13 دقیقه از فرودگاه قشم به پرواز درآمد و هفت دقیقه بعد، خلبان با اعلام وضعیت فوق‌العاده به دلیل نقص فنی موتور سمت چپ، مجبور به دور زدن در حوالی فرودگاه و جزیره قشم شد تا با کاهش سوخت، وزن مناسب برای فرود اضطراری را به دست آورد.

شمس نژاد بیان کرد: به دلیل اینکه این هواپیما قادر به کاهش سوخت ناگهانی نیست، خلبان مجبور شد حدود 117 دقیقه بر فراز جزیره به حرکت درآید تا با مصرف شدن سوخت، به وزن موردنظر برای فرود اضطراری در جزیره قشم دست یابد.

فرودی مطمئن در میانه شب

وی ادامه داد: این پرواز بامهارت خلبان و فرود مناسب در فرودگاه قشم، در ساعت 22 و 10 دقیقه به زمین نشست و تمامی 93 مسافر و هفت کادر پروازی از هواپیما بیرون آمدند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه بین‌المللی قشم از همکاری خودروهای امدادی و اورژانس شهر قشم، درگهان، سوزا و روستاهای رمکان و طبل به دلیل حضور به‌موقع در محل فرودگاه تقدیر کرد و افزود: خوشبختانه این فرود مصدوم و مجروحی در پی نداشت؛ تنها ‌به دلیل استرس زیاد توسط کادر پزشکی با ماسک اکسیژن مشکل ‌دو مسافر هواپیما بررسی و حل شد.

تیک آف دوباره فوکر 100 به مشهد مقدس

وی گفت: این پرواز پس از رفع مشکل فنی در ساعت یک و 21 دقیقه بامداد شنبه یازدهم مهرماه با 87 مسافر و هفت خدمه پروازی، پرواز خود به مشهد مقدس را از سر گرفت.

حادثه، تلفات و مجروح بر جای نگذاشت

شمس نژاد همچنین با انتقاد از برخی شبکه‌های مجازی و همچنین برخی شبکه‌های تلویزیونی به دلیل انتشار اخبار غیرواقع، افزود: از تمامی اصحاب رسانه درخواست داریم از روی عکس‌ها و تصاویر درباره پروازهای هواپیماها اظهارنظر نکنند و اخبار مستند را از منابع رسمی و واقعی تهیه کنند تا از تشویش اذهان عمومی جلوگیری شود.

مدیرکل روابط عمومی سازمان منطقه آزاد قشم نیز در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: با توجه به اینکه سازمان‌های هواپیمایی دارای ایزوهای مشخص و قابل قبولی هستند و در این‌گونه مسائل با جان مردم سروکار داریم، با اعلام رسمی وضعیت فوق‌العاده بلافاصله تمامی نیروهای شهرستان و سازمان منطقه آزاد قشم و فرودگاه دست‌به‌کار شدند تا از بروز یک فاجعه جلوگیری کنند.

بسیج نیروهای امدادی و درمان شهرستان

مرتضی شیخ‌زاده بیان کرد: یگان‌های امداد و نجات، نیروهای بیمارستانی در شهرهای مختلف شهرستان قشم و روستاهای مجاور فرودگاه به همراه بیمارستان‌های پیامبر اعظم قشم، جیجان و ... همه دست‌به‌دست یکدیگر دادند تا شاهد کمترین مشکل باشیم.

وی تصریح کرد: به‌رغم اینکه بسیاری از مدیریت دوگانه در شهرستان قشم سخن به میان می‌آورند؛ اما تعامل دستگاه‌های دولتی و سازمان منطقه آزاد قشم در جریان بروز این حادثه نشان داد که همگان در برابر منافع مشترک و خطراتی که جان هم‌وطنان را تهدید می‌کنند، اتحاد ویژه‌ای دارند.

مدیرکل روابط عمومی سازمان منطقه آزاد قشم همچنین با اشاره به استاندارهای بالای هواپیمای فوکر 100 به‌رغم قدیمی بودن آن، اضافه کرد: این هواپیما قادر است حتی با یک موتور نیز تیک آف کند ‌یا به زمین بنشیند.

محک خوب کادر درمانی در وضعیت فوق‌العاده

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم نیز به ایسنا گفت: انجام موفق این بحران، محک بسیار خوبی برای مدیریت بحران بود؛ چراکه این اتفاق در شامگاه روز جمعه افتاد و بسیج کردن نیروها در سخت‌ترین حالت موجود قرار داشت.

دولت‌آبادی بیان کرد: پس از اعلام وضعیت فوق‌العاده بلافاصله به‌صورت تلفنی تیم بحران تشکیل شد و مسئولیت دبیر کمیته بحران را نیز رئیس اورژانس 115 بر عهده گرفت.

وی از اعزام سه آمبولانس به فاصله چند دقیقه پس از اعلام وضعیت فوق‌العاده خبر داد و افزود: مراکز بهداشتی طبل، رمکان، سوزا و درگهان اعلام آمادگی کردند و پزشکان، ماماها و پرستاران نیز به حالت آماده‌باش درآمدند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان قشم گفت: بیمارستان‌های قشم و جیجیان به حالت فوق‌العاده درآمد و پزشکان، پرستاران و افرادی که در شیفت هم نبودند فراخوانده شدند تا کمبودی برای کمک به حادثه دیدگان احتمالی نداشته باشیم.

 

وی اظهار کرد: هم‌زمان با معاونت درمان هرمزگان برای کمک آمبولانس‌های خمیر و بندرعباس هماهنگی‌های لازم انجام شد و می‌توان گفت در این عملیات، بیش از 100 تن از کادر پزشکی و پیراپزشکی در آماده‌باش کامل بودند و اتوبوس آمبولانس قشم نیز به محل اعزام شد.

دولت‌آبادی همچنین اعلام کرد: به دلیل عدم امکان پرواز در شب، پرواز بالگرد اورژانس از بندرعباس میسر نبود.

هواپیما فوکر 100 قشم ایر به سمت مشهد پرواز کرد

مدیرعامل فرودگاه بین‌المللی قشم از پرواز هواپیما فوکر 100 شرکت قشم ایر به سمت مشهد مقدس خبرداد.

مجتبی شمس‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، ‌با اشاره به رفع مشکل فنی به وجود آمده پرواز شماره 1263 هواپیمایی قشم‌ایر فوکر، تصریح کرد: این پرواز ساعت یک و بیست و یک دقیقه بامداد امروز 10 مهرماه به سمت مشهد مقدس پرواز کرد.

وی با بیان اینکه از 93 نفر مسافر این پرواز، شش نفر انصراف دادند، خاطرنشان کرد: 87 نفر مسافر باقیمانده به سفر خود ادامه داد.

به گزارش ایسنا،، فوکر 100 در ساعت 20:15 از فرودگاه قشم به مقصد مشهد مقدس انجام‌شده بود که اندکی پس از بلند شدن هواپیما، خلبان احساس می‌کند که در یکی از موتورهای هواپیما نقص فنی به‌وجود آمده است، که مدتی در آسمان قشم به پرواز خود ادامه می‌دهد تا سوخت هواپیما به حداقل ممکن برسد و پس از این اقدام، هواپیما بدون هیچ مشکلی در فرودگاه قشم دوباره به زمین می‌نشیند و کارشناسان فنی و پرواز هواپیمایی قشم‌ایر و فرودگاه قشم بر روی هواپیما کار می‌کنند تا نقص فنی موجود در یکی از موتورهای هواپیما را برطرف کنند که رفع نقص فنی موجود برطرف شده است و این هواپیما به پرواز خود به سمت مشهد مقدس ادامه داد.


این حادثه به خیر گذشت و هواپیمای فوکر 100 به لطف نگاه ضامن آهو به مسافران این هواپیما و تجربه خلبان و با آمادگی یکپارچه تمامی نیروهای امداد، آتش‌نشان، درمان و ... به کار خود پایان داد؛ اما سؤال اصلی اینجاست که چرا جزیره قشم که فرودگاهی بین‌المللی دارد، هنوز از بالگرد اورژانسی بی‌بهره است و آیا در صورت بروز حادثه‌ای دردناک، در جمعه‌شب، بیمارستان‌های قشم و مراکز درمانی، قادر به تأمین نیاز حادثه دیگان بودند؟ این سؤالی است که باید مسئولین استانی بخصوص مسئولین دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بدان پاسخ دهند. به امید تدبیر مسئولان این حوزه در خدمات‌رسانی اورژانس هوایی.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
0
5
اونوقت هي ميگن خريد هواپيما اشتباهه!!!
ناشناس
|
Saudi Arabia
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
0
0
قشم تداعی تولید پزشک پولی به قیمت سلامت مردم توسط دانشگاه تهرانی

تنها را علاجش ،در هرمطب حق بیمار باشد ،معا لجش از کدام درب یا زیر درب وارد پزشکی شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
0
0
سلام.درسته که همه نیمه ی خالی لیوان رو می بینن ولی ناگفته نماند که بیمارستان قشم آمادگی مقابله با هر نوع بحران رو دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
0
0
عجب پس اين عكسها مال فوكره
قديما به اينا ميگفتند ايرباس
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین