کد خبر: ۴۰۳۷۲۱
تعداد نظرات: ۳۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱

درآمد خوب روسپی‌ها مانع حرفه آموزی آنها می‌شود؟ /30 سال، میانگین سنی زنان ویژه (روسپی) در ایران

زنان «تن‌فروش» که البته بسیاری از مسئولان دولتی و فعالان حوزه‌های اجتماعی از کلمه «زنان ویژه» برای آنها استفاده می‌کنند، تبدیل به معضلی شده‌اند که هر روز با احتیاط درباره‌شان حرف زده می‌شود؛ چراکه هر تصمیمی درباره‌شان، می‌تواند واکنش‌هایی به همراه داشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز : زنان «تن‌فروش» که البته بسیاری از مسئولان دولتی و فعالان حوزه‌های اجتماعی از کلمه «زنان ویژه» برای آنها استفاده می‌کنند، تبدیل به معضلی شده‌اند که هر روز با احتیاط درباره‌شان حرف زده می‌شود؛ چراکه هر تصمیمی درباره‌شان، می‌تواند واکنش‌هایی به همراه داشته باشد.

به گزارش روزنامه وقایع اتفاقیه، همين چند وقت پيش، وقتي خبرهايي درباره تفاهمنامه معاونت امور زنان رياست‌جمهوري با وزارت بهداشت، براي راه‌اندازي مراکز درماني ویژه اين زنان منتشر شد، برخي‌ها با انتقاد تند از اين تصميم، اعلام کردند که راه‌اندازي چنين مراکزي و ارائه چنين خدماتي، به‌رسميت‌شناختن زنان تن‌فروش است و نه‌تنها قبحِ کار آنها را مي‌ريزد بلکه برايشان تشويق محسوب مي‌شود.

همان موقع، اگرچه بسياري از کارشناسان سلامت و جامعه‌شناسان، بر لزوم اين اقدام تأکيد مي‌کردند اما انتقادها تا جايي بالا گرفت که هم معاونت زنان رياست‌جمهوري از انعقاد تفاهمنامه براي تأسيس مراکز درماني ويژه، اعلام برائت کرد و هم معاونت بهداشت وزارت بهداشت که سوي ديگر تفاهمنامه بود، ماجرا را از پايه بي‌اساس خواند. به‌اين‌ترتيب، هرچند وقت يک‌بار، مسئولان مختلف با محافظه‌کاريِ تمام از تصميم‌هايي حرف مي‌زنند که درباره اين دست زنان گرفته مي‌شود.

اين بار هم معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي کشور، خبر از واگذاري امور آنها به کلينيک‌هاي مددکاري داد و گفت: «بهزيستي درصدد است، پيگيري وضعيت زنان آسيب‌ديده را پس از ترخيص به کلينيک‌هاي مددکاري واگذار کند تا با حمايت کلينيک‌ها، مانع ورود مجدد زنان به دامن آسيب شود.»
حبيب‌الله مسعودي‌فريد، ادامه داد: «بسياري از زنان ويژه، پس از ترخيص، جا و مکاني ندارند و در بسياري از مواقع به‌همين‌دليل در مراکز بهزيستي باقي مي‌مانند. به‌اين‌ترتيب با اختصاص وديعه مسکن به آنها با نظارت بهزيستي داراي مسکن شده و فرايند پيگيري پس از ترخيص براي آنها ادامه مي‌يابد؛ درحال‌حاضر نيز در نظر داريم با واگذاري پيگيري‌هاي پس از ترخيص زنان ويژه به کلينيک‌هاي مددکاري، اين فرايند را در کشور بهبود ببخشيم.»


يکي از بخش‌هاي قابل‌تأمل حرف‌هاي او مربوط به ميانگين سني اين دست زنان است. او گفت: «ميانگين سني زنان ويژه حاضر در مراکز بهزيستي کمتر از 30 سال است. درحال‌حاضر، 24 مرکز در کشور به زنان آسيب‌ديده ارائه خدمت مي‌کنند و به‌دنبال آن هستيم تا خدمات کامل جسمي، رواني، اجتماعي و اقتصادي به آنان ارائه دهيم.»

مسعودی‌فريد ادامه داد: «بهزيستي درباره زنان ويژه و آسيب‌ديده، اولويت خدمات خود را بر ابعاد جسمي، رواني و توانمندي دروني آنها متمرکز کرده و پس از آن به توانمندي اقتصادي اين گروه از زنان مي‌پردازند؛ اين درحالي است که درباره زنان سرپرست خانوار، اولويت بهزيستي بر توانمندي اقتصادي آنان است. زنان آسيب‌ديده معمولا 6 ماه تا يک‌سال، مي‌توانند در مراکز بهزيستي حضور داشته باشند و همچنين در برخي از مراکز در جهت حرفه‌آموزي آنها نيز تلاش مي‌شود.»

معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي کشور در ادامه ضمن تأکيد بر آنکه تمامي اين افراد با حکم قضائي، اجازه حضور در مراکز بهزيستي دارند، گفت: «زنان حاضر در مراکز بهزيستي، عمدتا در گروه قربانيان و معمولا از خانواده‌هاي فقير و ضعيف هستند زيرا سردسته‌هاي آنها مجرم شناخته شده و با آنها برخورد قضائي مي‌شود. تمامي اين زنان، پيش از حضور در مراکز بهزيستي، غربالگري شده، وضعيت سلامت جسمي و رواني آنها از لحاظ ابتلا به اچ‌آی‌وی مثبت، اعتياد، بيماري رواني و... بررسي و در صورت نياز به مداخله پزشکي پس از طي مراحل درمان به مراکز وارد خواهند شد.»


درآمد خوب، مانع حرفه‌آموزي

مينو محرز که خيلي‌ها نامش را در صف اول مبارزه با بيماري ايدز شنيده‌اند و از طرفي به‌دليل همين فعاليت‌ها آشنايي زيادي هم با آسيبي به نام «زنان ويژه» دارد، درباره چنين تصميم‌هايي مي‌گويد: «ما بايد بتوانيم در وهله اول، بدون ترس و تعارف درباره اين زنان حرف بزنيم؛ همين‌طور که درباره اعتياد و آسيب‌هاي اجتماعي- سلامتي ديگر حرف زده مي‌شود. به‌اين‌ترتيب، مي‌توانيم راهي درست براي ساماندهي آنها پيدا کنيم. تا زماني که هر وقت، حرف از آنها زده مي‌شود، عده زيادي لب بگزند و ترجيح بدهند موضوع را سرپوشيده نگه‌دارند، هيچ‌وقت مشکل حل نمي‌شود. حتي اگر کار اين زنان، آن‌قدر قبيح باشد که هرگونه کمک به آنها مردود باشد که اين‌طور نيست، باز هم اين نکته باقي مي‌ماند که اين دست زنان، تهديدي جدي براي سلامت جامعه محسوب مي‌شوند و به‌طور غير‌مستقيم مي‌توانند کساني که هيچ گناه و بي‌اخلاقي‌ای مرتکب نشده‌اند به انواع مشکلات و بيماري‌ها دچار کنند؛ بنابراين چه بخواهيم چه نه، ساماندهي اين زنان، اهميت زيادي دارد.»

او ادامه مي‌دهد: «نکته‌اي که در مورد ساماندهي آنها بايد مورد توجه قرار بگيرد، اين است که روش زندگي آنها تغيير داده شود. در برخي مراکز نگهداري موقت از اين زنان، حرفه‌آموزي به آنها انجام مي‌شود اما بايد گفت متأسفانه درآمدي که آنها از تن‌فروشي به‌دست مي‌آورده‌اند و از‌سوي‌ديگر، روش زندگي‌ای که داشته‌اند، باعث مي‌شود ميل کمتري به يادگيري مشاغل ديگر و اشتغال به آنها داشته باشند؛ بنابراين بايد قبل از اين کارها، روح اين زنان ترميم شود و با روش‌هاي درست، به تغيير سبک زندگي علاقه‌مند شوند. به‌اين‌ترتيب، فکر مي‌کنم استفاده اصولي از مددکاران بتواند در اين حوزه کمک‌کننده باشد.»

محرز، اهميت تغيير سبک زندگي را از اين رو بیشتر مي‌داند که همين عامل، موجب کشيده‌شدن زنان به وادي تن‌فروشي شده است. او مي‌گويد: «ما نبايد مسائل اين‌چنيني را جدا از ساير آسيب‌ها بررسي کنيم. همين‌طور که آمارها مي‌گويند، بسياري از زنان تن‌فروش اعتياد دارند، اغلب آنها مورد خشونت خانواده‌هايشان قرار گرفته‌اند يا نزديکانشان از آنها سوءاستفاده کرده‌اند و...؛ بنابراين نمي‌تواند آنها را مشکلي جدا از زنان معتاد، زنان خشونت‌ديده و... بررسي کرد. وقتي ما مسائل را جدا از هم بررسي کنيم و اين وابستگي را ناديده بگيريم، خواهيم ديد که با بروز يکي از اين عوامل، سر و کله بقيه هم پيدا مي‌شود. مثلا اگر زن معتادي را بدون توجه به تن‌فروش بودنش، درمان کنيم و بعد دوباره به همان جايي‌که از آن آمده، بفرستيم، اعتياد او به سبک زندگي غلطش را ناديده گرفته‌ايم و احتمال اينکه او به‌محض اولين تن‌فروشي، بازهم به سراغ مواد مخدر برود، بسيار زياد است؛ عکس اين مسئله هم صادق است. به همين دليل، ما تأکيد زيادي داريم که مشکل تن‌فروشي زنان آسيب‌ديده را در کنار ساير مشکلات ببينيم و آنها را جدا نکنيم. اگرچه اين دست زنان به خدمات ويژه هم نياز داشته باشند اما بايد نگاه همه‌جانبه به حل مشکلشان داشته باشيم.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳۳
ناشناس
|
Saudi Arabia
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
1
12
هنر پیشه پورن خارجی ویزای ایران به بهانه توریست درامد خوب از مرفهین تسهیلاتی و ...... داشت .

در حالیکه دانشمندان دانشگاه در راهکار موثر انتشار ایدز و ....... سکوت نا اگاهانه تابو دارند.
محمد علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
1
15
سلام گوش خیلی سنگینی میخواد که این تذکرات را نشیده بگیره وفکر راه چاره نشه
محمد علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
0
11
سلام گوش خیلی سنگینی میخواد که این تذکرات را نشیده بگیره وفکر راه چاره نشه
تندیس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
0
4
بیاد داریم در مورد ایدز همین فرار از واقعیتهاولب گزیدنها کار را به این جا رساند.فساد از هرنوع چون میکروب و ویروس جامعه را آلوده میکند و باید ابتدا واقعیت و موجودیت آن میکروب را به رسمیت شناخت تا بتوان امکانات رابرای درمان آن بسیج کرد. با مخفی کاری و فرار از واقعیت نمیتوان به راه حل نزدیک شد. مگرمیشودخطری را انکار کرد انگاه جامعه را برای دفع آن خطر فرا خواند.
ناشناس
|
-
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
29
6
وقتی خانواده ها مسئولیت تربیت فرزندان خود را ماهواره ها میسپارند . وقتر فقر و بیکاری باشد . وقتی اختلاف طبقاتی باشد .وقتی جوانان پولداری که فقط خرج کردن را بلط هستند. وقتی که شما اصحاب رسانه که امروز خود را بی گناه در این ماجرا میدانید ولی عملا دین زدایی میکنید مردم را با هزار ترفند و چرب زبانی از مساجد دور میکنید . وقتی در دانشگاههای ما مد گرایی بدنبال غربگرایی بودن افتخار است وقتی یک دختر محجبه با خجالت در سطح خیابان ظاهر میشود . وقتی تمام آرزوی شما یک لبخند آمریکاست . وقتی مدام سبک زندگی غربی را ترویح میکنید . حالا هم قیافه حق به جانب گرفتن و داد و بیداد کردن و توپ را بزمین دیگری انداختن راحت است. برای حل این معضل باید افکار شماها را عوض کرد .
پاسخ ها
مهدی
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
دوست ناشناس اگه کمی در صحیح نوشتن دقت کنید بد نیست ، منظورتان از ....خرج کردن را "بلط" هستند. فکر میکنم " بلد" بوده ، کمی به املاء درست لغات توجه کنید.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
1
20
سلام
حضرت امام علی ع میفرمایند
از دری که فقر وارد شد از دردیگر ایمان خارج میشود
هدیه دیگری جز اسیبهای بیشتراجتماعی ندارد وبروز ونشان بیماریهای خطرناک نتیجه واقعی ان است
ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
2
16
با نامردهای که این شغل را ایجاد کردند باید برخورد شود. "مردان ویژه (روسپی)"
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
16
5
همه یاد گرفتن بگن فقر..فقر..!........................................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
مشکل اصلی این جامعه فقر فرهنگی و خودباختگی است نه فقر مالی!
محمد92
| Netherlands |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
تو نگو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
18
5
به این میگن یه تبلیغ خوب برای روسپی گری.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
2
18
آن كساني كه نآن را در شهر تقسيم مي كنند اورا براي تكه ناني محتاج گذشته اند تا هروقت احتياج به هم آغوشي داشتند اورا به تكه ناني بخرند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
1
0
صبر کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
0
11
صبر کنید همه چیز درست میشه در مورد اعتیاد هم اوایل امار را قبول نداشتن و حرف زدن در موردش را قبیح میدانستند تا اینکه دیدن یکی در میان خونه ها معتاد دارن تازه به فکر افتادن که دیگه دیر بود حالا در این مورد هم وقتی خیلی ففراگیر شد تازه افایون به فکر میافتن که خیلی دیره ..ازموده را ازمودن خطاست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
0
8
خدا کمکشون کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
باور کنید گروه کثیری ازین خانم ها به هیچ وجه مشکل مالی ندارند بلکه از زندگی مرفهی نیز برخوردارند اما عادت کرده اند به این سبک زندگی بی بند و بار...
سرهنگ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
0
5
دقت کردین بعضی از این اصطلاحات هم منشوریه ها!! زنان ویژه دیگه چیه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
0
4
سالی چهار میلیون سفرر تفریحی مشابه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
5
0
مهاجران داخل ایران یاحمله به ناموس مردم که در اطلاع رسانی نگران تشویش هستند .
یا مثل قوم حضرت لوط با خودشان یادیگری رفتارمی کنند ،
مروج ایدزند .
مبتلا به مرضهای روانی با علت بیماریهای جنسی و....
برخی آدم زاده های تاجر منش درآمد های نجومی غیر متعارفی از واردات هنرپیشه های پورن .........
متفکران و نهادها پرهیز از راهکار های موثر......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
12
5
اهمیت به نماز برای پرهیز از این مسایل موثر است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
موافقم کمک می کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
0
4
درآمد این صنف خیلی رشد کرد چون گروهی با انکار حقیقت سعی در سرکوب آنها داشتند و این باعث شد شاغلین در این حرفه مزد شجاعت خود را به بهای گزافی از این و آن طلب کنند پس مقصر این اوضاع همانهایی هستند که باعث باارزش شدن کار اینان گردیدند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
اگر قرار بود حکم قران و دین اجرا بشه تمام این ب قول شما سرکوب شده گان باید قصاص می شدن! در موضوعات غیر اخلاقی خود معصموم هم تا جایی که می تونست آبروی فرد رو نگه می داشت حتی خود شما!..
مهسا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
2
2
مطلب تامل برانگیز و درستی بود. ولی به نظرم تیتر مطلب مناسب نیست و جنبه تبلیغ و ترویج داره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
0
0
به نظر من درد این مساله بی پولی نیست اتفاقا خیلی از مراجعه کنندگان به اندازه کافی پول دارند، مشکل زیاده خواهی مردم است اگر اخلاق و فرهنگ بود اینگونه نمی شد، زنا گناهی است که با توبه واقعی بخشیده می شود امام علی فرموده وقتی دو نفر را محاکمه کنید که اگر تار مویی در میان آنها بود این تار مو از بینشان رد نشود و آنگاه شهادت بر زنا دهید اساس کار آن است که جامعه منحرف نشود اما برای زندگی خصوصی افراد باید فکر دیگری کرد، البته فراهم کردن شرایط ازدواج و کم کردن توقع زنان و خلاصه ازدواج های صحیح به دور از نگاه مالی بلکه نگاه فکری باعث می شود در اینده خانواده ها فرزندانی سالم داشته باشند و مردان کمتر خیانت کنند و آسیب های اجتماعی هم کمتر میشود البته پول زیادی دست بعضی بی جنبه ها آنها را مشتری زنان روسپی کرده که باید برای این مسئله فکری شود، یکی از راههای ان کم شدن مفاسد اقتصادی و شفاف سازی و... است
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
0
0
مشکل جامعه هست که شرایط ازدواج رو تسهیل نکرده .
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
0
0
مشکل جامعه هست که شرایط ازدواج رو تسهیل نشده .
سهیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
0
0
همگی ........
فرسوده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
0
1
صیغه هم نوع دیگری از تن فروشی است
رسول
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
0
2
کافیه یک سر به سایت .... بزنید. پر است از زنانی که از ساعتی گرفته تا ماهانه به اصطلاح صیغه میشوند.به برکت امکانات سایت در صورت خرید اکانت از امکان گفتگوی زنده با آن زنان هم برخوردار میشوید. برای یک ساعت رابطه مبلغ 300 تا 500 هزار تومان را درخواست میکنند و انقدر مشتری دارن که اگر کسی مبلغ 250 تومن پیشنهاد بدهد اصلا قبول نمیکنن . این زنان اگر روزی دوتا برنامه هم داشته باشن حداقل درامد روزانه 600 هزار تومان دارن و اگر 22 روز کار کنن در آمد حداقل 13 ملیون تومان ماهانه . حالا کجای اینا آسیب دیده و تن فروشی از سر گرسنگی دارن!!!؟؟؟؟ اشتباه کارشناسا اینه که 4 تا زن معتاد خیابونی کارتون خواب روسپی رو دیدن که برای خرج موادش تن فروشی میکنه . وگرنه اکثر این کاره ها خونه از خودشون تو بالا شهر دارن و تنها دلیل این کارشون زوال اخلاق و نبود قبح و یک تجارت بی دردسر پر پوله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
0
0
خيلى از همين روسپيان نه تنها نياز مالى ندارند بلكه متمول نيز هستند وانگيزه شان از اين كار فقط تفريح يا تنوع طلبى است از اينكه مورد توجه مردان باشند لذت مى برند وبراى لحظه اى جلب توجه ديگران به خودشان هر كارى مى كنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
0
0
به نظر من, ما می خواهیم قوانین اسلامی وحلال وحرام اسلامی را در جامعه حاکم کنیم ولی برخی اصول را نادیده گرفته ایم مثلا درفرهنگ اسلام ازدواج های دوم وسوم غدغن نیست ومرد بطور رسمی می تواند چهار همسر رسمی داشته باشد ولی فرهنگ بومی ایرانی این عمل راقبیح وزشت میداند ودرصورت فرهنگ سازی درست بسیاری از این زنان ازتنهایی نجات پیدا میکنند وجلوی فساد تا حدود زیاد گرفته میشود واز سویی متاسفانه در جامعه ی ما تعداد قابل توجه ای ازمردان متاهل تقوی وپرهیزکاری لازم را نسبت به جنس مخالف ندارند وبرخی از مردان هر حریمی را میشکنند وعامل اصلی به انحراف کشیدن بسیاری از این زنان بدبخت هستند واین مردان روسپی خود دچار اختلالات روانی هستند به طور کلی عدم مسولیت پذیری زن ومرد عامل اصلی فحشای بدون شناسنامه در کشور است به هر حال با بالا رفتن آمار طلاق درصد این معضل افزایش میابد و این موضوع همانند مواد مخدر برای جامعه خطرناک تر هم میشودلذا بسیارضرورت دارد دولت وحاکمیت فکری اساسی برای حل این مشکل انجام دهد وحول دادن این مشکل به فرهنگ بی بند بارغربی حلال این مشکل نیست همانطور که در کشورهای غربی مشاهده میشود زنانی مشاهده میگردند با تلنگری به اغوش اسلام تشرف اورده اد درحالیکه مثلا خانم قبلا یک هنر پیشه بی بند وبار بوده است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین