کد خبر: ۴۰۱۷۹۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱
قدرت برتر ایران درجنگ با گروه‌های تروریستی

جنگ پهپادهای ایران با پهپادهای داعش و گروه‌های تکفیری در آسمان سوریه

«ویدئویی منتشرشده مرتبط با «جند الاقصی» یکی از شاخه‌های القاعده در سوریه نشان می‌دهد که پهپادهای در پادگان نظامی سوریه در حال فرود آمدن است. در ویدئوی دیگری مواد منفجر کوچکی از سوی پهپادهای متعلق به حزب الله لبنان بر روی منافع متعلق به گروه جبهه فتح الشام که با عنوان جبهه النصره شناخته می‌شوند فرود می‌آیند».
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- روزنامه آمریکایی «کریستین ساینس مانیتور» با انتشار گزارشی اشاره می‌کند که گروه‌های شبه‌نظامی مختلف در جنگ پهپادهای ایران با پهپادهای داعش و گروه‌های تکفیری در آسمان سوریهسوریه در حال استفاده از پهپادها برای پرتاب راکت و یا انداختن بمب هستند و در این میان داعشی‌ها تلاش می‌کنند تا پهپادها را منهدم کنند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ یک مقام نظامی امریکایی به این روزنامه می‌گوید که علاوه بر حزب‌الله لبنان و ایران که از پهپادهای نظارتی در آسمان سوریه استفاده می‌کنند، اخیرا داعش و سایر گروه‌های سلفی تکفیری نیز آموخته‌اند که چگونه می‌توانند با استفاده از پهپاد به مقابله با پهپادهای ایرانی و پهپادهای حزب‌الله در سوریه بپردازند. 

این مقام نظامی امریکایی گفته است که به نوعی شاهد جنگ پهپادی هستیم و این یکی از ابعاد جنگ داخلی در سوریه است. کریستین ساینس مانیتور در ادامه می‌افزاید: «ویدئویی منتشرشده مرتبط با «جند الاقصی» یکی از شاخه‌های القاعده در سوریه نشان می‌دهد که پهپادهای در پادگان نظامی سوریه در حال فرود آمدن است. در ویدئوی دیگری مواد منفجر کوچکی از سوی پهپادهای متعلق به حزب الله لبنان بر روی منافع متعلق به گروه جبهه فتح الشام که با عنوان جبهه النصره شناخته می‌شوند فرود می‌آیند». 

یک مقام نظامی امریکایی به شرط ناشناس‌ماندن در این باره گفته است: «ارتش امریکا از این موضوع آگاه است. او گفته است که فرماندهان امریکایی هشدار داده‌اند که اگر موردی از حضور پهپادهای نظارتی را مشاهده کردند این موضوع را گزارش دهند. 

کریس وودز، رییس پروژه جنگ هوایی بین المللی در عراق، سوریه و لیبی در این‌باره می‌گوید: «یک میلیون راه وجود دارد که شما بتوانید پهپاد را مسلح کنید آن هم به راکت‌ها و سایر تجهیزات جنگی دیگر.»

این مقام نظامی امریکایی اما گفته است که نمی‌توان صحت تمام فیلم‌های منتشر شده درباره عملکرد پهپاد ها و ساقط شدن آن‌ها را تایید کرد. با این حال، او می‌گوید که هیچ‌گونه شواهدی وجود ندارند که نشان دهند این فیلم‌ها جعلی و ساختگی هستند. 

این روزنامه می‌نویسد: «داعش، جندالاقصی، جبهه فتح الشام و همچنین حزب‌الله و حماس فیلم‌هایی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهند به پهپادهای نظارتی و شناسایی‌کننده دسترسی دارند. در این میان نیروهای وابسته به دولت اسد و همچنین نیروهای مخالف آن از پهپادهای ارزان‌قیمت در اوایل سال ۲۰۱۴ میلادی برای جاسوسی علیه یکدیگر استفاده می‌کردند. این پهپادها قابلیت جمع‌آوری اطلاعات از پایگاه‌های دشمن و تهیه اطلاعات از موقعیت میدان جنگ را دارند و می‌توانند حمله به اهداف مدنظر را بهبود بخشند». 

این روزنامه اشاره می‌کند که داعش در یک ویدئوی تبلیغاتی در سال ۲۰۱۴ میلادی درباره اشغال شهر فلوجه عراق پهپادهایی را نشان داد. حزب الله لبنان نیز نزدیک به دو سال است که گفته دارای قابلیت‌هایی در زمینه تسلیحاتی است. 

این روزنامه اما اشاره می‌کند که اکثر گروه‌های درگیر در جنگ داخلی سوریه تنها دسترسی به پهپادهایی دارند که در امریکا در فروشگاه‌ها نیز قابل خریداری هستند و قیمت هر یک از آنان بین هزار تا سه هزار دلار و وزن شان بین ۵ تا ۱۰ پوند است. اما حزب‌الله یک استثنا است و می‌تواند تجهیزات بیشتری از جمله پهپادهای پیشرفته‌تری را از ایران دریافت کند. 

کریستین ساینس مانیتور اشاره می‌کند که اوایل این ماه سپاه یک پهپاد را رونمایی کرد که ساخت داخل است و گفته می‌شود که قادر به حمل بمب است. این روزنامه می‌افزاید: «پهپاد صاعقه یکی از آخرین دستاوردهای بخش هوافضای سپاه بود که اخیرا در نمایشگاهی رونمایی شد. رییس این بخش گفته بود که این پهپادها قادر به هدف قرار دادن چهار هدف با استفاده از بمب‌های‌های هدایت‌شونده دقیق و هوشمند و با دقت بالا هستند. 

«پیتر سینگر» نویسنده کتاب انقلاب رباتیک در قرن بیست و یکم و عضو ارشد بنیاد امریکای جدید می‌گوید: «این موضوع سبب برهم خوردن توازن کلی قوا در منطقه نخواهد شد اما نشان‌دهنده این واقعیت است که توانایی‌های ایران و گروه‌های وابسته به آن فراتر از توانایی معمول گروه‌های تروریست و شورشی مقابل آن است و این موضوع مهمی است». 

این روزنامه با اشاره به این‌که این روزها آسمان سوریه با ترافیک هوایی سنگینی مواجه است، می‌نویسد: «نیروهای ائتلاف نزدیک به ۵۴۰۰ حمله هوایی علیه اهدف داعش از سپتامبر ۲۰۱۴ میلادی به این سو انجام داده‌اند. پهپادها تنها در حدود ۷ درصد از عملیات هوایی امریکا در خاک عراق و سوریه را تشکیل داده‌اند؛ این در حالی است که عملیات پهپادی امریکا در افغانستان، یمن و پاکستان بسیار بیشتر هستند. روسیه نیز ماه گذشته قابلیت‌های پهپادی خود را نشان داد که البته در مقایسه با امریکا در سطح پایین‌تری قرار دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
میرزایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
0
1
جالب بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۹
0
0
قدرت هدفگیری پهباد ایرانی باید ارتقای لازم رابیابند تا هم بتوانند درهوا پهباد دشمن رامورد اصابت قراردهند وهم ازهوابه زمین توان عملیاتی داشته باشند.ارزوی توفیق
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین