کد خبر: ۳۹۹۷۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷
جزئیاتی از سفر مهم هیئت اقتصادی استرالیا به تهران

بازشدن قفل‌های روابط ایران و استرالیا / کدام شرکت‌های استرالیایی خواستار سرمایه‌گذاری در ایران هستند؟+اسامی

استرالیا در مقایسه با بریتانیا و امریکا روابط بهتر و نزدیک‌تری با ایران دارد و می‌تواند بیش از آن دو کشور از فرصت‌های اقتصادی در ایران استفاده کند. وزیر تجارت استرالیا می‌گوید: «دیدار با همتای ایرانی‌ام، محمدرضا نعمت‌زاده برایم جالب بود. مقام‌های ایرانی مشتاقانه خواستار سرمایه‌گذاری خارجی هستند. آنان وعده ایجاد محیطی کم‌خطرتر از گذشته را به ما دادند».
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- «استیو کیوبو» وزیر تجارت استرالیا به همراه هیئت تجاری بلندپایه‌ای به تهران سفر کردند. در حالی که تحریم‌ها علیه بازشدن قفل‌های روابط ایران و استرالیا / کدام شرکت‌های استرالیایی خواستار سرمایه‌گذاری در ایران هستند؟+اسامیایران در اوایل سال جاری میلادی لغو شدند و فرصت گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران ۸۰ میلیون نفری با شرکت‌های جهانی ایجاد شده است، سرمایه‌گذاران استرالیایی نیز در رقابت با همتایان اروپایی خود خواستار استفاده از این بازار قابل توجه هستند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ سایت استرالیایی «استرالین» با انتشار گزارشی درباره سفر وزیر تجارت استرالیا به تهران می‌نویسد: «ایران دومین اقتصاد بزرگ در خاورمیانه با تولید ناخالص ملی ۳۹۳ میلیارد دلاری در سال است. ایران دارای ذخایر نفتی و گازی بزرگ و جمعیتی تحصیلکرده، جوان و بخش‌های اقتصادی متنوع در حوزه‌های خدمات، صنعت و کشاورزی است. آقای کیوبو در صدر هیئتی ۲۰ نفره از نمایندگان ارشد از شرکت‌های مختلف فعال در حوزه‌های آموزش و پرورش، کشاورزی، منابع طبیعی، بهداشت و مدیریت آب به ایران سفر کرده است.

او نسبت به بهبود روابط خوش‌بین است اما مخاطرات پیش‌رو را نیز می‌بیند. او به «استرالین» می‌گوید: «روشن است که فرصت‌های زیادی در ایران وجود دارند اما این فرصت‌های بدون مخاطره نیستند. خطر اصلی عدم دسترسی ازادانه ایران به بانک‌های بین‌المللی و محدودیت‌های موجود در امور مالی است و عدم اطمینان درباره چشم‌انداز سیاسی که تهدید اصلی برای پیمانکاران و سرمایه‌گذاران خارجی محسوب می‌شوند». 

این نشریه در ادامه به اسامی شرکت‌های استرالیایی اشاره می‌کند که نمایندگان‌شان به ایران سفر کرده‌اند: وود ساید، کوانتاس، بلک مورز، لایو کورپ، میت اند لیواستاک استرالیا، گرین کورب، رابیکون واتر و همچنین اعضای دانشگاه‌های سیدنی و ملبورن. 

وزیر تجارت استرالیا اما امیدوار است؛ زیرا استرالیا در مقایسه با بریتانیا و امریکا روابط بهتر و نزدیک‌تری با ایران دارد و می‌تواند بیش از آن دو کشور از فرصت‌های اقتصادی در ایران استفاده کند. او می‌گوید: «دیدار با همتای ایرانی‌ام، محمدرضا نعمت‌زاده برایم جالب بود. مقام‌های ایرانی مشتاقانه خواستار سرمایه‌گذاری خارجی هستند. آنان وعده ایجاد محیطی کم‌خطرتر از گذشته را به ما دادند». 

شرکت «بلک مورز» فعال در حوزه سلامت طبیعی و بهداشت تنها شرکت استرالیایی بود که معامله‌اش با ایران را نهایی کرد. دیگر شرکتی که  زمزمه‌های توافق جدی‌ترش وجود داشت غول نفت و گازی استرالیا یعنی شرکت «وودساید» بود. شرکت هواپیمایی کوانتاس نیز وضعیت مشابهی را داشت. 

شرکت  وودساید در حالی به بازار ایران چشم دوخته است که دو سال پیش قراردادی ۲.۶ میلیارد دلاری را با اسرائیل برای فعالیت در حوزه گازی لویاتان امضا کرده بود. مشارکت کوانتاس نیز برای نوسازی ناوگان فرسوده هوایی ایران صورت می گیرد. 

وزیر تجارت استرالیا گفته است که افزایش خطوط هوایی میان ایران و شهرهای مخالف استرالیا در ماه‌های آینده صورت می‌گیرد و این پیش‌شرط گسترش روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور خواهد بود. 

در ادامه این گزارش، «مت رایان» مدیر کل شرکت «رابیکون واتر» که در حوزه منابع آبی و مدیریت آن فعالیت می‌کند اشاره کرده که ایران نیاز قابل توجهی به تنظیم کانال های ابیاری خود و استفاده از سیستم‌های آبیاری و توزیع اب پیشرفته دارد.
 
قابل ذکر است که آقای کیوبو از سال ۲۰۰۲ میلادی به این سو نخستین وزیر بازرگانی استرالیا بوده است که به ایران سفر کرده است. سابقه روابط دیپلماتیک ایران و استرالیا به سال ۱۹۶۸ میلادی باز می‌گردد که استرالیا سفارت خود را در تهران افتتاح کرد. از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی در ایران روابط دو کشور با یکدیگر رو به بهبود و تقویت بوده است. جولی بیشاپ وزیر امور خارجه استرالیا نیز در ماه آوریل سال ۲۰۱۵ میلادی به ایران سفر کرد و با ظریف همتای ایرانی خود دیدار داشت. وزیر امور خارجه ایران نیز در مارس سال جاری به لسترالیا سفر کرد. دو طرف در این دیدارها با یکدیگر بر سر افزایش همکاری های امنیتی به خصوص در حوزه مبارزه علیه تروریسم و در عراق به توافق دست یافتند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Saudi Arabia
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
0
6
روابط بهتر
مشکل مهاجر کمتر
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین