کد خبر: ۴۰۰۱۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۵
استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به نفع صنعت داخلی و موجب اشتغال‌زایی می‌شود

رونق انرژی‌های‌تجدیدپذیر در کشور/ رایزنی سرمایه‌گذاران اروپا، چین و کره‌جنوبی با ایران

ظرفیت تولید برق در ایران ۷۴ هزار مگاوات است که نزدیک به ۲۰۰ مگاوات آن از طریق منابع تجدیدپذیر تامین می‌شوند که عمدتا انرژی خورشیدی و بادی هستند. با این حال، پیش‌بینی شده که ظرفیت انرژی تجدیدپذیر ایران تا پنج سال آینده تحت برنامه توسعه ششم به پنج هزار مگاوات برسد. پیش‌بینی می‌شود که نیروگاه های جدید با ظرفیت کل تولید ۲۶ هزار مگاوات برق در ایران ساخته شوند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران لغو شده شده‌‌اند با این حال، ایران همانند سایر کشورهای تولید‌کننده نفت با کاهش قیمت  جهانی این ماده مهم مواجه شده است که این موضوع می‌تواند بر درآمدهای ایران تاثیر منفی بگذارد در نتیجه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند راهی مقرون به صرفه برای ایران به منظور تامین و ذخیره‌سازی انرژی برای نسل‌های آینده باشد. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ سایت تحلیلی «المانیتور» با انتشار گزارشی درباره چرایی رونق انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران می‌نویسد: «ایران کشوری است که جمعیتی ۸۰ میلیون نفری دارد و چهارمین ذخایر نفت و دومین ذخایر بزرگ گاز جهان را در خود جای داده است با وجود منابع هیدروکربنی غنی در آن کشور اما ایران به دنبال اجرای پروژه ساخت راکتور هسته‌ای به عنوان بخشی از تلاش‌هایش برای افزایش اتکا به منابع انرژی تجدیدپذیر است». 

چرا انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران رونق گرفته‌اند؟

المانیتور در ادامه اشاره می‌کند که ایران در سال‌‌های گذشته اقدامات لازم برای افزایش ظرفیت تولید برق از طریق منابعی مانند باد، خورشید و زمین گرمایی یا ژئوترمال را انجام داده است. این سایت می‌نویسد: «در این راستا ایران پروژه‌‌های تولید ۶۰۰ مگاوات برق از طریق انرژی بادی و نیروگاه زمین گرمایی ۵۰ مگاواتی در شمال غربی این کشور را در دستور کار قرار داده است. به گفته مقام‌های دولتی در ایران ظرفیت تولید برق در ایران ۷۴ هزار مگاوات است که نزدیک به ۲۰۰ مگاوات آن از طریق منابع تجدیدپذیر تامین می‌شوند که عمدتا انرژی خورشیدی و بادی هستند. با این حال، پیش‌بینی شده که ظرفیت انرژی تجدیدپذیر ایران تا پنج سال آینده تحت برنامه توسعه ششم به پنج هزار مگاوات برسد. پیش‌بینی می‌شود که نیروگاه های جدید با ظرفیت کل تولید ۲۶ هزار مگاوات برق در ایران ساخته شوند». 

این سایت اشاره می‌کند در برنامه ششم توسعه دولت بر روی انرژی پاک برای حفاظت از محیط زیست تمرکز کرده است. «ریک تیوون» مدیر پروژه انرژی‌های تجدید‌پذیر که در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی در ایران فعال است به المانیتور می‌گوید که برای ایران که در زمره ۲۰۰ کشور متعهد به اجرای مفاد پیمان اقلیمی پاریس سال ۲۰۱۵ میلادی است ضروریست که از انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان ابزاری برای کاهش تاثیر منفی زیست محیطی ناشی از سوخت‌های فسیلی استفاده کرده و موجب صرفه‌جویی در مصرف آب شود».

او که مشاور موسسه‌ای در هلند در این زمینه است می‌گوید: «در صورتی که به انرژی بادی و خورشیدی دسترسی داشته باشید یعنی ارزان‌تر می‌‌توانید انرژی تولید کنید، پول بیش‌تری پس‌انداز خواهید کرد و نیازی به فروش سوخت خود و یا دریافت حق بیمه و سایر مسائل پیچیده نخواهید داشت.» او همچنین اشاره می‌کند که استفاده از این انرژی‌ها هم به نفع صنعت داخلی ایران است و هم موجب اشتغال‌زایی می‌شود.
 
این سایت اشاره می‌کند که دولت قوانینی را برای تسهیل و سرعت بخشیدن به سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر تصویب کرده است که مشوق‌های قابل‌توجهی برای سرمایه‌گذاران است. وزیر انرژی ایران ماه جولای گذشته وعده داده بود که دوره تضمین خرید از پنج سال به ۲۰ سال افزایش یافته است و این میزان برای شرکت‌هایی که از فناوری‌ها و تجهیزات داخلی استفاده می‌کنند به میزان ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت». 

این سایت  اشاره می‌کند که دولت همچنین با هماهگی با سازمان حفاظت محیط زیست و وزارتخانه‌های اقتصاد و انرژی درصدد تسهیل روند صدور مجوز برای سرمایه گذاران است. 

المانیتور اشاره می‌کند به همین‌خاطر است که سرمایه‌گذاران خارجی از کشورهای آلمان، ایتالیا و دانمارک و هم چنین از نروژ، چین و کره جنوبی برای همکاری با ایران در زمینه افزایش تولید انرژی های تجدیدپذیر وارد  رایزنی شده‌اند. 

المانیتور در ادامه اشاره می‌‌کند که «گیلز دیکسون» مدیر عامل انجمن انرژی بادی اروپا نیز ماه جولای به ایران سفر کرد و از علاقمندی سرمایه‌گذاران اروپایی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه در ایران که دارای ظرفیت بالای استفاده از انرژی بادی است خبر داد. 

این سایت در ادامه اشاره می‌کند که انرژی تجدیدپذیر می‌تواند جایگزینی مناسب برای انرژی‌های تجدیدناپذیر باشد و به حفظ  منابع انرژی برای نسل‌های آینده نیز کمک خواهد کرد. 

المانیتور در پایان می‌نویسد: «تا سال گذشته زمانی که تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته ای ایران هنوز لغو نشده بودند بسیاری معتقد بودند که طرح‌های دولت ایران برای توسعه پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار بلندپروزانه هستند و تحقق آن‌‌ها نیز دشوار است اما با لغو محدودیت‌ها برای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران، بسیاری از کارشناسان تحقق هدف‌گذاری افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه در ایران به ۱۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ میلادی و ۶۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ میلادی را امکان‌پذیر می‌دانند. کارشناسان می‌گویند چالش‌های مختلف ایران در این مسیر عدم توسعه کامل زیرساخت‌ها و عدم وجود تخصص در حوزه استفاده از فناوری‌های مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر است. با این حال، بسیاری باور دارند که عزم قوی دولت ایران برای تنوع بخشیدن به منابع مورد استفاده انرژی و نوسازی زیرساخت‌ها همزمان با جلب نظر مساعد سرمایه گذاران داخلی و خارجی می‌تواند سبب شود تا ایران در مسیر صحیحی حرکت کند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۰۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
0
0
باید ابزار استفاده از انرژی های تجدید پذیر در کشور بومی سازی شود.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین