کد خبر: ۴۰۰۰۷۴
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹
سرمایه‌گذاران به ایران می‌آیند اما باید در کجا مستقر شوند‌؟

چرا ایران لندن یا منهتن‌ ندارد؟/پیامدهای قطع روابط ایران و امریکا

توافق هسته‌ای درهای ایران به سوی گسترش کسب و کار و سرمایه‌گذاری خارجی را گشوده است اما یک مانع عمده در مسیر افزایش سرمایه‌گذاری خارحی وجود دارد؛ کمبود فضاهای با کیفیت بالا و فضاهای اداری مقرون به صرفه
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- بسیاری از کسب و کارها در تهران محبور به خرید و یا اجاره فضاهای مسکونی هستند. روزنامه «وال استریت ژورنال» با چرا ایران لندن یا منهتن‌ ندارد؟/پیامدهای قطع روابط ایران و امریکاانتشار گزارشی اشاره می‌کند که متاسفانه در ایران به خصوص در تهران هیچ‌جای مشخصی برای مناطق کسب و کار مشابه لندن و یا منهتن نیویورک در نظر گرفته نشده است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این روزنامه با اشاره به فقدان فضاهای اداری مدرن در ایران برای صاحبان کسب و کارهای خارحی می‌نویسد: «توافق هسته‌ای درهای ایران به سوی گسترش کسب و کار و سرمایه‌گذاری خارجی را گشوده است اما یک مانع عمده در مسیر افزایش سرمایه‌گذاری خارحی وجود دارد؛ کمبود فضاهای با کیفیت بالا و فضاهای اداری مقرون به صرفه. تهران هیچ منطقه کسب و کار مشخصی مشابه با مراکز تجاری معروف دنیا از جمله لندن یا منتهن ندارد. در تهران تعداد بسایری کمی برج اداری مدرن وجود دارند در نتیجه بسیاری از شرکت‌های خارجی و کارفرمایان بزرگ داخلی مجبور به استفاده از مراکز خرید و یا فضاهای اداری متصل به این مراکز شده‌اند. برخی نیز مجبور به انتقال دفاتر خود به شهرستان‌ها شده‌اند. 

این روزنامه اشاره می‌کند که برخی از صاحبان کسب و کار با مقایسه و بررسی قیمت‌های بالای اجاره و خرید در ایران از سرمایه‌گذاری منصرف شده‌اند. این روزنامه می‌نویسد:«معدود ساختمانی با استانداردهای حرفه‌ای در ایران وجود دارد. تقاضا برای دفاتر اداری بالاست اما دفاتر حرفه‌ای کم هستند و فضای اداری ناچیز مشکلاتی را برای شرکت‌های فعال در حوزه انرژی، بهداشت و تجهیزات صنعتی ایجاد می‌کند. این در حالی است که ایران نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی در دوران پساتحریم است و صندوق بین‌الملل پول نیز پیش‌بینی رشد ۴ درصد را در سال جاری برای ایران داشته است و حسن روحانی رییس جمهوری نیز هدف‌گذاری برای جذب سرمایه خارجی تا پنج سال آینده را به میزان ۵۰ میلیارد دلار تعیین کرده است». 

این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که برج سایه یکی از معدود و قدیمی‌ترین ساختمان‌های تجاری در تهران است که بریتیش ایرویز و ترکیش ایرلاین در آن دفتر دارند و برج کیان نیز یکی دیگر از این برج‌هاست که شرکت سامسونگ در آن دفتر داشته است». 

این روزنامه امریکایی در ادامه اشاره می‌کند که بیش‌تر فضاهای موجود اداری در ایران از مشکلاتی چون اینترنت با سرعت پایین، تعمیرات و نگهداری ضعیف وسایل و سیستم‌های مکانیکی و فضای داخلی غیر استاندارد رنج می‌برند. 

این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که برج سپهر نیز یکی از معدود برج‌های اداری است که نوسازتر است. وال استریت ژورنال اشاره می‌کند که عدم ورود فضاهای مدرن به تهران تا حدی بازتاب‌دهنده روابط تیره و تار ایران و امریکا در دوران پس از پیروزی انقلاب است؛ زمانی که سرمایه‌گذاران ریسک سرمایه‌گذرای در ایران را انجام نمی‌دادند. این روزنامه هم‌چنین اشاره می‌کند که یکی دیگر از علل اصلی کمبود دفتر مدرن در پایتخت ایران آن است که بسیاری از سرمایه‌گذاران املاک در حوزه برج‌های مسکونی سرمایه‌گذاری کرده و پول نسبتا کمتری صرف ساخت ساختمان‌های تجاری شده است. 

این روزنامه به نقل از محمد قائمی ارشیتکت اشاره می‌کند که ساختمان‌های اداری ساخته شده نیز بدون استانداردهای حرفه‌ای هستند. این روزنامه اشاره می‌کند که از آنجایی که ساخت واحد مسکونی در ایران بسیار ارزان‌تر از تجاری است، بسیاری از مردم پس از ساخت آن واحدشان را به اداری تبدیل می‌کنند و تغییر کاربری می‌دهند.

 این روزنامه در پایان اشاره می‌کند که هزینه اجاره فضاهای اداری در ایران نیز نسبتا بالاست و در این باره می‌نویسد: «شادفر که در حوزه املاک فعال است می‌گوید که هزینه اجاره یک ساختمان اداری در برجی در تهران در حدود ۴۲ دلار بازای هر فوت مربع است. او می‌گوید شاید این میزان در مقایسه با اجاره بهای مشابه در سانفرانسیکو سه یا چهار برابر کمتر باشد اما در مقایسه با فیلادلفیا یا هیوستن تفاوت زیادی ندارد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین