کد خبر: ۴۰۳۲۲۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴
راست و دروغ‌های ترامپ و کلینتون در مناظره پایانی

بررسی 12 ادعای ترامپ و کلینتون علیه یکدیگر/ کدام‌یک بیشتر دروغ گفته‌اند؟

سومین مناظره میان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در لاس وگاس به پایان رسید؛ این آخرین مناظره آنان بود. هر دو یکدیگر را متهم به دروغ‌گفتن و اظهارات گمراه‌کننده در مورد سوابق یکدیگر و موقعیت‌شان در گذشته کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- ترامپ تلاش داشت تا اتهامات سوء‌استفاده جنسی وارد شده علیه خود را تکذیب کند و در مقابل کلینتون می‌خواست از پیامدهای انتشار آرشیو ایمیل رییس ستاد تیلغاتی‌اش توسط ویکی لیکس فرار کند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ در این میان شبکه خبری «ای بی سی» امریکا به برخی از ادعاهای مطرح‌شده توسط دو نامزد در مناظره اخیر اشاره کرده و صحت آن را مورد راستی‌آزمایی قرار داده است:‌

راست و دروغ‌های ترامپ و کلینتون در مناظره پایانی/ کدام‌یک بیشتر دروغ گفته‌اند؟

ادعای اول: کلینتون گفت که ۱۷ آژانس امنیت تایید کرد‌ه‌اند که روسیه درصدد نفوذ و تاثیرگذاری بر انتخابات امریکا است 

کلینتون می‌گوید که روس‌ها سایت‌های امریکایی و حساب‌های کاربری شهروندان امریکایی را هک کرده‌اند و اطلاعات را به ویکی لیکس داده‌اند تا منتشر کند. در نتیجه من فکر می‌کنم باید این پرسش را مطرح کرد که آیا در نهایت دونالد ترامپ به این موضوع اذعان می‌کند و اقدام  روس‌ها را محکوم می‌کند.»

این ادعای کلینتون درست است. رییس جامعه اطلاعاتی امریکا نیز پیشتر تلاش روس‌ها برای مداخله در روند انتخابات امریکا را تایید کرده بود. 

ادعای دوم: ترامپ گفته است که هزاران سوری در حال آمدن به امریکا هستند و هیچ راهی وجود ندارد که متوجه شد آنان از کجا آمده‌اند. او گفت که به همین خاطر امریکا باید به سمت توقف تروریسم مذهبی افراطی حرکت کند. 

استدلال او و ادعایش غلط است. این که امریکا قادر به شناسایی پناهجویان سوری نیست، قاطعانه از سوی وزارت امور خارجه و چند سازمان دولتی امریکایی که وظیفه شناسایی و رسیدگی به وضعیت پناهجویان را دارند تکذیب شده است. وزارت خارجه امریکا گفته که در حال حاضر متقاضیان برنامه پذیرش پناهجویان با بالاترین سطح نظارت امنیتی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. 

ادعای سوم: ‌کلینتون ادعا می‌کند که ترامپ مایل به فروپاشی ناتو و خروج امریکا از آن پیمان است. او می‌گوید در حالی که روس‌ها در حال حمله سایبری علیه امریکا هستند ترامپ در خط پوتین حرکت می‌کند و خواستار نابودی ناتو است. 

کلینتون درست می‌گوید؛ ترامپ پیشتر نیز گفته بود که مایل به ترک ناتو از سوی امریکا است. او در ۲۷ آوریل در یک سخنرانی گفته بود که در ناتو تنها ۴ کشور از ۲۸ کشور عضو حداقل ۲ درصد از تولید ناخالص ملی شان را صرف امور نظامی می‌کنند در حالی که امریکا میلیاردها دلار صرف خرید هواپیما، موشک و تجهیزات نظامی برای ارائه دفاع قوی به اروپا و آسیا کرده است. این در حالی است که امریکا باید این هزینه‌ها را صرف دفاع از کشور خود کند و اجازه دهد کشورهای دیگر خود از مرزهای‌شان دفاع کنند. 

ادعای چهارم: ‌ترامپ ادعا می‌کند که با اداره مهاجرت و گمرک و حفاظت مرزی تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرده که از احداث دیوار مرزی حمایت می‌کند. او گفته بود که اعضای گشت مرزی حرف‌های او را تایید کرده‌اند و می‌دانند که امریکا باید مرز قوی‌ای داشته باشد. 

این ادعا کذب محض است. آژانس مهاجرت فدرال امریکا این ادعای سیاسی را تکذیب کرده‌اند و گفته‌اند که این نهادهای فدرال از وارد شدن به فعالیت‌های سیاسی حزبی از جمله حمایت از هر یک از نامزدها خودداری می‌کنند و این کار برای آنان ممنوع شده است. 

ادعای پنجم: ‌ترامپ مدعی است که کلینتون مسئول توافق هسته‌ ای است که به‌نفع روسیه تمام شده است. او می‌گوید که پوتین پیش‌دستی کرده است. 

تا حدودی ادعای او قابل قبول است. ترامپ معتقد است که پیمان تازه روسیه و امریکا به روس‌ها اجازه ساخت کلاهک را می‌دهد در حالی که این اجازه را به امریکا نمی‌دهد. اشاره ترامپ به پیمان کاهش سلاح‌های استراتژیک تحت عنوان آغاز جدید است که برای کاهش تسلیخات هسته‌ای میان امریکا و روسیه انجام شد. این پیمان محدود به ۱.۵۵۰ کلاهک هسته‌ای مستقر است و تعداد کلاهک‌هایی که در زرادخانه‌های دو کشور هستند و احتمالا بیش از این میزان هستند را در بر نمی‌گیرد. زمانی که روسیه این پیمان را به امضا رساند، تعداد کلاهک‌هایش ۱۵۳۷ بود در حالی که امریکا بیش از ۱۸۰۰ کلاهک داشت. در مارس ۲۰۱۶ تعداد کلاهک روسیه به ۱۷۳۵ عدد افزایش یافته بود در حالی که تعداد کلاهک امریکا به ۱۴۸۱ عدد کاهش یافته بود. 

ادعای ششم: کلینتون مدعی است که ترامپ می‌خواهد ژاپن، کره جنوبی و عربستان سعودی به سلاح هسته‌ای دست یابند. 

به نوعی این ادعا هم جنبه‌هایی از واقعیت را دارد و هم نه. ترامپ گفته است که متحدان امریکا بیش از از هزینه‌های دفاعی باید مسئولیت پذیری بیشتری برای حفاظت از خود نشان دهند. او اوایل سال جاری گفته بود به نظر می‌رسد بهتر است که ژاپن تسلیحات هسته‌ای برای دفاع از خود دربرابر کره شمالی داشته باشد. او همچنین در ماه اوریل در سخنرانی‌ای که داشت گفت که به نظر می‌رسد عربستان سعودی نیز بهتر است که سلاح هسته‌ای داشته باشد اما به سرعت حرف خود را اصلاح کرد. 

ادعای هفتم: ترامپ مدعی است که برنامه اقتصادی کلینتون افزایش دو برابری  مالیات است. 

این بیشتر کذب است. کلینتون افزایش مالیات افراد پردرآمد را پیشنهاد کرده اما هیچ یک از طرح‌های پیشنهادی او شامل افزایش دو برابری مالیات شهروندان امریکایی نمی‌شوند. 

ادعا هشتم: ترامپ مدعی است که کلینتون خواستار کشیدن یک دیوار در مرز بود. او می‌گوید که در سال ۲۰۰۶ میلادی کلینتون این طرح را ارائه کرده بود. 

بخشی از این ادعا جنبه‌ای از حقیقت را دارد. کلینتون سال ۲۰۰۸ میلادی خواستار ایجاد مانعی در امتداد مرزهای جنوبی شد اما اشاره او به یک حصار بود و نه دیوار. کلینتون در زمانی که سناتور بود از امنیت مرزی و تشدید مقررات حمایت می‌کرد. 

ادعای نهم:‌ ترامپ مدعی است که وزارت امور خارجه در زمان تصدی‌گری کلینتون بیش از ۶ میلیارد دلار را از دست داده است و این میزان پول گم شده و معلوم نیست که چه بر سرش آمده است. 

این ادعای غلطی است. این ادعا به هشدار صادرشده توسط بازرسی کل وزارت امور خارجه در سال ۲۰۱۴ میلادی بازمی‌گردد که گفته بود ۶ میلیارد دلار در قراردادهای عراق ناقص هستند. این نهاد حرفی از گم شدن پول نزده بود و گفته بود که قراردادها باید تکمیل شوند. او اشاره کرده بود که دلیل این موضوع آن است که بیشتر قراردادها پیش از دورلت تصدی‌گری کلینتون صادر شده بودند. 
ادعای دهم: ترامپ مدعی است که داعش در ۳۲ کشور جهان حضور دارد. 

این ادعای غلطی است ۳۲ کشور بیش از داده هر منبع قابل اعتمادی است. 

ادعای یازدهم: ترامپ مدعی است که موصل به دلیل خروج نیروهای نظامی امریکایی سقوط کرد. 

این ادعا هم درجه‌ای از واقعیت را در درون خود دارد هم خیر. اشاره او به خلاء امنیتی ایجاد شده در سال ۲۰۱۴ میلادی به دلیل خروج نیروهای امریکایی از عراق در سال ۲۰۱۱ میلادی است. واقعیت آن است که در سال ۲۰۰۸ میلادی طبق توافق‌نامه زمان‌بندی برای خروج نیروهای امریکایی تا پایان سال ۲۰۱۱ میلادی تعیین شده بود. این در جریان مذاکرات دولت بوش صورت گرفته بود. باراک اوباما و هیلاری کلینتون نیروهای امریکایی را نگه داشتند با این حال، پس از آن که عراق تمایلی به تضمین امنیت نیروهای عراقی از خود نشان نداد اوباما دستور ادامه خروج برنامه‌ریزی‌شده نیروها را داد. مشخص نیست چند هزار نیروی امریکایی می‌توانستند در عراق بمانند تا از ظهور داعش جلوگیری شود. 

ادعای دوازدهم: ترامپ می‌گوید که کلینتون می‌خواهد که مرزها باز شوند. 

این هم درجه‌ای از حقیقت را در درون خود دارد و هم نه. کلینتون در سال ۲۰۱۳ میلادی طبق ایمیل‌های فاش‌شده از سوی ویکی‌لیکس گفته است که رویای او ایجاد یک بازار مشترک در نیمکره است با مرزهای تجارت باز و تضمین انرژی پایدار. واقعیت آن است که صحبت او درباره انرژی بوده و نه مهاجرت. طرح او برای مهاجران اجرای مقررات مرزی و تمرکز بر بازداشت و اخراج تنها آن دسته از افرادی که تهدید خشونت‌آمیز برای امنیت عمومی باشند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
پرویز مقصودی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
0
1
جالب بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
4
0
معلوم است از ترامپ به شدت بدتان می آید. تمام ادهایی که از طرف او ذکر کردید را رد کردید و در عوض کلینتون همه اش درست میگفت.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین