کد خبر: ۴۰۲۵۴۱
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷
اظهارات سخنگوی‌دولت درباره انتخابات، دوتابعیتی‌ها، قراردادهای استخدامی و ...

روحانی به تعهداتش پایبند است/ رفع حصر زمان می‌برد/واکنش به خبر استعفای وزیرارشاد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره خبر استعفای علی جنتی تصریح کرد: همانطور که خود وزیر ارشاد گفت، چند روزی صبر کنید. اگر صبر کنید این مساله حل می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
سخنگوی دولت با اشاره به موضوع رفع حصر گفت: رییس جمهور هم به همه تعهدات خود پایبند است. برخی وعده‌ها ممکن است به لحاظ واکنش سخنگوی دولت به خبر استعفای وزیر ارشاد: چند روز صبر کنیددشواری‌هایی که دارد طول بکشد، اما همه وعده‌ها در حال انجام است.

به گزارش آفتاب‌نیوز، محمدباقر نوبخت در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه ضمن ارائه آماری از راه‌اندازی واحدهای تولیدی در مدت اخیر گفت: مقرر بود در فاز اول ۷۵۰۰ واحد‌های تولیدی نیمه فعال را شناسایی کنیم تا تاریخ بیست و پنج مهر ماه ۱۲ هزار و ۲۲ واحد تولیدی توانستند حدود ۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کنند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ادامه داد: این گزارش رضایت‌بخش است البته در ماه‌های نخست کار به کندی پیش می‌رود اما خوشبختانه الان  به خوبی در مسیر خود قرار گرفته است.

خروج ۲۴ هزار تاکسی فرسوده از ناوگان حمل و نقل

سخنگوی دولت اضافه کرد: سال قبل صحبت شد بخشی از مسئولیت آلایندگی برای خودروهای فرسوده به ویژه تاکسی‌هاست از سال قبل هدف‌گیری کردیم که ۹۰ هزار خودرو فرسوده را جایگزین کنیم تا تاریخ ۲۴ ماه ما ۲۴ هزار و ۶۷۶ دستگاه تاکسی فرسوده را از ناوگان خارج کردیم و خودروی نو جایگزین شد مشکلی در این میان نداریم و این آمار همچنان رو به افزایش است.

رشد اقتصادی ۴/۴ دهم درصد در سه‌ماهه نخست سال

نوبخت متذکر شد: ما در سه ماهه نخست سال رشد اقتصادی ما به ۴/۴ دهم درصد رسید که آثار آن در اشتغال هم قابل رویت است. همچنین نسبت اشتغال به ۳۴ درصد رسیده است اصطلاحی تحت عنوان جمعیت فعال داریم که از سن ۱۰ سال به بالا محسوب می‌شوند که همه این‌ها متقاضی کار نیستند در سه ماهه بهار سال جدید، بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر از جمعیت فعال وارد بازار کار شدند و اکثر آن‌ها توانستند شغل پیدا کنند. با شکوفایی اقتصاد، جمع کثیری مشغول به کار می‌شوند و جمعیت بیکار می‌تواند باعث افزایش نرخ بیکاری شود، اما نسبت اشتغال ما در حال حاضر افزایش پیدا کرده است.

ایران تنها کشوری بود که در شوک اقتصادی خاورمیانه مصون ماند

سخنگوی دولت ابراز داشت: در سفر اخیر وزیر اقتصاد و جلسه با صندق بین‌المللی پول همه کشور‌ها تاکید داشتند با وجود شوک اقتصادی در خاورمیانه تنها کشوری که توانسته ثبات خود را حفظ کند، ایران است. تمام تلاش ما این است نگذاریم جوانان ما بیکار بمانند امیدواریم این روند آثار مثبت خود را نشان دهد.

همه کمیسیون‌های تخصصی مجلس کلیات برنامه را تصیب کردند

نوبخت متذکر شد: همه کمیسیون‌های تخصصی مجلس کلیات برنامه را تصیب کردند و در کمیسیون تلفیق هم رای مثبت دادند. الان جریان در حال بررسی در کمیسیون تلفیق است. تعامل خوبی در این مورد بین دولت و مجلس وجود داشته پیشنهادها هم معقول بوده است و امیدواریم با عقل جمعی نمایندگان برنامه خوبی را اجرایی کنیم. کارها از شهریور ماه در سازمان برنامه برای بودجه سال ۹۶ شروع شد و امیدوارم تا اواسط آبان پیش‌نویس لایحه بودجه را تقدیم هیات وزیران کنیم و به وقت به مجلس بدهیم. باید این بودجه گام‌های موثرتری در راستای بودجه ریزی بر مبنای عملکرد داشته باشد.

چند روز صبر کنید

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در مورد استعفای وزیر ارشاد، اظهار کرد: خودشان گفتند چند روز صبر کنید. دیگر من چه کاره‌ام روی حرف اول حرف بزنم.

در مورد واگذاری پروژه‌ها سوال کنید

خبرنگاری سوال پرسید که پروژه‌های نیمه‌تمام به افرادی واگذار شده که صلاحیت لازم را ندارند، که نوبخت گفت: الزام قانونی برای واگذاری پروژه‌های نیمه تمام به مردم داریم شرایط واگذاری‌ها را سهل‌تر کردیم تا مردم عهده‌دار این طرح‌ها بشوند. رهبری هم بار‌ها در این مورد از ما سوال می‌کنند حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برای این طرح‌ها نیازمندیم تا الان یک نفر هم برای واگذاری ابراز تمایل نکرده است. چطور ممکن است طرحی که هنوز واگذار نشده در موردش این اخبار را بگوییم. خواهش می‌کنم سوالات خود را مطرح کنید تا روشنگری شود و چیزی که واقعیت ندارد را مطرح نکنید.

آمریکا به تنهایی نمی‌تواند از طرف همه کشور‌ها تصمیم بگیرد

خبرنگار دیگری پرسید «روحانی در بازگشت از نیویورک گفت از آمریکا قول شفاهی برای بدعهدی گرفته چرا الان گفتند ایران باید دست از حمایت از حزب‌الله بردارد؟» که سخنگوی دولت اینگونه توضیح داد: در برجام طرفین تعهداتی دارند. در مورد تحریم‌ها تصریح شد نمی‌توان وقتی تحریم لغو شد آن را به بهانه‌های دیگر احیا کرد. برجام فقط توافقی در رابطه با مباحث هسته‌ای بود نه چیز دیگری. بر اساس اینکه ‌‌نهایت زمینه را برای اجرای تعهدات فراهم کنیم آماده می‌کنیم. هر کجا هم کندی باشد، اعتراض خود را بیان می‌کنیم، با صراحت توضیح دادیم هر کجا نقض عهد شود، اقدام متقابل می‌کنیم در جهت حل مسایل بانکی هم گام‌های رو به جلو داشتیم همه تاکید دارند آمریکا به تنهایی نمی‌تواند از طرف همه کشور‌ها تصمیم بگیرد.

لایحه سیاست‌های کلی انتخابات را به سرعت تقدیم مجلس می‌کنیم

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در توضیح سیاست‌های کلی انتخابات و ارایه لایحه دولت اظهار داشت: این سیاست‌ها به سران سه قوه ابلاغ شد در حال بررسی هستیم لایحه را به سرعت تقدیم مجلس می‌کنیم تا بتوانیم از مزایای این سیاست در انتخابات اخیر بهره‌مند شویم.

در مورد دوتابعیتی‌ها قانون داریم

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در مورد حل موضوع دو تابعیتی‌ها گفت: در این مورد قانون داریم اگر حس کنیم کسی در این مورد قانون را اجرا نکرده به فوریت اقدام می‌کنیم.

توضیح در مورد قراردادهای استخدامی

رییس سازمان برنامه و بودجه در مورد قراردادهای استخدامی توضیح داد: کسانی که قراردادی کار کردند برای جذب امتیازی دارند قانون سنی را هم قایل شده و بر همین اساس ما هم عمل می‌کنیم.

تصمیم‌های دولت باید رو به جلو باشد نه برای ایجاد مشکل جدید

نوبخت در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه «گفته شده استاندار اصفهان به اصرار آقای مظاهری (امام جمعه) ابقا شده و در دیدار آقای نهاوندیان با آقای مظاهری، ایشان اجازه ندادن دولت استاندار را عوض کند، این در حالی هست که نیروهای حامی دولت و اصلاح‌طلبان انتقاد بسیاری به عملکرد استاندار دارند» گفت: در این مورد مسموعات وجود دارد وزارت کشور ضوابطی دارد بر اساس ملاحظات کار می‌کند هر تغییری باید گام رو به جلو باشد هر جا حس کنیم تصمیم در راستای نفع ملی است نه ایجاد مشکل جدید اقدام می‌کنیم در این زمینه عقب‌نشینی وجود ندارد.

بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در حال تهیه اصلاح نظام پولی و بانکی هستند

نوبخت همچنین در مورد لایحه اصلاح نظام پولی و بانکی گفت: بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در حال تهیه لایحه هستند، بقیه موارد هم که آماده شد تقدیم مجلس می‌شود.

جلسات اقتصاد مقاومتی بخاطر تعطیلات مذهبی برگزار نشده است

خبرنگاری پرسید چرا سه هفته جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی برگزار نشده که سخنگوی دولت پاسخ داد: به خاطر تعطیلات مذهبی این جلسات را نداشتیم. هفته قبل از آن هم رییس جمهور سفر قزوین بودند این‌طور نیست که بگوییم اگر یک هفته جلسه باشد اقتصاد مقاوم‌تر می‌شود و اگر نباشد اقتصاد شل می‌شود.

مسئله رفع حصر زمان می‌برد

خبرنگار دیگری گفت موضوع رفع حصر به فراموشی سپرده شده الان باز در مجلس مطرح شده است، که نوبخت گفت: راجع به یک موضوع، رسانه‌ای کردن به معنای اقدام موثر و رسانه‌ای نکردن به معنای فراموشی آن نیست. اینکه دولت یک اقدام خود را که در حال انجام است رسانه‌ای کند همیشه خوب نیست. دولت به همه ماموریت‌هایی که قانونا دارد عمل می‌کند. آقای روحانی هم به همه تعهدات خود پایبند است. برخی وعده‌ها ممکن است به لحاظ دشواری‌هایی که دارد طول بکشد، اما همه وعده‌ها در حال انجام است.

توضیح در مورد استیضاح وزیر علوم

نوبخت در توضیح موضوع استیضاح وزیر علوم گفت: حق نمایندگان است که بتوانند طرح استیضاح را به مجلس بدهند. من طرح را ندیدم اما وزیر علوم حتما برای پاسخگویی به این مسایل اقدام خواهد کرد.

گزارش واگذاری‌های شهرداری به دولت نرسیده است

خبرنگار پرسید آیا گزارش واگذاری‌های شهرداری به دولت رسید، که سخنگوی دولت پاسخ داد: خیر؛ هنوز گزارشی ارایه نشده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور همچنین در مورد اینکه آیا طرح تنفس جنگل‌ها متوقف شده، گفت: اطلاعی از این موضوع ندارم.

توضیح در مورد عدم دخالت نیروهای مسلح و قوای سه گانه در انتخابات

خبرنگاری از نوبخت پرسید عدم دخالت نیروهای مسلح و قوای سه گانه در انتخابات و شائبه دخالت دولت در انتخابات را چطور مرتفع می‌کنید، که او پاسخ داد: امیدوارم همه کسانی که مخاطب این سیاست‌ها هستند، به تاسی از فرامین رهبری و وصایای امام اقدام کنند. دولت هم موظف به همین کار است.

ملاک ما رشد هشت درصدی است

سخنگوی دولت در توضیح اینکه جهانگیری گفت سطح رفاه مردم هنوز به سال نود نرسیده، گفت: ما خیلی هم مورد انتقاد هستیم که چرا در مورد مسایل گذشته توضیح ندادیم. برای ما سال نود پایه نیست. مهم رشد هشت درصدی است. در سال نود، ۱۱۹ میلیارد دلار درآمد ارز کشور بود. بودجه امسال ۶۸ هزار و پانصد میلیارد تومان به درآمد نفتی ما اختصاص داشت. یعنی بیست و سه میلیارد دلار. ما مثل پدری هستیم که در آن واحد فرزندانش درخواست‌هایی دارند. همه هنر ما این است همین مبلغ را طوری هزینه کنیم که رشد اقتصادی منفی نشود و واحدهای تولیدی فعال باشد. اگر یک روز هم مردم شرایط دشواری را تحمل کنند خودمان را نمی‌بخشیم. امروز مطالبات انباشته شده است اما باید تصمیمات سنجیده‌ای بگیریم.

رویکرد مناطق آزاد را از واردات‌محوری به صادرات‌محوری سوق می‌دهیم

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در توضیح موضوع قاچاق کالا متذکر شد: اینکه وجود کالای قاچاق را با وجود مناطق آزاد مرتبط بدانیم کار کار‌شناسی نیست. کنترل در این مناطق هست، گمرک هم دارند. اینکه رویکرد مناطق آزاد را از واردات‌محوری به صادرات‌محوری سوق دهیم، سنجیده است. برای همین همه مساعی ما این است روند واردات را معکوس کنیم.

توضیح در مورد رفع مشکلات اوراق قرضه

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در مورد ارایه اوراق قرضه در زمینه بیمه سلامت از سوی دولت و شائبه ربوی بودن آن، اظهار داشت: در اصلاحیه بودجه تصریح شد برای پرداخت بدهی‌های دولت با انتشار اوراق اسلامی اقدام کنیم، برای همین در این ارتباط اشکال شرعی وجود ندارد چون شورای نگهبان این قانون را تایید کرده است. ما‌ نیز از طریق فرابوس اقدام می‌کنیم، آن‌ها هم اسلامی بودن این اوراق را تایید کردند اوراق قرضه مشکل دارد ولی این‌ها اوراق قرضه نیست، اوراق اسلامی است.

بدهی دولت به بخش خصوصی پرداخت می‌شود

معاون رییس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر گله سازمان خصوصی سازی از دولت، گفت: بخش خصوصی با بیمه سلامت قراردادی بست و بیمه نتوانست به وقت این پول را بدهد، بخش خصوصی به بیمه اعتماد کرد و به صورت نسیه دارو‌ها را داد. ما حاضر شدیم از بازار سرمایه در ازای انتشار اوراق اقدام کنیم. فکر می‌کنیم دولت صادقی هستیم و همین منطق درست و عادلانه را نسبت به نظام بانکی هم اعمال می‌کنیم و بدهی خود را می‌دهیم. اینکه فکر کنیم یک‌شبه از بانک مرکزی برداشت کنیم شاید در کوتاه‌مدت جواب بدهد اما در آینده تورم ایجاد می‌کند. اگر موضوعی به دولت منتقل شود آن را دنبال می‌کنیم.

در آزادسازی موصل فقط حضور مستشاری داریم

نوبخت در پاسخ به اینکه آیا ایران در عملیات آزادسازی موصل شرکت داشته، گفت: موضع ایران در مورد عراق کاملا روشن است و چیز پنهانی در این مورد وجود ندارد. ما هم بی‌صبرانه منتظریم اقدامات برادران ما در عراق به نتیجه برسد و شاهد حذف تروریسم باشیم. موضع ایران شفاف است و همانی است که دارد اجرا می‌شود. قطعا سربازان ما در این عملیات‌ها نیستند، اما بحث‌های مستشاری را داریم.

دولت نمی‌خواهد خود را درگیر چالش و حاشیه کند

خبرنگار گفت چرا دولت در اطلاع‌رسانی پویا نیست، که معاون رییس‌جمهور گفت: این یک دلسوزی صمیمانه است، انتظار این است دولت فعال‌تر کارهای خود را اطلاع‌رسانی کند. افراد منصف که ببیند عده‌ای در حال مخدوش کردند خدمات دولت هستند انتظار بیشتری را از دولت دارند شاید باید در این زمینه فعال‌تر عمل کنیم. گاهی ابهامی وجود دارد و باید پاسخ آن را بدهیم وگرنه به یک باور و اعتقاد تبدیل می‌شود. این انتظار طبیعی و درست است به ویژه وقتی هجمه‌های غیرمنصفانه می‌شود، اما دولت نمی‌خواهد خود را درگیر چالش و حاشیه کند. مردم به زیرکی همه چیز را مشاهده می‌کنند.فکر می‌کنیم اگر از فرصت برای خدمت‌رسانی استفاده کنیم نتیجه بهتری دارد تا اینکه وقت خود را به پاسخ به هجمه‌ها بدهیم.

به برنامه‌های مسکن مهر متعهدیم

رییس سازمان برنامه و بودجه در توضییح وضعیت مسکن مهر گفت: : مسکن مهر تا حدی پیش رفت این طرح نیازمند تامین منابع است، الان رقم تسهیلات را بیشتر و تعهد کردیم زیرساخت‌ها هم با کمک دولت ایجاد شود. در برنامه خود در مورد مسکن مهر متعهد هستیم در حال تلاشیم بعد از گندمکاران به این موارد برسیم.

ارقام بازپس‌گیری حقوق‌های نامتعارف رو به افزایش است

نوبخت همچنین درباره موضوع حقوق‌های نامتعارف گفت: این موضوع روی میز دستگاه‌های نظارتی است و ارقام بازپس‌گیری رو به افزایش است و هر موردی هم به ما اعلام شود، بدون تعلل اقدام می‌کنیم.

توضیح سخنگوی دولت در مورد استیضاح فانی

معاون رییس جمهور و سخنگوی دولت همچنین در پایان در مورد استیضاح فانی گفت: اگر این بحث دوباره در مجلس مورد طرح قرار گیرد، فانی به تمامی موارد پاسخ مناسب را خواهد داد.

منبع: ایلنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین