کد خبر: ۴۰۰۱۸۷
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹

ارزیابی مثبت مقامات آلمانی از سفر زیگمار گابریل به ایران

مقامات و نمایندگان تجاری آلمان سفر وزیر اقتصاد این کشور به ایران را گامی مثبت و سازنده ارزیابی کردند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه دویچه وله، زیگمار گابریل معاون صدر اعظم و وزیر اقتصاد آلمان شب گذشته سفر دو روزه خود به ایران را با چشم انداز افزایش روابط تجاری و اقتصادی میان دو غول منطقه ای پس از رفع تحریم های بین المللی  رفع شده علیه جمهوری اسلامی به پایان رساند.

اما در جریان این سفر یک اتفاق غیر منتظره به وقوع پیوست، اینکه علی لاریجانی رئیس پارلمان ایران دیدار با زیگمار گابریل را در تهران لغو کرد. هیچ دلیلی برای لغو این ملاقات ارائه نشد اما رسانه ها اینگونه ارزیابی کرده اند که این اقدام احتمالا در واکنش به اظهارات گابریل پیش و در جریان این سفر درباره موضع ایران در قبال اسرائیل، حقوق بشر در ایران و حمایت این کشور از بشار اسد رئیس جمهور سوریه انجام شده است.

این مقام بلند پایه آلمانی روز دوشنبه گفت که فرصت های خوبی در این سفر برای رایزنی با دیگر مقامات ایران و نمایندگان تجاری داشته است.

نمایندگان تجاری آلمان سفر به ایران را گامی مثبت در مسیر توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور پس از سال ها تحریم دانستند.

اریک شوئیترز، رئیس اتاق های صنعت و بازرگانی آلمان به رویترز گفت: در مجموع این سفر یک گام مثبت بود. پس از سال ها تحریم های سخت بازسازی جریان پیشین در روابط زمان می برد اکنون باید مقداری اعتماد ایجاد کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: به طور قطع سفر زیگمار گابریل برای دستیابی به این هدف مفید بوده است و پس از این سفر من کمی مطمئن تر شده ام.

به گزارش دویچه وله، آلمان و ایران پیش از وضع تحریم ها روابط اقتصادی و تجاری قوی و گسترده ای داشتند. لغو این تحریم ها همزمان با اجرایی شدن توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 سبب شد تا قدرت های جهانی برای ورود به بازار ایران با 80 میلیون جمعیت وارد رقابت شوند. هر چند به دلیل ادامه برخی تحریم های واشنگتن علیه تهران، انتظارات از لغو تحریم ها هنوز برآورده نشده و روند کندی را طی می کند.

در این میان، بانک های اروپایی به دلیل ترس از اینکه آمریکا می تواند جریمه هایی را علیه شان به اتهام نقض شبکه پیچیده تحریم های باقی مانده وضع کند، برای تعامل با ایران تردید دارند. از این رو ایران، آمریکا را به مانع تراشی در مسیر تعامل اقتصاد جهانی با تهران متهم می کند.  این فقدان یک منبع تامین کننده برای قراردادها سبب کندی در روند قراردادهای تجاری بالقوه میان ایران و آلمان شده است.

با این حال زیگمار گابریل گفت که علیرغم  مشکلات موجود، صنعت آلمان به بازار ایران و بازسازی روابط اقتصادی با این کشور علاقه مند است، ایرانی ها نیز همین طورند.

سطح روابط تجاری میان ایران و آلمان در ماه های ژانویه تا ژوئیه به 5/1 میلیارد یورو رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد هشت درصد داشته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین