کد خبر: ۴۰۳۳۲۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷
ایران خواستار رویارویی آشکار و مستقیم با آمریکا در یمن نیست

چرا ایران در پشت‌پرده حمله به ناوهای امریکایی در یمن نبوده است؟

«ایران خواستار تداوم و افزایش دامنه منازعه در جبهه‌های منطقه‌ای متعدد به طور همزمان نیست. واشنگتن خواستار افزایش حضور ایران در یمن نیست. علیرغم تماس‌های مکرر برای آتش‌بس، جنگ در یمن همچنان ادامه دارد اما تاکنون تهران و واشنگتن موفق به محدود کردن مداخلات خود در امور یمن شده‌اند. حملات موشکی اخیر اجازه ریسک‌پذیری را به تهران و واشنگتن برای گسترش دامنه جنگ و تعمیق آن نمی‌دهد. هیچ‌یک از طرفین خواستار این موضوع نیستند.»
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- خبرگزاری «رویترز» در مقاله‌ای تحلیلی به قلم  «دینا اسفندیاری» پژوهشگر مرکز مطالعات علوم امنیت در دپارتمان چرا ایران در پشت‌پرده حملات به ناوهای جنگی امریکایی در یمن نبوده است؟مطالعات جنگ کینگز کالج لندن به رد اتهامات وارد شده علیه ایران درباره نقش داشتن در حمله اخیر انصارالله به ناوهای جنگی امریکایی می‌پردازد. 

به گزارش آفتاب‌‌‌نیوز؛ این تحلیلگر مسائل سیاسی می‌نویسد: «درگیری در یمن تشدید می‌شود. اخیرا ناو نیروی دریایی امریکا مورد حمله نیروهای انصارالله قرار گرفت که مورد حمایت ایران هستند. ایران نیز بنا بر گزارش‌ها ناوهای جنگی خود را به آبهای منتهی به یمن ارسال کرده است. این موضوع خطر رویارویی مستقیم میان ایران با ایالات متحده و عربستان سعودی متحد آن کشور را افزایش داده است اما واقعیت آن است که در حالی که ایران از هیج فرصتی برای رویارویی با رقیب منطقه‌ای خود عربستان سعودی و برای به چالش کشیدن آن کشور دریغ نمی‌کند با این حال خواستار رویارویی اشکار و مستقیم با ایالات متحده در یمن نیست.» 

او در ادامه با اشاره به علت اصلی عدم علاقه ایران به رویارویی با امریکایی‌ها در یمن می‌نویسد: «ایران هرگونه نقش داشتن در حملات موشکی اخیز در نزدیکی تنگه باب المندب علیه ناوهای امریکایی را رد کرده است. نخست آن‌که ناوهای جنگی الوند و بوشهر ایران برای پاسداری از خلیج عدن یکی از مسیرهای مهم حمل و نقل در جهان اعزام شده‌اند و سپس به تانزانیا برای گشت دریایی و مبارزه با دزدان دریایی فرستاده شده‌اند. به‌طور کلی ایران بارها و بارها از امریکا خواسته که منطقه خلیج فارس را ترک کند و به وضوح خواستار جلوگیری از رویارویی مستقیم با نیروهای امریکایی است. علیرغم آن که مقام‌های سپاه همواره از توانایی برخورد با واشنگتن می‌گویند اما واقعیت آن است مقام‌های سیاسی ایرانی خواستار رویارویی در این عرصه نیستند. تهران نمی‌خواهد بیش از اندازه نیرو و زمان خود را در یمن صرف کند. ایران می‌خواهد نشان دهد که می‌تواند شریک پایدار منطقه‌ای برای امریکا باشد. در مقابل واشنگتن نیز در حال بررسی ادامه یا عدم ادامه حمایت خود از ریاض به خصوص پس از بمباران شهروندان غیر نظامی یمنی توسط جنگنده‌های سعودی است که در مجموع تاکنون بیش از ۱۴۰ کشته تنها در حمله هشتم اکتبر به جای گذاشته است». 

دینا اسفندیاری در ادامه اشاره می‌کند که انصارالله ممکن است بدون رضایت ایران حمله را به ناوهای امریکایی انجام داده باشد و در این‌باره می‌نویسد: «به نظر نمی‌رسد روابط انصارالله با ایران شبیه روابط حزب‌الله با تهران باشد. می‌توان روابط انصارالله را با رابطه جنبش فلسطینی حماس  با ایران مقایسه کرد آنان نیز از کمک‌ها و پشتیبانی ایران برخوردارند اما از تهران مستقیما دستور دریافت نمی‌کنند.»

این تحلیلگر سیاسی در ادامه اشاره می‌کند که یمن برای ایران یک اولویت نیست و در ادامه می‌افزاید: «ایران بیشتر توجه‌اش در مورد عراق است که مرکز دینی و تجاری مهم است و منافع سیاسی برای ایران دارد و توجه خاص‌اش به سوریه است که می‌تواند دسترسی آن کشور به حزب‌الله و مدیترانه را امکان‌پذیر سازد. اما درباره یمن ایران فاقد یک هدف خاص است. در ابتدای بحران، ایران از انصارالله حمایت کرد اما با مداخله عربستان سعودی، ایران به‌طور فزاینده‌ای می‌بیند که با هزینه کم‌تر، صحنه سیاسی به ضرر رقیب سیاسی منطقه‌ای‌اش در حال تغییر  است.»

این تحلیلگر در ادامه می‌نویسد: «ایران خواستار تداوم و افزایش دامنه منازعه در جبهه‌های منطقه‌ای متعدد به طور همزمان نیست. واشنگتن خواستار افزایش حضور ایران در یمن نیست. علیرغم تماس‌های مکرر برای آتش‌بس، جنگ در یمن همچنان ادامه دارد اما تاکنون تهران و واشنگتن موفق به محدود کردن مداخلات خود در امور یمن شده‌اند. حملات موشکی اخیر اجازه ریسک‌پذیری را به تهران و واشنگتن برای گسترش دامنه جنگ و تعمیق آن نمی‌دهد. هیچ‌یک از طرفین خواستار این موضوع نیستند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Saudi Arabia
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
1
0
آمریکا آمریکا دقت کن به نیرنگ ها ، خونهای منطقه منشا آن دانشمندان دین (وهابی) و می نشیندند ،کنار چنگ می زنند ، به حساب خودشان ما نبودیم .
پاسخ ها
امد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
چی؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین