کد خبر: ۳۹۹۹۳۸
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹
مدیرعامل صندوق‌ اعتباری‌ هنر:

بايد مشکل زيرساخت‌های اقتصاد هنر را برای همیشه حل كنيم

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با بیان اینکه "دو مسئله حمايت از هنرمندان و مسائل اقتصادي آن‌ها را در دستور كار خود قرار داده‌ايم"، گفت: به‌نظر من هنرمندها باید خودشان بخش اقتصادي فعالیت‌های خود را فعال كنند. معتقدم بايد مشکل زيرساخت‌هاي اقتصاد هنر را يك بار برای همیشه حل كنيم.
آفتاب‌‌نیوز :
غلامرضا خلیل‌ارجمندی، مشاور وزیر ارشاد و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر درباره عملکرد این صندوق، گفت: زماني كه صندوق به ما تحويل بايد مشکل زيرساخت‌های اقتصاد هنر را برای همیشه حل كنيمداده شد، به هیچ‌وجه کار در این صندوق به همان شکل، قابل ادامه نبود. به‌همين‌خاطر ما از همان روز اول تصميم گرفتيم به هيچ‌وجه عملكرد خودمان را با دوره گذشته مقایسه نکنیم. زیرا فقط وقت ما را می‌گرفت و ضرر آن را هم خانواده بزرگ هنرمندان باید می‌دادند. به‌هرحال همیشه در چنین مواردی میان دو طرف ماجرا دعوا می‌شود و آسیب آن را دیگران می‌بینند. من هميشه این اعتقاد را داشتم و عادت هم دارم که به جلو نگاه كنم.

به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از روابط‌عمومی صندوق اعتباری هنر، غلامرضا خلیل‌ارجمندی در ادامه با بیان اینکه "دو مسئله حمايت از هنرمندان و مسائل اقتصادي آن‌ها را در دستور كار خود قرار داده‌ايم"، توضیح داد: موضوعات حمايتي چهار زير شاخه دارد. يكي بيمه تأمین اجتماعي است كه در حال حاضر حدود بيست و سه ـ چهار هزار نفر از آن استفاده می‌كنند. دوم موضوع بيمه تكميلي است كه با توجه به هزينه سرسام‌آور درمان، آن را از يك عدد 2 تا 3 ميلياردتوماني به يك بودجه 12 ميلياردتوماني رسانده‌ایم و خدمات خيلي خوبي را به هنرمندان ارائه می‌دهد؛ حدود 13 هزار نفر از اين سرويس استفاده می‌كنند. مورد سوم موضوع تكريم و مستمري‌بگيران است كه حدود دو هزار و 200 یا 300 نفر مستمري‌بگير ما هستند و حدود 500 نفر هم از طرح تكريم برخوردار شده‌اند. ما براي طرح تكريم و مستمري، شيوه‌های کاری را تغییر داده‌ایم كه آيين‌نامه‌هاي هرکدام به‌طور کامل در سايت صندوق وجود دارد و علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاعات بیشتر به آن مراجعه کنند.

غلامرضا خلیل‌ارجمندی با اشاره به ساماندهی پرداخت وام در این صندوق، تصریح کرد: ما وام‌ها را طبقه‌بندي کرده‌ایم. آن‌دسته از وام‌هایی که اعضای صندوق بابت درمان خود می‌خواستند را با افزايش بيمه تكميلي ديگر پرداخت نمی‌کنیم. اما هنرمندانی که برای سرمایه‌گذاری و ايجاد يك كار، مثلا تئاتر به وام نیاز دارند را با هماهنگی چند بانک و طی‌کردن روال بانکی، به بانک‌ها معرفی می‌کنیم. یعنی ما به این افراد در جهت تسهیل‌شدن روال دریافت وام كمك می‌كنيم اما همچنان مقررات بانك حاكم است. يك بخش كوچك ديگر هم در این طبقه‌بندی ما وجود دارد و آن مسئله وام‌های ضروری است. اگر کسی چنین وامی بخواهد ما این سرويس را به آن‌ها می‌دهيم و شايد سالي 500 تا 1000 فقره وام در اين بخش پرداخت كرده‌ایم. عملكرد ما در اين چندساله مشخص است. همه گزارش‌ها را هم اعلام کرده‌ایم و به‌صورت جداگانه در اختيار معاونت‌هاي مختلف گذاشته‌ایم.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره پالایش اعضای صندوق اعتباری هنر نیز گفت: يكي از كارهايي كه انجام دادیم، پالايش اعضا بود که مجموع كار را به‌صورت سيستمي طراحی و اجرایی کردیم. در صورتی که تا پیش از آن همه‌چيز به‌صورت كاغذي انجام می‌شد. مثلا معاونت‌ها برای عضویت در این صندوق به اعضای خود معرفي‌نامه می‌دادند، اما الان ديگر كاغذ ارزشی برای ما ندارد. براي اينكه بايد همه چيز از طریق سامانه انجام شود. مثلاً هرکسی که می‌خواهد در این صندوق عضو باشد باید مشخصات خود را در سامانه پر کند تا ما بدانیم این فرد چه هنري دارد؛ نويسنده است، روزنامه‌نگار است یا... . بعد از اینکه درخواست او تاييد شد، خودبه‌خود كارت عضویت او هم صادر می‌شود.

وی افزود: به واسطه پالایشی که ما انجام دادیم حدود 600 یا 700 نفر از كساني كه هنرمند نبودند از این چرخه حذف شدند که هم بار مالي آن براي ما كم شد و هم پالايش صحيح اعضا اتفاق افتاد. يك تفاهم‌نامه‌ای هم با معاونت محترم مطبوعاتي امضا كرده‌ایم كه روزنامه‌نگارها و خبرنگار‌ها از بخش مطبوعات و خبرنگاري سرويس بگيرند و اگر واقعاً خبرنگار هستند از طریق روزنامه، نشریه یا خبرگزاری كه در آن كار می‌كنند بيمه شوند و پول بيمه آن‌ها را نیز معاونت مطبوعاتي بدهد. اگر روزنامه یا نشریه‌ای این کار را انجام ندهد قطعاً با آن‌ها برخورد می‌کنند. می‌خواهم بگویم با این پالايش حدود 2500 نفر از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران سر جاي خودشان قرار گرفتند و به‌درستی بيمه شدند.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ادامه داد: زمانی که خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در صندوق اعتباری هنر بیمه بودند حداقل حقوق را دریافت می‌کردند؛ ولي روزنامه‌نگاری که از يك موسسه مطبوعاتي حقوق واقعي خود را می‌گيرد، بر مبناي همان حقوق واقعي بيمه پرداخت می‌کند و از تسهیلات آن استفاده می‌کند. به‌هرحال اين كار انجام شده است اما هنوز اشكالاتي دارد ولي اميدواریم تا پايان دولت به‌درستي به پایان برسد.

غلامرضا خلیل‌ارجمندی درباره بودجه این صندوق هم گفت: در بخش اقتصادي يك‌سري فعاليت‌هاي جديد انجام داديم كه بودجه ما از دولت جدا شود. الان بودجه‌ای كه صندوق هنر از دولت می‌گيرد را به‌طور مستقیم به سازمان تامين اجتماعي می‌دهد و يك مقدار هم برای طرح تكريم هنرمندان هزینه می‌کند و سایر هزينه‌ها، مانند؛ هزينه حقوق در این اداره، وام و... هيچ‌كدام ديگر در فصل‌هاي دولت نيست. به‌همین‌خاطر ما از مجموع سرمایه‌گذاری‌هايي كه انجام داده‌ایم اين هزينه‌ها را تامين می‌كنيم. ما می‌خواهيم صندوق مستقل شود. دیگر دولت‌ها نمی‌توانند برای این جریان كاري انجام بدهند؛ زیرا روزبه‌‎روز بودجه‌ آن‌ها كم می‌شود.

وی درباره وضعیت تئاتر کشور و مشکلات آن گفت: كسي جدي به اين مسئله نگاه نمی‌كند. البته در همه بخش‌هاي هنری همين مسئله وجود دارد و این شرایط بد مختص تئاتر یا سینما نیست. به‌نظر من هنرمندها باید خودشان بخش اقتصادي فعالیت‌های خود را فعال كنند. به‌هرحال اگر بخواهيم در مورد اقتصاد تئاتر حرف بزنيم بايد اول از همه شاخص‌هاي اقتصاد تئاتر را مشخص کنیم. مثلاً مشخص کنیم که باید چند سالن به این جریان اضافه كنند. چه‌كار كنند که به تماشاگرهاي تئاتر اضافه شود. یا چه‌كار کنند که قيمت بليت‌ها را درست كنند و... اگر این اتفاق بیافتد اقتصاد تئاتر درست می‌شود و مانند همه بخش‌ها روي پاي خودش می‌ایستد.

مشاور وزیر ارشاد با بیان اینکه "اگر قرار باشد چرخه اقتصادي درست شود بايد همه پارامترهاي اقتصادي را مورد توجه قرار بدهيم و بدانیم در این جریان عرضه، تقاضا، توليد، نيروي انساني و... وجود دارد"، تصریح کرد: در حال حاضر در اقتصاد هنر اين موضوعات از هم گسيخته هستند. به‌همین‌خاطر باید همه موارد را مشخص كنيم و مثلاً ببينيم خود تئاتري‌ها چقدر اشكال دارند و چقدر با هم درگير هستند. چه‌جاهايي سالن‌ها و چه‌جاهايي دانشگاه‌ها اشكال دارند. اصلاً شايد به اين جمع‌بندي برسيم كه خروجي‌های دانشگاه ما زياد است و جلوي آن را بگیریم. واقعاً من معتقدم اگر برای این تعداد فارغ‌التحصیل كار نيست براي چه باید ورودي داشته باشیم؟ توجه داشته باشید این مسئله در همه حوزه‌ها مصداق دارد.

وی درباره اینکه برخی معتقدند نگاه اقتصادی به تئاتر باعث می‌شود که این هنر به سمت ابتذال حرکت کند، گفت: به چنین چیزی اعتقادی ندارم. كساني كه در این جریان سياست‌گذار هستند موظفند که کیفیت‌ها را كنترل كنند. اين حرف، حرف دولت قبل است كه می‌گفتند: «نباید دامن هنر را به اقتصاد آلوده كنيم». من معتقدم اين حرف‌ها غيركارشناسي است. زیرا اقتصاد در هر نوع فعاليت فرهنگي هنري وجود دارد؛ ولي بايد مراقبت كنيم كه مثلا يك تئاتري در قالب لمپنیسم، ابتذال و بي‌شخصيتي حرکت نکند و جامه مخاطب خود را پيدا كند. من هم قبول دارم که نباید هرکاری که درآمد بیشتری دارد را انجام بدهیم به همین‌خاطر می‌گویم باید مراقبت کنیم و کار خوب ارائه دهیم. متاسفانه در اين دو ساله هيچ‌وقت نهادها و ان‌جی‌اوهای تئاتر با ما از اين حرف‌ها نزده‌اند.

وی درباره ادعاهای منتقدان اقتصاد هنر افزود: به نظر من به هیچ‌وجه بحث آن‌ها اقتصاد هنر نيست. من می‌گویم حرف منطقي بزنيد. من اگر اين كار را بكنم و پولی به شما بدهم یا بیمه هنرمندان را نگیرم مطمئن باشید فقط يك ماهي به شما داده‌ام و همچنان شما ماهيگيري ياد نگرفته‌اید. من معتقدم بايد مشکل زيرساخت‌هاي اقتصاد هنر را يك بار و برای همیشه حل كنيم. دولت‌ها كمك نمی‌كنند؟ مهم نیست، به راه‌هاي ديگری فكر می‌كنیم. با سایر نهادهاي اقتصادي حرف می‌زنیم و... ولي تا الان در همه جلسات، آن‌ها از ما يا انتظار مالي داشتند يا تخفيف و حذف پرداخت بيمه. با اين كار درآمد هنرمند درست نمی‌شود. پس بهتر است اول درآمد هنرمند را درست كنند يا اگر هنرمندي كار ندارد، اين افرد تلاش كنند تا او كار داشته باشد. اگر سالن ندارند، تلاش كنند تا سالن‌ها را افزايش بدهند و... من معتقدم بايد زمينه را براي كسب درآمد و كاركردن هنرمند فراهم كنيم و اجازه بدهيم خوب پول در بياورد و از پول خودش حق بيمه واقعي خود را بدهد تا سرويس درست بگيرد.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ادامه و درباره سرانه درمان گفت: در قانون تامين اجتماعي سرانه درآمد براي شخصي است كه از سرانه درمان استفاده می‌كند. به دليل اينكه اگر كسي بخواهد يك‌جا آن را پرداخت كند، بي‌عدالتي است. ما معتقديم بايد سرانه درمان متناسب با كسي كه درمان‌گيرنده است، دريافت شود. مثلاً شما يك دفترچه بيمه داريد كه مادر، پدر، بچه و... هم از آن استفاده می‌كنند. ممكن است هيچ‌كدام تا پايان دوره از درمان استفاده نكنند و فقط از فرانشيزهاي عادي استفاده كنند. ولي يك آدمي هم هست كه هر روز از دفترچه بيمه استفاده می‌كند. طبيعتا سهمي از درمان شما را او استفاده می‌كند و اين بي‌عدالتي است. ما به دليل اينكه می‌خواستيم اين بي‌عدالتي را برداريم سرانه درمان را حذف كرديم. البته هيچ‌جا از اين سرانه درمان استفاده نمی‌شد و به اشتباه در دولت قبل در قراردادي كه براي بيمه هنرمندها نوشته بودند، قرار شده بود 50 درصد از سرانه درمان را دولت بدهد. از زماني كه ما آمديم گفتند نبايد اين را بدهيم، زيرا از آن‌هايي كه از هدفمندي يارانه استفاده می‌كنند و تعدادشان ده هزار نفر است صد در صد سرانه درمان می‌گیریم ولي از اين بيست هزار نفر، 50 درصد. اين خودش يك بي‌عدالتي بود و ما بايد همه را يكسان می‌كرديم. به همين دليل به سمت قانون رفتيم كه براي همه قراردادهاي تامين اجتماعي سهم هزينه درمان براي درمانگاه است.

خلیل‌ارجمندی درباره امکان ارائه خدمات و تسهیلات بیشتر به اعضای این صندوق گفت: اگر بدهي ما به تامين اجتماعي تمام شود، سقف براي‌مان باز می‌شود و می‌توانيم تعداد بيشتري را بيمه كنيم. توجه داشته باشيد الان دولت پولی که به من می‌دهد آن را براي بدهي و هزينه‌هاي جاري به تامين اجتماعي می‌دهم. ما می‌خواهيم بدهي‌مان تمام شود كه بتوانيم كار جديدي انجام بدهيم.

وی افزود: صندوق در حال حاضر تنها از فعاليت‌هاي اقتصادي و همان سرمایه‌گذاری‌هايي كه كرده است پول درمی‌آورد و با آن مثلاً به بيست تئاتر كمك می‌كند؛ زيرا می‌خواهيم براي تئاتر يك كار ساختاري انجام بدهيم. البته به‌نظر من بخشي از اين، وظیفه خود دوستان است.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر درباره پرداخت وام از سوی این صندوق اظهار کرد: حرف درستی نيست كه می‌گویند صندوق به غير از بيمه كاري انجام نمی‌دهد. من پرداخت وام را تحليل كرده‌ام و متوجه شده‌ام سه نوع درخواست وام داريم. يكي وام براي درمان است كه ما براي اين منظور بيمه‌ها را افزايش داده‌ایم و مسئله حل شد. يك نوع ديگر وامي است كه برخي افراد می‌خواهند تا با آن كار كنند. طبيعتا با يك يا دو ميليون كه نمی‌شود كسي كار كند و به رقم بالايي نياز است؛ به همين‌منظور ما افراد متقاضي اين نوع وام را به بانك معرفي می‌كنيم تا وام بگيرند. اما يك نوع ديگر هم هست كه براي احتياجات شخصي است. 

خلیل‌ارجمندی ادامه داد: هر درخواست وامي را كه هر معاونتي امضا كند يا با امضاء مديركل هنرهاي نمايشي، انجمن هنرهاي نمايشي و... به ما ارائه بدهند، صرفاً به‌عنوان معرفی در نظر گرفته می‌شود و مثلاً می‌گويد: «اين فرد هنرمند مورد تاييد يا عضو من است. فلان مشكلات را دارد، لطفاً مساعدت كنيد». من هم اين نامه را بررسي می‌كنم و به فرد متقاضي وام می‌دهم. بنابراين صفي وجود ندارد. الان من هيچ پرونده بازي ندارم. اساساً شیوه‌ی كار ما عوض شده است. بنابراين متقاضيان درخواست بدهند، ما آنها بررسي و رسيدگي می‌كنيم.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره نحوه عضویت در این صندوق با بیان اینکه "تا پيش از اين هر انجمني با نامه، يك نفر را براي عضويت به صندوق معرفي می‌كرد"، تصریح کرد: الان من در سامانه جستجو می‌كنم و می‌بينم همه چيز خالي است. به همين دليل هم گفتم هركسي متقاضي عضويت در صندوق است در سامانه صندوق ثبت‌نام خود را كامل كند. توجه داشته باشيد اين اتفاق يك‌بار می‌افتد و يك‌بار عضويت‌ها تكميل می‌شود. به این صورت قطعاً اگر كسي درخواست وامي داده باشد قابل پيگيري است و حتما آن را پيگيري می‌کنیم.

غلامرضا خلیل‌ارجمندی درباره کارت عضویت اعضای صندوق اعتباری هنر توضیح داد: ما به دليل اينكه نمی‌خواستيم سليقه‌ای با ماجرا برخورد كنيم، هنوز در صندوق به كسي كارت نداده‌ایم. می‌گويم اگر شما هنرمند يا خبرنگار هستید، بايد بتوانيد با كارتي كه در اين رابطه داريد از خدمات صندوق استفاده كنید. چقدر بايد براي اين مسائل هزينه كنيم و وقت بگذاريم. من همه اين‌ها را حذف كرده‌ام و هركسي كه بخواهد در اين صندوق عضو شود می‌تواند حتي ساعت دو نیمه شب از طريق سايت ثبت‌نام كند و مستندات خودش را همانجا ارائه دهد.

وی افزود: ما الان يك سايت راه انداخته‌ایم كه همه اين افراد در هر نقطه‌ای از اين كشور كه هستند می‌توانند مستندات واقعي خودشان را در سايت مشخص كنند. در واقع ما تلاش كرديم تا رفت و آمد اداري را حذف كنيم و موفق هم شديم. الان به‌ندرت كسي حضوری به صندوق مراجعه می‌كند. من امسال با قراردادي كه با بيمه ايران بسته‌ام، حتي معرفي‌نامه و كارت را هم حذف كرده‌ام. به هر بيمارستاني كه برويد كد ملي شما را در سايت بزنند كفايت می‌كند. اگر بيمارستاني كه به آن مراجعه می‌كنيد طرف قرارداد بيمه باشد كه هيچ، اگر نباشد آن بيمارستان با بيمه نامه‌نگاري می‌كند نه شما.

وی درباره تفاوت بیمه صندوق اعتباری هنر و خانه تئاتر ضمن بیان اینکه این دو بیمه هیچ تفاوتی با هم ندارند، تاکید کرد: خانه تئاتر نبايد كسي را بيمه كند؛ زيرا خانه تئاتر خودش بيمه من است. ما نامه‌نگاري كرده‌ایم و گفته‌ایم نمی‌توانيم به هيچ‌ خانه‌ای پول بدهيم. همانطور كه گفتم با بيمه ايران قراردادي را امضا كرده‌ام و اعضاي خودم را بيمه می‌كنم. ممكن است اين اعضا، عضو خانه تئاتر هم باشند، ممكن است نباشند.

غلامرضا خلیل‌ارجمندی در این گفت وگو که با مجله نمایش انجام شده است، درباره تعامل این صندوق با سایر نهادها و انجمن‌های فرهنگی کشور گفت: تعامل وجود دارد، زيرا اين‌ها اساساً بازوهاي اجرايي معاونت‌ها در كشور هستند. مثلاً خانه سينما بازوي اجراي معاونت سينمايي و خانه تئاتر و انجمن هنرهاي نمايشي بازوي اجرايي معاونت هنري هستند. قاعدتاً من نبايد هيچ نامه‌ای از خانه سينما يا خانه تئاتر بگيرم و آن معاونت‌ها بايد اين كار را انجام بدهند. ولي من براي اينكه راحت‌تر كار‌ها انجام شود گفتم با نامه‌ی خانه‌ها هم متقاضيان را می‌پذيرم و اين تعامل‌ها را برقرار كرديم ولي نمی‌توانیم رابطه مالي هم با اين خانه‌ها داشته باشيم.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در پایان درباره وضعیت خدمات صندوق اعتباري هنر در ساير شهرستان‌ها گفت: این خدمات نسبت به قبل بهتر شده است. من خدمات را مستقيم و از طريق سيستم به آنها می‌دهم و اتفاقاً چون اين خانه‌ها در شهرستان‌ها وجود ندارد كار راحت‌تر انجام می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین