کد خبر: ۴۰۱۴۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷
سالروز قتل یار فیدل کاسترو؛

"سیا" چگونه چه‌گوارا را به قتل رساند؟

اسناد بدست آمده نشان می‌دهند که مسئولیت آموزش نیروهای نظامی ارتش بولیوی برای پیدا کردن چه‌گوارا بر عهده «فلیکس رودریگوئز» عامل سیا بوده است که در تاریخ ۲ آگوست ۱۹۶۷ میلادی به بولیوی رسیده بود. او یک امریکایی کوبایی‌تبار بود و پیش از آن در تلاش برای ترور فیدل کاسترو نفش داشته است. او البته پس از قتل چه‌گوارا تلاش کرد تا این‌گونه وانمود کند که نقشی در این رابطه داشته است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- نهم اکتبر سال ۱۹۶۷ میلادی سالروزقتل انستو چه گواراست. اکنون اسناد بدست آمده نشان می‌دهند که سیا در قتل چه‌گوارا نقش داشته است و به نظامیان ارتش بولیوی در اکتبر سال ۱۹۶ میلادی کمک کرد که او را بکشند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ چه‌گوارا در روزهای پایانی عمرش برای سازماندهی شورش‌های چپگرایان در سرتاسر امریکای لاتین به بولیوی سفر کرده بود. او به انقلاب‌های سوسیالیستی دومینووار باور داشت و معتقد بود که کوبا می‌تواند الهام‌بخش سایر کشورهای امریکای لاتین باشد، بدون توجه به این که هر کشوری ساختارهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و اجتماعی‌اش با کشور دیگر متفاوت است و نمی‌توان یک الگو را به عنوان نسخه تجویز شده برای سایر کشورها اجرایی نمود. 


اما سیا چگونه او را به دام انداخت. اسناد محرمانه منتشر شده نشان می‌دهند که از اوایل سال ۱۹۵۴ میلادی به محض ورود به گواتمالا، چه‌گوارا توسط سازمان سیا شناسایی و ردگیری شد. «ریکاردو الارکون» رییس پیشین مجلس ملی کوبا می‌گوید که ارنستو چه‌گوارا از مدتها پیش از آن که به «چه» تبدیل شود مورد توجه دستگاه اطلاعاتی امریکا بود». نگرانی امریکایی‌ها درباره شعارهای چه‌گوارا پیرامون انترناسیونالیسم یا جهان وطن‌گرایی و تلاش عملی‌اش برای گسترش انقلاب کوبا بود. چه‌گوارا چپگرایان را تشویق می‌کرد تا در مقابل امریکا و منافع آن در منطقه امریکای لاتین بایستند. 

فیدل کاسترو در کتاب زندگی‌نامه خود اشاره می‌کند که چه‌گوارا بی‌تاب بود تا به بولیوی برود و مبارزه انقلابی را سازماندهی کند. کاسترو می‌گوید که گفته بود نمی‌خواهد چه برای سازماندهی یک گروه کوچک به بولیوی برود بلکه می‌خواهد صبر کند تا نیروی بزرگتری سازمان یابد. از دید او چه‌گوارا رهبری استراتژیک بود و باید اطمینان حاصل می‌شد که به اندازه کافی نیرو برای پیروزی در اختیار دارد. 

به نظر می‌رسد نگرانی‌های فیدل کاسترو درست بود. چند ماه پس از ورود چه‌گوارا به بولیوی در نوامبر سال ۱۹۶۶ میلادی رنه بارینتوس رییس‌جمهوری مورد حمایت سیا در بولیوی با پشتیبانی اطلاعاتی امریکایی‌ها از طریق ارتش بولیوی توانست چه‌گوارا را بازداشت کند. گفته می‌شود که  «چه» نتوانست حمایت دهقانان و کشاورزان بولیوی را کسب کند و در میان آنان خائنانی بودند که او را لو دادند. 

در هشتم اکتبر ۱۹۶۷ میلادی «چه» و گروه ۱۷ نفره متشکل از چریک‌ها توسط ارتش بولیوی محاصره شدند. چه‌گوارا از ناحیه پا بر اثر تیراندازی سربازان زخمی و پس از آن بازداشت شد. او یک روز بعد به دستور سروان «ماریو تران» کشته شد. 

پس از نمایش عکس او، یک دستش قطع شد و بدنش نیز در محلی مخفیانه به خاک سپرده شد. این وضعیت ادامه داشت تا آن که در سال ۱۹۹۷ میلادی محل دفن او در والگراند بولیوی کشف شد. 

گفتنی که سیا علاوه بر قتل چه‌گوارا پیش از آن نیز چندین بار درصدد ترور فیدل و رائول کاسترو برآمده بود که در هر دو مورد ناکام ماند. درگزارشی محرمانه از وزارت امور خارجه امریکا تحت عنوان مرگ چه‌گوارا و معنای آن برای امریکای لاتین که در تاریخ ۱۲ اکتبر ۱۹۶۷ میلادی منتشر شده، آمده است که مرگ چه‌گوارا عاملی بازدارنده برای جلوگیری از وقوع انقلاب‌های احتمالی مشابه دیگر در منطقه بود. در این گزارش نوشته شده است که مرگ چه‌گوارا ضربه‌ای فلج‌کننده و شاید کشنده به جنبش چریکی بولیوی بوده است و می‌تواند باعث عقب‌نشینی جدی فیدل کاسترو برای دامن زدن به انقلاب‌های خشونت‌آمیز در کشور امریکای لاتین شود. 

اسناد بدست آمده نشان می‌دهند که مسئولیت آموزش نیروهای نظامی ارتش بولیوی برای پیدا کردن چه‌گوارا بر عهده «فلیکس رودریگوئز» عامل سیا بوده است که در تاریخ ۲ آگوست ۱۹۶۷ میلادی به بولیوی رسیده بود. او یک امریکایی کوبایی‌تبار بود و پیش از آن در تلاش برای ترور فیدل کاسترو نفش داشته است. او البته پس از قتل چه‌گوارا تلاش کرد تا این‌گونه وانمود کند که نقشی در این رابطه داشته است. 

سیا چگونه چه‌گوارا را به قتل رساند؟

در تاریخ ۱۸ اکتبر سال ۱۹۶۷ میلادی جند روز پس از حضور تلویزیونی فیدل، او خبر مرگ چه‌گوارا را تایید کرده و خطاب به حدود یک میلیون بیننده، چه‌گوارا و خدمات او برای کوبا را ستود و گفت که "چه" باید الگویی برای تمام کوبایی‌ها باشد. او گفت: «چه‌گوارا نه الگویی برای ما که به الگویی برای برای همه مردمان امریکای لاتین تبدیل شده است. او فداکاری انقلابی و مبارزه انقلابی است. هیچ مرد دیگری در زمان ما تا این اندازه در جنبش پرولتاریایی بین‌الملل به این سطح ارتقا نیافته است».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
چه دوست
|
Germany
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
0
3
یادش گرامی
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین