کد خبر: ۴۰۲۵۳۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
سقوط طالبان و صدام به‌نفع ایران تمام شد/قلب تنش‌های ایران و عربستان کجاست؟/سعودی‌ها از چه‌‌می‌ترسند؟

پشت‌پرده سیاست جدید عربستان علیه ایران/ لحظه‌شماری سعودی‌ها برای پایان دوره اوباما

ایران هنوز هم خواستار جلوگیری از رویارویی بزرگ با عربستان سعودی است. علیرغم افزایش تنش دیپلماتیک و نظامی میان ایران و عربستان‌سعودی -به خصوص با هشدار اخیر نیروی دریایی ایران به مانور نظامی عربستان در تنگه هرمز ایران هنوز- تهران خواستار درگیری با ریاض نیست. ایران مشکل را بسیار گسترده‌تر و فراتر از صرف روابط دوجانبه میان تهران – ریاض می‌بیند. موضوع اصلی بر اثر احتمال بازگشت امریکا به منطقه و نگرانی ایران از این موضوع است.
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس سیاسی- «کیهان برزگر» تحلیلگر مسائل سیاسی خاورمیانه و رییس پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه به چشم انداز پشت‌پرده سیاست جدید عربستان علیه ایران/ لحظه‌شماری سعودی‌ها برای پایان دوره اوباماروابط ایران و عربستان سعودی پرداخته است. او در سایت «یدل ایست آی» اشاره می‌کند که در قلب تنش ایران و عربستان سعودی موضوع اصلی در ارتباط با حضور امریکا در منطقه است.

به گزارش آفتاب‌‌نیوز؛ او می‌نویسد: «ایران هنوز هم خواستار جلوگیری از رویارویی بزرگ با عربستان سعودی است. علیرغم افزایش تنش دیپلماتیک و نظامی میان ایران و عربستان‌سعودی -به خصوص با هشدار اخیر نیروی دریایی ایران به مانور نظامی عربستان در تنگه هرمز ایران هنوز- تهران خواستار درگیری با ریاض نیست. ایران مشکل را بسیار گسترده‌تر و فراتر از صرف روابط دوجانبه میان تهران – ریاض می‌بیند. موضوع اصلی بر اثر احتمال بازگشت امریکا به منطقه و نگرانی ایران از این موضوع است. ریشه‌های اصلی منازعه میان ایران و عربستان سعودی اغلب به رقابت ایدئولوژیک شیعه و سنی و یا رقابت ژئوپولیتیک نسبت داده می‌شود و در این‌باره به فاجعه حج سال گذشته که در آن صدها زائر ایرانی جان خود را از دست دادند اشاره می‌شود. اما نباید عامل مهم دیگری را در این معادله نادیده گرفت: دیدگاه متضاد ایران و عربستان سعودی بر سر حضور امریکا در منطقه و چالش‌های امنیتی متعاقب آن است.»

تحلیلگر مسائل سیاسی خاورمیانه در ادامه می‌افزاید: «سعودی‌ها به طور سنتی با حضور امریکا در منطقه موافق هستند و این موضوع را برای حمایت از منافع خود و برای امنیت منطقه ضروری می‌دانند. از نظر آنان این موضوع به کاهش نقش رو به رشد ایران در منطقه کمک می‌کند و حضوری ضروری است. از دید آنان سقوط طالبان در افغانستان و سقوط رژیم بعثی تحت حکومت صدام در عراق توازن قوا را به نفع ایران تغییر داد. آنان می‌ترسند که سیاست تعامل اوباما در جریان توافق هسته‌ای با ایران سوق یافتن امریکا به این جهت را موجب بشود و در نهایت نقش غالب ایران در منطقه را برسمیت بشناسد.

برزگر در ادامه اشاره می‌کند که برای مقابله با این موضوع، سعودی‌ها سیاست دوجانبه‌ای را اتخاذ کرده‌اند و در این‌باره می‌افزاید: «نخست آن‌که بر روی سیاست مستقل و تهاجمی در منطقه تمرکز کرده‌اند که تحت عنوان دکترین سلمان باید از آن یاد کرد و در درجه اول مهار ایران در همه نقاط منطقه و جهان را مدنظر قرار می‌دهد؛ آن‌هم در حوزه‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی و دوم استفاده از لابی‌های ویژه در کنگره امریکا برای به چالش‌کشیدن نتایج مثبت حاصل از توافق هسته‌ای میان ایران و امریکا.»


پشت‌پرده سیاست جدید عربستان علیه ایران/ لحظه‌شماری سعودی‌ها برای پایان دوره اوباما

او اشاره می‌کند که در ‌پس‌پرده سیاست جدید عربستان سعودی یک هدف عمیق‌تر وجود دارد و آن نشان دادن دو گزینه به امریکا در این‌باره که واشنگتن یا باید ایران را انتخاب کند یا عربستان سعودی. برزگر می‌افزاید: «برای مثال، آنان امیدوار به دریافت کمک نظامی در سوریه از امریکا برای تغییر معادله در حوزه میدانی به نفع مخالفان اسد هستند که مورد حمایت عربستان سعودی قرار دارند. به‌همین منظور سعودی‌ها مشتاقانه منتظر پایان دوران ریاست‌جمهوری اوباما هستند و در مقابل، ایران قرار دارد که همواره حضور امریکا در منطقه را تهدیدی امنیتی علیه خود قلمداد کرده است. نگرانی ایران از حضور امریکا در منطقه فراتر از نگرانی‌های امنیتی سنتی درباره تلاش امریکا برای تغییر نظام سیاسی آن کشور و یا تلاش‌های دیگر برای به حداقل‌رساندن نقش منطقه‌ای ایران است. نگرانی ایران از حضور امریکا در منطقه به‌‌این‌خاطر است که این موضوع را ریشه افزایش فرقه‌گرایی و افراط‌گرایی می‌داند. برای مقابله با این وضعیت ایران سیاست دوجانبه‌ای را در پیش‌گرفته است؛ نخست آن‌که به دولت‌های ملی فراگیر در کشورهای دوست مانند عراق کمک می‌کند تا از دامنه تهدیدات جنگ‌های فرقه‌ای بکاهد و در سوریه بر راه‌حل سیاسی برای مذاکرات صلح و پایان دادن به منازعه در آن کشور تاکید کرده و دوم آن‌که در تلاش برای گسترش همکاری‌های منطقه با بازیگران کلیدی منطقه به خصوص ترکیه است و هدف اصلی از این سیاست حذف توجیه هرگونه مداخله احتمالی نظامی امریکا در منطقه است.»

برزگر در ادامه اشاره می‌کند که در حال حاضر دو دیدگاه در ایران برای مقابله با سیاست‌های تهاجمی عربستان سعودی وجود دارد یک دیدگاه که معتقد است ایران باید موضع محکم‌تری را در قبال سعودی‌ها در پیش گیرد و در غیر این صورت به ایالات متحده در مورد نقش و قدرت ایران در منطقه پیام اشتباهی به منتقل می‌شود و ممکن است متحدان منطقه‌ای فکر کنند که ایران از موضع ضعف تصمیم‌گیری می‌کند و رویکرد دیگر سیاست صبر و شکیبایی درباره عربستان سعودی؛ از این منظر سعودی‌ها اکنون در سوریه و یمن موضعی دارند که موافق نظر امریکا نیست و سیاست تهاجمی‌شان نیز طولانی‌مدت نخواهد بود.

او در پایان اشاره می‌کند که رییس‌جمهوری بعدی امریکا -چه‌کلینتون باشد و چه ترامپ- باید به هموارکردن مسیر صلح پایدار و امنیت در منطقه با استفاده از توسعه دیپلماسی چند چانبه منطقه‌ای کمک کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
1
8
سلام
موضع ایران در مقابل عربستان بسیار درست وبه جاست
عربستان با مشکلاتی که برای خود فراهم نموده بدنبال فرافکنی است تا ملت خود را توجیح کند همه کارها برای رودرویی باایران بوده که سیاست درست ایران اسلامی مانع نقش اودر بدست گرفتن قدرت منطقه است ورمز بقای عربستان در مقابل کشوره های حوزه خلیج فارس فقط در گسترش واحیای گروهای تروریستی وحمایت از انهاست
خلیج فارس
|
-
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
1
2
نگرانی ایران از حضور امریکا در منطقه به‌‌این‌خاطر است که این موضوع را ریشه افزایش فرقه‌گرایی و افراط‌گرایی می‌داند. برای مقابله با این وضعیت ایران سیاست دوجانبه‌ای را در پیش‌گرفته است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
4
0
چه تحليل آبكي و معصومانه اي
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین