کد خبر: ۴۰۰۲۸۷
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸
فارین‌افیرز: حضور ایران در افغانستان مفیدتر از عربستان بوده است

جنگ نیابتی جدید ایران و عربستان/توصیه به آمریکا برای بهبود روابط تهران و ریاض

توصیه فارین افیرز به دولت امریکا و ناتو: میانه رو در ایران خواستار بهبود روابط با عربستان سعودی هستند اما تحت فشار تندروها قرار دارند از این فرصت استفاده کنید و عربستان و ایران را به یکدیگر نزدیک سازید.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- نشریه امریکایی «فارین افیرز» با انتشار گزارشی به جنگ نیابتی میان ایران و عربستان سعودی در افغانستان اشاره کرده و به پیامدهای این موضوع پرداخته است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این نشریه تخصصی که در حوزه علوم سیاسی مقالات تحلیلی منتشر می‌کند می‌نویسد: «عربستان سعودی و ایران جنگ نیابتی خود را در خاورمیانه ادامه می‌دهند. این دو کشور اکنون پیچیده‌ترین و ویرانگرترین برهه زمانی در تاریخ‌شان را تجربه می‌کنند. علاوه بر آن رقابت میان دو کشور دامنه‌اش به کشور دیگری نیز رسیده است: افغانستان. از حدود ۱۵ سال پیش به این سو ناتو با اعزام هزاران نیرو و هزینه میلیارد دلاری متعهد شده است که امنیت را در افغانستان برقرار کند. اکنون ۱۳ هزار نیروی ناتو در آن کشور حضور دارند و ناتو متعهد به کمک به نیروهای افغان تا سال ۲۰۲۰ میلادی شده است. علیرغم این تلاش‌ها افغانستان هنوز بی‌ثبات باقی‌مانده است و دولت مرکزی ضعیفی دارد و گروه‌های شورشی مختلف در آن کشور نقوذ قابل توجهی دارند. بسیاری از آنان با تهران یا ریاض سالهاست که کار می‌کنند. هر دو کشور پایتخت تامین مالی مراکز اسلامی و گروه‌های مخالف سیاسی در افغانستان هستند. ایران به افغانستان به دیده منطقه نفوذ اصلی می‌نگرد چرا که همسانی‌های فرهنگی،‌ زبانی و نژادی میان دو کشور وجود دارد. ایران همچنین به افغانستان و معضل قاچاق مواد مخدر از آن کشور با نگاهی حساس می‌نگرد. ایران پس از ورود نیروهای ناتو به افغانستان و نزدیکی امریکا به مرزهایش احساس خطر کرد. اما باید اشاره داشت که در افغانستان ایران بیش‌تر نیرویی مفید در سال‌های گذشته بوده و کمک‌های مالی زیادی را به دولت افغانستان نیز ارائه داده است.».

جنگ نیابتی جدید ایران و عربستان/فارین‌افیرز: حضور ایران در افغانستان مفیدتر از عربستان بوده

فارین‌افیرز با اشاره به حضور طولانی مدت عربستان سعودی در افغانستان می‌نویسد: «عربستان‌سعودی دارای سابقه طولانی حضور در افغانستان است. ریاض به سازمان‌های خیریه مورد حمایت خود در افغانستان در جریان جنگ مجاهدین با اتحاد جماهیر شوروی کمونیست کمک‌رسانی می‌کرد. عربستان سعودی دومین کشوری بود که طالبان را در اواخر دهه ۹۰ میلادی برسمیت شناخت. امروز نیز ریاض به افغانستان به عنوان زمین بازی علیه ایران می‌نگرد این همان نگاهی است که ایران به یمن یعنی حیاط خلوت عربستان سعودی دارد. اکنون این رقابت در افغانستان میان دو قدرت منطقه‌‌ای وضعیت آن کشور را پیچیده کرده است. ناتو  و ایالات متحده باید متوجه این موضوع باشند». 

فارین افیرز در ادامه اشاره می‌کند که افغانسان یک مزیت کلیدی دیگر نیز برای ریاض دارد و آن استفاده از این برگ برای اعمال فشار بر ایالات متحده است و در این باره می‌نویسد: «عربستان سعودی معتقد است که ایالات متحده منطقه را رها کرده است. اخیرا طرحی علیه عربستان سعودی در کنگره امریکا درباره نقش آن کشور در حادثه یازدهم سپتامبر به تصویب رسید که باعث ناامیدی عربستان سعودی از امریکا شده است. سعودی‌ها می‌توانند با ایجاد بی‌ثباتی در افغانستان و به چالش کشیدن اقتدار دولت مرکزی در آن کشور، تلاش‌های ایالات متحده و ناتو برای ایجاد ثبات و گسترش توسعه در آن کشور را ناکام سازند. عربستان سعودی می‌تواند از این برگ در مذاکرات نظامی و امنیتی با واشنگتن استفاده کرده و امتیازات بیش‌تری را از امریکایی‌ها دریافت کند». 

این نشریه اشاره می‌کند در حالی که عربستان سعودی حامی گروه‌های شبه‌نظامی سنی است، ایران در مقابل از گروه‌های شیعه حمایت می‌‌کند. این نشریه همچنین اشاره می‌کند که افزایش نفوذ داعش در افغانستان نیز ایران را بیش از پیش بر آن داشته که بر اوضاع داخلی افغانستان مسلط باشد. 

این نشریه در پایان می‌نویسد: «انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران در حال نزدیک شدن است و میانه‌روها در ایران که هنوز هم خواستار مصالحه با ریاض و همکاری بیش‌تر هستند تحت فشار از سوی جناح‌های تندروی داخلی قرار دارند. این وظیفه امریکا و ناتو است که دو کشور را پیش از آن که خیلی دیر شود به یکدیگر نزدیک‌تر سازند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین