کد خبر: ۴۰۳۵۷۱
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲

یک هفته با دولت؛ تجدید قوا با ترمیم کابینه

تغییر در بخشی از مدیریت کشور در راستای خدمت بیشتر و بهتر به مردم و استعفای سه وزیر دولت تدبیر و امید یکی از مهمترین رویدادهای هفته گذشته دولت نام برد.
آفتاب‌‌نیوز : گروه اخبار سیاسی ایرنا هر هفته، مجموعه مهمترین اخبار و تحولات مربوط به بخش سیاسی حوزه دولت و نیز مصوبات مهم هیات دولت در بخش های مختلف کشور را تحت عنوان «یک هفته با دولت» منتشر می کند.
هفته پایانی مهرماه با پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری به دولت و ملت تایلند آغاز شد. تایلندی ها عزادار از دست دادن پادشاه 88 ساله خود بودند که رکورد دار طولانی ترین دوره سلطنت است.

**گزارش مسابقه فوتبال ایران و کره در هیات دولت
هیات دولت هم طبق روال همیشگی عصر یکشنبه به ریاست دکتر روحانی تشکیل جلسه داد. در این جلسه، وزرای کشور و ورزش گزارشی از برگزاری مسابقه فوتبال ایران و کره جنوبی در روز تاسوعا و هماهنگی های به عمل آمده در این خصوص به هیات وزیران ارایه کردند.
رییس جمهوری پس از شنیدن گزارش، از جوانان ورزش دوست و مؤمن که با احترام به سالار شهیدان و بزرگداشت تاسوعای حسینی و عزاداری در ورزشگاه ، نمایش خوبی از بلوغ ایمانی، دلبستگی به خاندان عصمت و طهارت در زمان مسابقه فوتبال داشتند، تشکر کرد و از وزارتخانه های ورزش و کشور، سازمان صدا و سیما، نیروی انتظامی و بسیج نیز تقدیر به عمل آورد.
پیش بینی به موقع و اقدام پیشگیرانه از تداخل مسابقات مهم ورزشی با مناسبت ها و مراسم مورد احترام جامعه، توصیه دکتر روحانی به دست اندرکاران ورزش بود.
همچنین در ادامه جلسه پیشنهادهای سازمان برنامه و بودجه در مورد راهکارهای افزایش درآمدهای عمومی و صرفه جویی در مصارف بودجه سال 1395 کل کشور در 6 ماهه دوم سال مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گرفت.

**جلسه هماهنگی برای سفر 32
دوشنبه بیست و ششم مهر یک هفته پیش از سفر رییس جمهوری و کاروان تدبیر و امید به استان مرکزی، جلسه ستاد هماهنگی این سفر به ریاست روحانی با هدف بررسی مشکلات و نیازهای استان و اتخاذ تصمیمات لازم برای توسعه و پیشرفت شتابان در این استان برگزار شد.
در این جلسه پس از گزارشات ارایه شده توسط مسئولین مربوطه در حوزه های مختلف تصمیمات لازم و اعتبارات متناسب به هر بخش برای استان مرکزی اتخاذ شد.

**جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی/ برخورد با پایان نامه فروشی
روز سه شنبه معمولا یکی از روزهای پرکار دولت به شمار می رود، سه شنبه هفته گذشته علاوه بر برگزاری نشست خبری محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه خود را به ریاست دکتر روحانی تشکیل دادند.
اعضای شورا در این جلسه بر ضرورت برخورد لازم با جریان پایان نامه فروشی و نوشتن مقالات ISI در کشور که با پشتیبانی سازمان یافته عناصر خارجی، مساله دار و یا جاهل انجام می شود، تاکید کردند.
در همین چارچوب نیز قرار شد وزارت کشور با همکاری قوه قضاییه، برخورد حقوقی و قضایی متناسب با این موضوع که طبق تاکیدات رییس قوه قضاییه در این جلسه، جعل و جرم عنوان شد، انجام دهد.
آشفتگی معماری، ساخت و ساز و بناهای شهری و غیر شهری، علیرغم تمدن تاریخی معماری کشور قبل و بعد از اسلام موضوع دیگری بود که در جلسه سه شنبه گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی به آن اشاره و گزارش کارگروهی که در زمینه وضعیت معماری و شهرسازی فعال شده است، قرائت شد.

**پیگیری اقتصاد مقاومتی و مصوبات دولت در سه استان
طبق روال هفته های پیشین روز سه شنبه سه استاندار با رییس جمهوری دیدار کردند، استانداران کردستان، مازندران و همدان در دیدارهای جداگانه اقدامات و عملکرد سه ساله استان و تصمیمات اتخاذ شده در روند اجرا و عملیاتی کردن پروژه ها و مصوبات سفر کاروان تدبیر و امید به این استان ها را گزارش دادند.
در این دیدارها رییس دولت یازدهم بر ضرورت اتمام طرح های نیمه تمام عمرانی و اجرایی و عملیاتی شدن مصوبات سفرهای استانی کاروان تدبیر و امید تاکید کرد؛ رییس جمهوری تاکید دیگری نیز داشت و آن اینکه به توسعه سرمایه گذاری، گردشگری و اقتصاد دانش بنیان به منظور رونق اقتصادی و اشتغالزایی جوانان تحصیلکرده در این استان ها توجه شود، وی سپس دستورات لازم را برای سرعت بخشیدن به این روند صادر کرد.
روحانی همچنین بر تلاش مضاعف استاندران در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و بهره برداری حداکثری از ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در این استان ها تاکید کرد.

**کاهش تصدی گری حکومت در حوزه قضا
در ادامه برنامه های هفته گذشته دولت، جلسه هیات وزیران هم طبق روال روزهای چهارشنبه به ریاست دکتر روحانی تشکیل شد. هیات وزیران در این جلسه آیین نامه میانجی گری در امور کیفری موضوع قانون آیین دادرسی کیفری را تصویب کردند. در واقع این تصمیم با هدف ضرورت کاهش تصدی گری حکومت در حوزه قضا با استفاده از نهادهای شبه قضایی (قضازدایی)، احترام به کرامت و ارزش والای انسانی، افزایش مشارکت شهروندان و نهادهای مدنی در فرایند عدالت کیفری (سیاست جنایی مشارکتی) و کاهش پرونده های قضایی اتخاذ شد.
هیات دولت همچنین موادی از آیین نامه اجرایی تامین، ذخیره سازی، برداشت و عملیات گردش ذخایر راهبردی کشور را اصلاح کرد.

**بررسی و تصویب بخش هایی از سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات
عصر همان روز در جلسه شورای عالی فضای مجازی به ریاست دکتر روحانی موضوع شبکه ملی اطلاعات مطرح و بخش هایی از سند تبیین الزامات این شبکه ملی بررسی و تصویب شد.
بر اساس اصول حاکم بر طراحی شبکه ملی اطلاعات، این شبکه به عنوان زیرساخت ارتباطی کل فضای ‏مجازی کشور خواهد بود و ارتباطات میان زیرشبکه های شبکه ملی اطلاعات (اعم از شبکه های مستقل داخلی) با ‏یکدیگر از طریق یک شبکه هسته انجام می شود.‏
به همین سبب قرار شد پوشش کشوری خدمات پهن باند با نگاه به عدالت اجتماعی تامین شود و ظرفیت ‏شبکه های هسته، متناسب با نیازهای خدمات و محتوای بومی در سراسر کشور توسعه یابد.‏

**پذیرش استعفای سه وزیر
اواخر هفته گذشته پس از شایعه های فراوان در مورد استعفای سه وزیر در نهایت جنتی، گودرزی و فانی با ارسال نامه ای به رییس جمهوری در راستای ترمیم کابینه استعفا دادند.
جنتی در نامه خود از رابطه دوستی صمیمانه 50 سال گذشته با روحانی سخن گفت و اینطور آغاز کرد که «مایلم دولت خدمتگزار بتواند در فضایی آرام و خالی از تنش، برنامه های فرهنگی خود را دنبال کند.»
محمود گودرزی نیز در نامه استعفای خود، از رئیس جمهوری برای اعتماد سه ساله اش قدردانی کرد و افزود: اجازه فرمایید تا در سنگری دیگر ارائه خدمت دهم.
علی اصغر فانی نیز در نامه خود به رییس جمهوری اینگونه نوشت: پس از اطلاع از نظر جناب عالی درخصوص ضرورت ترمیم کابینه که در جلسه روز چهارشنبه 28 مهرماه 95 هیأت محترم دولت ابراز فرمودید؛ آمادگی خود را برای عمل به هرگونه تصمیم حضرت عالی درخصوص ادامه کار خویش اعلام می نمایم.
رییس جمهوری پس از پذیرش استعفای سه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش؛ سید عباس صالحی، سیدنصرالله سجادی و سید محمد بطحائی را به ترتیب به عنوان سرپرست این سه وزارتخانه تعیین کرد و روز جمعه در پاسخ به سه نامه وزیر در نامه هایی جداگانه از فانی، علی جنتی و گودرزی قدردانی کرد.
روحانی در پاسخ به نامه علی اصغر فانی؛ با تشکر از تلاش های وی و مجموعه وزارت آموزش و پرورش، تاکید کرد که ترمیم کابینه در حوزه فرهنگی و اجتماعی برای تحقق اهداف بلند نظام اسلامی و خدمت شایسته تر به مردم با توانی بیشتر و سرعتی افزون تر در همین مسیر خواهد بود.
وی همچنین در پاسخ به نامه علی جنتی با تقدیر از تلاش های او در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تاکید کرد که حرکت دولت در مسیر درست گسترش آگاهی مردم، ایجاد فضای احساس امنیت و آزادی برای اهل فرهنگ با قوت ادامه می یابد.
رییس دولت تدبیر و امید در پاسخ به نامه محمود گودرزی نیز با اشاره به پیروزی های فراوان ورزشکاران ایرانی در میدان های ورزشی، از تلاش ها و برنامه ریزی های وی و همکارانش در تحقق سیاست های دولت در وزارت ورزش و جوانان و کوشش های افتخارآفرین ورزشکاران غیورمان در این دوره، تقدیر کرد.

**روز ملی صادرات؛ باور عظمت ایران
فردا آن روز یعنی پنج شنبه، آیین گرامیداشت روز ملی صادرات با حضور رییس جمهوری برگزار شد که سخنان مهم وی مورد توجه بسیار رسانه ها قرار گرفت. روحانی در این مراسم تاکید کرد که ایران با صدای بلند توانمندی ها، مهربانی ها و خواست خود برای همزیستی مسالمت آمیز با منطقه و جهان را فریاد می زند.
وی با بیان اینکه اساس اقتصاد مقاومتی، تولید درون زا است، همه بخش های کشور را به تلاش بیشتر برای صادرات و رونق اقتصادی کشور فرا خواند و تاکید کرد: اساس سیاست تعامل سازنده دولت یازدهم، مناسب کردن محیط روابط بین الملل برای صادرات و اشتغال جوانان و واردات آسانتر کالاهای سرمایه ای و مواد اولیه است.
وی سپس با طرح این پرسش که مگر در دنیای امروز کشوری می تواند بدون رابطه با دنیا به پیشرفت برسد، اظهار داشت: قرآن نیز به ما خاطرنشان می کند 'ان ارض الله واسعه' که دنیا باز و زمین وسیع است و راه بیفتید و در جهان سیر کنید. برخی می گویند 'ارض الله' ایران است. از مرز که خارج می شویم، افکار ما را می دزدند، ما را گول می زنند، برخی هنوز عظمت ملت ایران را باور نکرده اند.
رییس جمهوری همچنین با تأکید بر اینکه به ملت ایران اعتماد کنید، تنها چند نفر نیروی امنیتی مورد اعتماد نیستند، گفت: همه جوانان، تجار و دانشجویان مورد اعتماد هستند و البته ممکن است در باغی سیب پوسیده هم پیدا شود، اما نمی توانیم درب آن باغ را ببندیم.
به گفته روحانی، از دست دادن بازار ساده است ولی به دست آوردن آن کار سختی است؛ هرچند مسایل مختلفی در کنار صادرات باید داشته باشیم از جمله حمل و نقل مناسب که از ضروریات صادرات است.

**پاسخی به منتقدان خرید هواپیما
رئیس جمهوری سپس گفت: اگر بخواهیم هواپیما بخریم، عده ای می گویند چرا هواپیما، اتوبوس بخرید ولی اتوبوس در داخل تولید می شود و اگر لازم بود می خریدیم ولی هواپیما از ضروریات صادرات و صنعت توریسم است و برای عظمت ایران و جلوگیری از تلف شدن وقت مردم و ارائه محصولات به بازارهای هدف لازم است.
رییس دولت وتدبیر و امید ادامه داد: بنابراین اگر هواپیما نخریم، می گویند برجام چه شد اگر بخریم می گویند شیک است و ساخت جدید است؛ برخی در چه وادی سیر می کنند و چطور نگاه می کنند و عمر آنان چقدر طولانی است ما خبر نداریم.
روحانی در این مراسم با اعطای لوح سپاس از 51 شرکت نمونه صادراتی و پنج شرکت ممتاز و همچنین با اهدای مدال افتخار از سه شرکت فعال در عرصه صادرات در سال 95 تقدیر کرد.

**معاون اول رئیس جمهوری و پیگیری طرح های صنعتی و عمرانی
معاون اول رییس جمهوری نیز هفته گذشته برنامه های مهمی داشت که از جمله آن می توان به سفرش به استان هرمزگان به منظور افتتاح و بازدید از چند پروژه صنعتی و عمرانی اشاره کرد. در جریان این سفر، آب شیرین کن و فاز اول واحد فولاد سازی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش افتتاح شد.
واحد تقطیر فاز اول پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس بندرعباس نیز از دیگر طرح هایی بود که جهانگیری آن را افتتاح و کشتی اقیانوس پیمای کانتینربر کاشان سومین اقیانوس پیمای ساخت مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران با حضور وی با موفقیت به آب انداخته شد.
جهانگیری که رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز هست هفته گذشته «نظام نامه پیوست فناوری و توسعه توانمندی های داخلی در قراردادهای بین المللی و طرح های مهم ملی» درخصوص دانش بنیان شدن بخش های مهم و حساس اقتصادی و شرط انتقال فناوری در معاملات خارجی را به کلیه دستگاه های اجرایی را ابلاغ کرد.
تشکیل جلسه شورای عالی اداری از دیگر برنامه های جهانگیری در هفته گذشته بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین