کد خبر: ۴۰۱۲۴۳
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۷
پس از سفر به ویتنام، تایلند و مالزی؛

رئیس‌جمهور به تهران بازگشت

رییس جمهوری و هیات همراه پس از سفر به کشورهای ویتنام، تایلند و مالزی دقایقی پیش به تهران بازگشت.
آفتاب‌‌نیوز :
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و علی اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین الملل و تعدادی از وزرا از رئیس‌جمهور به تهران بازگشتحجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در فرودگاه مهرآباد استقبال کردند. 

رییس جمهوری چهارشنبه گذشته در نخستین مقصد از سفر به سه کشور جنوب شرق آسیا ، در راس یک هیات سیاسی و اقتصادی وارد هانوی پایتخت ویتنام شد و مورد استقبال مقام های این کشور قرار گرفت.

'چان دای گوآنگ' رئیس جمهوری ویتنام پیش از آغاز مذاکرات دو جانبه از حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران استقبال رسمی کرد. 

مقام های ایران و ویتنام روز پنجشنبه در ادامه سفر دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان به هانوی دو سند همکاری امضا کردند که نخستین موافقت نامه بین ایران و ویتنام را 'محمدجواد ظریف' رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان و 'فام بین مین' همتای ویتنامی اش امضا کردند. 

براساس این موافقت نامه روادید دارندگان گذرنامه های خاص یا خدمت لغو می شود و این گروه از افراد برای سفر به کشور مقابل نیازی به دریافت روادید ندارند و دومین سند همکاری در زمینه همکاری های ارتباطات و فناوری اطلاعات است. 

همچنین حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و 'چان دای گوآنگ' رئیس جمهوری ویتنام اعلام کردند برای رساندن ارزش مبادلات تجاری دو جانبه به سطح 5 برابر موجود و بیش از 2 میلیارد دلار به توافق رسیدند. 

رئیس جمهوری ظهر پنجشنبه به وقت محلی در هانوی با 'نگوئین خوان فوک' نخست وزیر ویتنام و عصر پنجشنبه به وقت محلی در هانوی نیز با 'نگوین فو ترونگ' دبیر کل حزب کمونیست ویتنام دیدار و گفت وگو کرد. 

همچنین دکتر روحانی در دومین مرحله از سفر به کشورهای جنوب شرق آسیا ظهر جمعه به وقت محلی در راس یک هیات سیاسی و اقتصادی وارد فرودگاه بین المللی کوالالامپور پایتخت مالزی شد و در کاخ نخست وزیری مالزی در شهر 'پوتراجایا' از سوی 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر این کشور جنوب شرق آسیا مورد استقبال رسمی قرار گرفت.

رئیس جمهوری کشورمان و نخست وزیر مالزی برای بازگشت سطح روابط تهران – کوالالامپور به سطح گذشته توافق کرده و در خصوص افزایش تعاملات به ویژه در بخش اقتصادی ، گسترش مبادلات بانکی میان دو کشور ،سرمایه گذاری شرکت های مالزیایی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشورمان،مشارکت در زمینه صنایع غذایی ، وغذای حلال،فناوری های علمی و دانشگاهی ،توسعه گردشگری ،همکاری در بخش روغن پالم، تروریسم و موضوعات منطقه و جهان اسلام گفت وگو و تبادل نظر کردند.

همچنین 'تان سری پاندیکار امین مولیا' رئیس مجلس نمایندگان مالزی روز شنبه با حضور در محل اقامت رئیس جمهوری اسلامی ایران با دکتر حسن روحانی دیدار و گفت وگو کرد.

رییس جمهوری کشورمان در ادامه سفر به کشور مالزی با نخبگان علمی ، فرهنگی و رسانه ای مالزی و ایرانیان مقیم مالزی دیدار و گفت وگو کرد.

دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه بعد از ظهر شنبه به وقت محلی کوالالامپور پایتخت مالزی را پس از مذاکره با مقام های این کشور برای توسعه مناسبات دو جانبه و افزایش مبادلات، به مقصد بانکوک پایتخت تایلند ترک کرد تا ضمن دیدار از این کشور، در دومین اجلاس سران مجمع گفت وگوی ‏همکاری های آسیا «ACD» در بانکوک پایتخت این کشور نیز شرکت کند.

وی روز یکشنبه به طور رسمی در بانکوک پایتخت تایلند از سوی 'پرایوت چان او چا' نخست وزیر این کشور جنوب شرق آسیا مورد استقبال قرار گرفت.

جمهوری اسلامی ایران و تایلند اعلام کردند که آماده اند فصل تازه ای را در روابط دو کشور بگشایند و یکدیگر را در دستیابی به بازارهای شرق آسیا و منطقه غرب و مرکزی آسیا و در نهایت اروپا، یاری دهند.

توسعه روابط دوجانبه در حوزه های سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و علمی ، توسعه روابط تجاری ،همکاری های بانکی میان دو کشور،تسهیل در فعالیت بخش خصوصی ،سرمایه گذاری در بخشهای مرتبط با نفت، گاز و پتروشیمی، شیلات، راه سازی، تولید قطعات خودرو، کشاورزی و مبادلات محصولات باغی و زراعی، برقراری مجدد پرواز میان دو کشور ، توسعه گردشگری ،مبارزه با تروریسم و توجه به امنیت و ثبات منطقه ای از جمله موضوعات مهم مذاکرات میان رییس جمهوری کشورمان با نخست وزیر تایلند بود.

به گزارش ایرنا، معاون نخست وزیر چین نیز روز یکشنبه با حضور در محل اقامت حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در بانکوک، با وی دیدار و گفت و گو کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین