کد خبر: ۴۰۳۰۰۶
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۱
انتخابات ریاست جمهوری لبنان

سعد حریری حمایت خود را از ژنرال عون اعلام کرد

بعداز حدود یک ماه رایزنی‌های داخلی و خارجی، «‌سعد حریری» رئیس حزب جریان المستقبل عصر امروز(پنجشنبه) حمایت خود را از نامزدی ژنرال« میشل عون» رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح در مجلس لبنان و همپیمان حزب الله در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
حریری در آخرین نشست فراکسیون المستقبل در پارلمان لبنان با تاکید به اینکه به این انتخاب مجبور شده است، گفت: حزب الله راهی دیگر برای ما با اصرارش برحمایت از ژنرال عون باقی نگذاشت.

وی در سخنان خود در مراسم اعلام حمایت از نامزدی ژنرال عون هم گفت : تا زمانی که از نامزدی جعجع ، امین جمیل وحتی سلیمان فرنجیه حمایت می کردیم، انتخاب رئیس جمهوری برای لبنان ممکن نبود و تنها گزینه ما ژنرال عون برای حمایت از نظام و کشور لبنان است و به همین دلیل برای حمایت از نامزدی ایشان توافق و تفاهم کردیم.

حریری حمایتش از ژنرال عون را حل و فصل سیاسی و یک خطر بزرگ برای جایگاه مردمی و آینده سیاسی خود با توجه به مخالفت های با تصمیمش دانست و گفت: با ژنرال عون توافق کردیم که رئیس جمهوری همه لبنانی ها باشد و همه موسسات دولتی بسرعت فعال شوند.

رئیس حزب جریان المستقبل پیش از این به ترتیب از « سمیر جعجع» رئیس حزب «نیروهای لبنانی» و « سلیمان فرنجیه» رئیس حزب جریان المرده همپیمان نزدیک حزب الله در گروه 8 مارس و از دوستان نزدیک « بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه حمایت کرده بود اما از هر دو آنها عبور کرد.

جعجع در نخستین جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهوری از برگ های باطله و سفید شکست سختی را متحمل شد و پرونده مملو از اقدامات تروریستی او در این تصمیم نمایندگان مجلس لبنان نقش داشت.

وی تصمیم خود برای حمایت از نامزدی ژنرال عون را در نشستی که با حضور برخی شخصیت های سیاسی و حزبی در خانه آل حریری در مرکز بیروت معروف به « بیت الوسط» برگزار شد، اعلام کرد.
رئیس حزب جریان المستقبل در این جلسه که « فواد سنیوره» و « بهیه حریری» حضور داشتند، تلاش کرد تا علت تصمیم خود برای حمایت از ژنرال عون را توجیه کند.

وی با بیان اینکه « رهبری حزب جریان المستقبل را برعهده نگرفتم تا لبنان وارد جنگ خانگی شود»، گفت که وضعیت اقتصادی لبنان بسیار خطرناک تر از آن است که ظاهر آن نشان می دهد.

وی با بیان اینکه امنیت لبنان در میان شعله های جنگ در منطقه نسبتا خوب است، افزود: اما این امنیت و ثبات را باید با اراده و انتخاب رئیس جمهوری، تشکیل دولت و برگزاری انتخابات پارلمانی تضمین کنیم.

سعد حریری که با مشکلات اقتصادی و سیاسی مواجه است و برای بقای سیاسی خود دست و پا می زند، تلاش دارد که باردیگر به کاخ نخست وزیری لبنان راه یابد.

ژنرال عون در آخرین مصاحبه تلویزیونی خود اعلام کرد که اگر من رئیس جمهوری لبنان شوم، طبیعی است که سعد حریری نخست وزیر لبنان باشد.

رئیس حزب جریان المستقبل حدود یک ماه قبل رایزنی های خود را برای حمایت از نامزدی ژنرال عون با سران گروه ها و احزاب سیاسی لبنان ، تصمیم سازان در حزب جریان المستقبل شروع کرد و سپس با سفر به ریاض ، پاریس و مسکو با مقامات سعودی و وزیران خارجه فرانسه و روسیه در این خصوص مذاکره و گفت وگو کرد.

ناظران معتقدند که تصمیم حریری به تنهائی تضمینی برای انتخاب ژنرال عون در نشست 31 ماه اکتبر جاری ( دهم آبان ماه) پارلمان لبنان ویژه انتخاب رئیس جمهوری نیست.

لبنان حدود دو سال و نیم است که رئیس جمهوری ندارد.

ژنرال عون باید بتواند با « نبیه بری» رئیس جنبش امل و رئیس پارلمان لبنان، « ولید جنبلاط» رئیس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه و « سلیمان فرنجیه» رئیس حزب جریان المرده به توافق برسد.

برخی رسانه ها پیش بینی کرده اند که بعد از اعلام موضع حریری، حزب الله برای ایجاد تفاهم بین همپیمانان خود نشستی را با حضور « سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله و با مشارکت نبیه بری، ژنرال عون و سلیمان فرنجیه برگزار می کند.

نبیه بری در جلسه دیروز پارلمان لبنان گفت: جلسه 31 اکتبر پارلمان را تحریم نمی کنیم و در جلسه حضور خواهیم یافت اما به ژنرال عون رای نمی دهم.

سلیمان فرنجیه هم تاکید کرده است که با وجود انصراف حریری از حمایت از نامزدی او ، کناره گیری نمی کند و نتیجه انتخابات در صحن پارلمان رقم خواهد خورد.

«اکرم شهیب» وزیر کشاورزی دولت لبنان هم گفت که فراکسیون دیدار دموکراتیک به ریاست ولید جنبلاط روز شنبه تشکیل جلسه می دهد و در باره حمایت از نامزد نهائی خود در انتخابات ریاست جمهوری لبنان تصمیم می گیرد.

فراکسیون دیدار دموکراتیک همچنان از «هنری حلو» یک نماینده پارلمان لبنان اعلام حمایت کرده است.

سعد حریری هم برای ایجاد تفاهم در حزب جریان المستقبل و گروه 14 مارس راه سختی در پیش روی دارد.

وی در سخنان خود گفت که تا زمانی که از نامزدی جعجع ، امین جمیل و حتی سلیمان فرنجیه حمایت بکنیم ، لبنان رئیس جمهوری نخواهد داشت و تنها گزینه ما ژنرال عون بود.

منابع خبری اعلام کردند که ژنرال عون تا ساعتی دیگر در بیت الوسط با سعد حریری ملاقات خواهد کرد.

این منابع همچنین تاکید کردند: فواد سنیوره با وجود حضور در جلسه اعلام حمایت از نامزدی ژنرال عون در روز انتخابات برگه سفید در صندوق آرا خواهد انداخت.

به گزارش ایرنا، با توجه به همه تحولات، حدود 12 روز برای ژنرال عون وقت باقیمانده است تا بتواند آرای مخالفان را به نفع خود تغییر دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین