کد خبر: ۴۰۳۵۹۹
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹

ایران و هلند تفاهم نامه همکاری در بخش آب و انرژی امضا کردند

وزیر نیرو ایران و وزیر زیرساخت و محیط زیست هلند امروز در تهران تفاهم نامه همکاری دو کشور را در زمینه آب و انرژی امضا کردند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا از وزارت نیرو، «حمید چیت چیان» وزیر نیرو امروز (یکشنبه) در دیدار خانم «ملانی شولتزفان هیگن» وزیر زیرساخت و محیط زیست هلند با وی در ساختمان ستادی این وزارتخانه، با اشاره به ظرفیت های متعدد همکاری بین ایران و هلند اظهار داشت: فضای همکاری به وجود آمده پس از برجام و دیدار مسوولان دو کشور و ملاقات وزیران خارجه دو طرف می تواند در بازسازی روابط ایران و هلند بسیار موثر باشد.

وی یادآور شد: مباحث زیست محیطی و آب و انرژی در حوزه های صنعتی و کشاورزی می تواند زمینه ساز همکاری های مهمی برای ارتقای سطح روابط بین دو کشور باشد.
این مقام مسوول افزود: همکاری های بانکی بین دو کشور از اهمیت خاصی برخوردار است که با برطرف شدن موانع موجود، زمینه های همکاری مساعد شده و در نهایت به اوج گیری روابط اقتصادی دو کشور خواهد انجامید.

چیت چیان با اشاره به مواجهه ایران با 15 سال خشکسالی متوالی، به اهمیت منابع آبی کشور اشاره کرد و گفت: بجز منابع محدود آبی، افزایش مصرف بی رویه آب در اثر رشد شهرنشینی، صنعت و توسعه کشاورزی و مهمتر از آن مشکل آلودگی منابع آبی، یک تهدید جدی و دایمی در ایران به شمار می رود.

وی با اشاره به برخورداری 99 درصد جمعیت شهری از پوشش آب شهری و دسترسی 72 درصد جمعیت روستایی به شبکه آب شرب، گفت: بیش از 42 درصد جمعیت شهری کشور زیر پوشش شبکه های مدرن فاضلاب هستند.
وزیر نیرو تامین آب مطلوب برای شهرها را از اولویت های کشور برشمرد و بیان داشت: بیش از 120 پروژه انتقال آب به شهرها در دست بررسی و اجراست و تصفیه آب و پالایش آن از نیترات و فلزات سنگین، نمک زدایی آب دریا و استفاده از آن در بخش های صنعت و شرب، از مهمترین مسایل کاری در دست پیگیری است.

وی همچنین هوشمند سازی شبکه های آبرسانی و جلوگیری از هدر رفت آب در شبکه های شهری را بسیار مهم توصیف و تصریح کرد: مدیریت یکپارچه منابع آبی در حوضه های آبریز و حفظ تعادل آب های زیرزمینی از اهمیت ویژه ای برای کشور برخوردار است.

** استقبال از حضور شرکت های هلندی در کشور
وزیر نیرو با اشاره به اینکه شرکت های متعددی در داخل کشور به ساخت تجهیزات و امور مهندسی اشتغال دارند، گفت: از حضور شرکت های هلندی در بخش سرمایه گذاری، فناوری های نو و انتقال آنها استقبال می کنیم.
چیت چیان در ادامه با توجه به تجربیات و فناوری های ارزشمندی که کشور هلند در زمینه آب از آن برخوردار است، از شرکت های هلندی خواست تا در مناقصه های داخلی، مشارکت فعال داشته باشند.
وزیر نیرو با اشاره به قرارداد بین یونسکو و برنامه جهانی آب شناسی (IHP) گفت: در سال های گذشته نزدیک به سه هزار نفر از کارشناسان کشورمان در موسسه های آموزشی هلند در بخش های مختلف مدیریت و آب آموزش دیده اند.

** افزایش بیش از 26 هزارمگاوتی ظرفیت نیروگاهی با نیروگاه های کوچک
چیت چیان با اشاره به برخورداری صد درصدی مردم کشور از نعمت برق، گفت: با وجود بیش از 76 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی و 32 میلیون مشترک، مصمم هستیم تا در سال های آتی پنج هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر در کشور بسازیم که این میزان به غیر از 12هزار مگاوات نیروگاه برق آبی بزرگ است.
وزیر نیرو با اشاره به اهمیت مدیریت انرژی و تبدیل شبکه های توزیع برق کشور به شبکه های هوشمند، افزود: برخلاف گذشته که به نیروگاه های بزرگ متمرکز بودیم، تمرکز کنونی خود را بر روی نیروگاه های کوچک و تولید پراکنده خواهیم گذاشت تا بتوانیم در پنج سال آینده 26 هزار و 500 مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور بیفزاییم.
چیت چیان با اشاره به اینکه امضای تفاهم نامه همکاری می تواند زمینه ساز خوبی برای ادامه همکاری های اقتصادی بین دو کشور باشد، تاکید کرد، شرکت های هلندی می توانند در زمینه های برق نیز حضور فعال تر و گسترده تری در بازار برق ایران داشته باشند.

** دریاچه هامون
چیت چیان در ادامه با اشاره به اهمیت احیای دریاچه هامون، افزود: سرچشمه هامون از افغانستان است و در این مساله بجز موضوع زیست محیطی، همکاری و مدیریت مشترک آبی با این کشور داریم.
وی، آنگاه به موضوع آموزش مدیران در موسسات علمی هلند اشاره کرد و ادامه داد: همکاری بین موسسات و تبادل دانش بین دو کشور به استفاده از تجربه های هلند می انجامد.

** همکاری هلند و ایران در زمینه نمک زدایی و استفاده از پساب ها
در این دیدار خانم «ملانی شولتزفان هیگن» وزیر زیرساخت و محیط زیست هلند گفت: با امضای یادداشت تفاهم، همکاری دو کشور در زمینه های فناوری آب تقویت خواهد شد.
وی اشاره کرد: یک سوم هلند زیر سطح دریا است و این کشور در مسیر رودخانه های متعدد از سایر کشورها قرار داشته و بیشتر مواقع در معرض هجوم سیلاب ها است.
این مقام مسوول هلندی گفت: مسوولیت منابع آب و مدیریت یکپارچه فقط بحث فناوری نیست، بلکه به فاینانس (تامین مالی) و همکاری های بین المللی نیز بستگی دارد.

وزیر زیرساخت و محیط زیست هلند بیان داشت: هلند می تواند در زمینه نمک زدایی و استفاده از پساب ها در بخش کشاورزی، همکاری های خوبی با ایران داشته باشد.
شولتزفان هیگن اذعان کرد: مباحثی همچون مدیریت رودخانه ای، مدیریت سیلاب، مدیریت کمبود آب و همکاری های دانش محوری، آموزش مدیران در موسسات علمی و آموزشی هلند و ... می تواند زمینه ساز افزایش همکاری ها بین دو کشور باشد.
برپایه این گزارش، در حاشیه این دیدار قرارداد همکاری بین شرکت هلندی و سازمان انرژی های نو ایران (سانا) درباره ساخت نیروگاه خورشیدی منعقد شد.
به گزارش ایرنا، حجم تجارت ایران و هلند در سال گذشته 640 میلیون دلار بود که بیش از 600 میلیون دلار آن را واردات ایران از هلند و 40 میلیون دلار آن را صادرات ایران به هلند تشکیل می داد.
این کشور پس از ایالات متحده آمریکا بزرگ ترین صادرکننده محصولات کشاورزی در جهان است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین