کد خبر: ۳۹۹۲۲۴
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳

چرا پرندگان هنگام پرواز باهم برخورد نمی‌کنند؟

محققان متوجه شدند علت این که پرندگان هنگام پرواز از روبرو با یکدیگر برخورد نمی کنند، این است که هر یک به سمت راست خود می چرخد.
آفتاب‌‌نیوز :
درست همانند قوانین رانندگی که خودروها برای پیشگیری از برخورد، باید در سمت راست جاده حرکت کنند، مشخص شده است که مرغ های عشق نیز زمانی که در آستانه برخورد قرار می گیرند، به سمت راست می چرخند.

به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از از روزنامه ایندیپندنت، با توجه به افزایش ترافیک هوایی، کشف 'قوانین اساسی' پرواز بی خطر که طی میلیون ها سال در پرندگان تکامل یافته است، به هواپیماهای بدون سرنشین کمک می کند تا از برخوردها پیشگیری کنند.

چراپرندگان هنگام پروازباهم برخورد نمی‌کنند؟

پروفسور 'ماندیام سرینیواسان' از دانشگاه 'کویینزلند' در استرالیا که ریاست این تحقیق را بر عهده داشت، گفت: پرندگان باید تحت فشار شدید تکاملی بوده باشند تا بتوانند به راهکارها و مقرراتی برای به حداقل رساندن خطر تصادم دست یابند. 

وی ادامه داد که تاکنون مطالعه ای در این خصوص که هنگام پرواز دو پرنده به سمت یکدیگر چه اتفاقی روی می دهد، صورت نگرفته بود.

براساس یک مدل سازی صورت گرفته، پرندگان همواره به سمت راست می چرخند و برخی اوقات ارتفاع خود را نیز بر اساس برخی ترجیحات از پیش تنظیم شده، تغییر می دهند.

این محقق ادامه داد: ترافیک هوایی افزایش یافته و نیاز مبرمی به ایجاد سیستم های قوی خودکار برای هواپیماهای سرنشین دار و بدون سرنشین ایجاد کرده است؛ بنابراین باید از طبیعت درس گرفت. 

در این مطالعه، دو مرغ عشق در دو انتهای یک تونل آزاد شدند و مسیر پروازی آنها توسط یک دوربین با سرعت بالا، فیلم برداری شد.

در بیش از 100 پرواز که توسط 10 پرنده مختلف انجام شد، حتی یک برخورد مشاهده نشد.

پروفسور سرینیاواسان گفت: یافته دیگر این مطالعه این بود که پرندگان به ندرت در یک ارتفاع پرواز می کنند و این سوال مطرح می شود که آیا هر پرنده ترجیح خاصی برای پرواز در ارتفاع بالاتر و یا پایین تر دارد؟

وی افزود: این احتمال وجود دارد که موقعیت و جایگاه پرندگان در سلسله مراتب گروهی ارتفاع پرواز آنها را مشخص می کند که این سوال باید در آینده مورد تحقیق قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: گرچه نمی توانیم بگوییم که چگونه پرندگان مساله انتقال به ارتفاع های مختلف را حل می کنند اما می توانیم راهبردهای ساده ای را برای سیستم های اتوپایلوت (خلبان خودکار) و پهپادها برای پیشگیری از تصادم های هوایی پیشنهاد کنیم.

این تحقیق در مقاله ای در مجله PLOS One منتشر شده است.


منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین