کد خبر: ۴۰۰۲۴۵
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۸

فشار برای فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی در آستانه انتخابات/خط قرمز روحانی دفاع از حقوق شهروندی است

بعد از آن که ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی خبر از بررسی طرح مسدود کردن تلگرام و رفع فیلتر توییتر داد و عبدالصمد خرم آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه هم موضع قاطعانه در قبال آن اتحاذ کرد، دوباره بحث های فراوان حول موضوع احتمال فیلتر شدن تلگرام و اینستاگرم شکل گرفت.
آفتاب‌‌نیوز :
بابک دربیکی که پیش از این، مسئولیت روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد را بر عهده داشت، در گفت‌وگو با اصلاحات‌‌نیوز تاکید کرد؛ فشار برای فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی در آستانه انتخابات/خط قرمز روحانی دفاع از حقوق شهروندی استاین مساله در جمهوری اسلامی ایران مسبوق به سابقه است که به ابزار اطلاع‌رسانی یک نوع نگاه محتوا محور وجود داشته باشد. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ وی پس از آن که به ماجرای گرفتن فتوای حرمت ماهواره توسط محمدجوادلاریجانی از مرحوم حضرت آیت‌الله اراکی اشاره کرد، گفت: در همان زمان نیز، مخالفان استفاده از آنتن‌های ماهواره‌ای برای فشار به دولت و قانع کردن مجلس به رای دادن به ممنوعیت، از ابزارهایی متفاوت بهره بردند و با رجوع به برخی دیدگاه‌های مذهبی، عملا دولت را در این خصوص خلع سلاح کردند و دولت آن زمان با خالی کردن میدان، عملا از بسیج نیروهای اجتماعی عاجز ماند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌شود اصرار برخی جریان‌ها به فیلترینگ تلگرام را به انتخابات پیش‌رو نسبت داد گفت: به هر حال شبکه‌های اجتماعی یک روش تعامل جدید به وجود آورده‌اند که قطعا تاثیرات اجتماعی و سیاسی نیز همراه خود دارد. همانطور که نقش این شبکه‌ها در انقلاب مصر را نمی‌شود انکار کرد، بدون شک تاثیر فوق‌العاده این رسانه‌ها را در سالهای اخیر کشور خودمان هم باید بپذیریم. من نمی‌توانم بگویم موافقان فیلترینگ تلگرام بخاطر آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی این شبکه‌ها است که با آنها مخالفت می‌کنند یا دغدغه سیاسی دارند اما قطعا وجود این شبکه‌های ارتباطی از نظر سیاسی تاثیراتی مشهود و بارز می‌گذارد و بدیهی است که گروه‌هایی که در این حوزه دست پایین را دارند، موافق فیلترینگ باشند و گروه‌هایی که دست بالا را در این فضا از نظر تاثیر‌گذاری و بسیج اجتماعی دارند، با آن مخالفت کنند.

این استاد علوم سیاسی افزود: از طرف دیگر باید پیچیدگی‌‌های جدا از مسایل سیاسی از قبیل موضوع ورود مراجع و علما، مسائل فرهنگی، اخلاقی، اجتماعی و نظایر آن را هم در نظر بگیریم و بدانیم که در قبال هر پدیده جدیدالورودی در سطوح مختلف مقاومت‌های فراوان شکل می‌گیرد. در عین آن که معتقدم قطعا رسانه‌های مخالف دولت از این که دولت حمایت‌هایش در شبکه‌های اجتماعی را از دست بدهد، استقبال می‌کنند.

دربیکی در پایان بر ضرورت دفاع دولت از حقوق شهروندی تاکید و اضافه کرد: درست است که بنده هم به عنوان یک شخص حقیقی بر بعضی وجوه این شبکه‌ها ایراد وارد می‌دانم اما اتفاقا دولت می‌تواند با مقاومت برای حقوق ارتباطی شهروندان و دسترسی به جریان آزاد اطلاعات بخشی از آن خلاء پایگاه اجتماعی‌اش را پر کند، خلائی که متعاقب توجه فوق العاده دولت به مسایل خارجی در سه سال اخیر، در حوزه داخلی به وجود آمده است. این می‌تواند یک پیام بسیار روشن باشد که صرف‌نظر از شکل استفاده مردم از این شبکه‌ها، دولت قائل به حق شهروندان برای انتخاب روش‌های ارتباطی خود است و دفاع از این حیطه را خط قرمز خود می‌داند. من به شخصه هیچ دفاعی از ناهنجاری‌های محتوایی موجود در یک شبکه مثل تلگرام ندارم اما تلگرام یک ابزار است و دفاع از در دسترس‌بودن این ابزار یعنی دفاع از یک حق شهروندی که دکتر روحانی به آن معتقد است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین