کد خبر: ۴۰۳۸۶۷
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۳

هشدار سازمان جهانی هواشناسی: انباشت گاز کربنیک در جوّ زمین به حد مخاطره آمیز جدیدی رسید

سازمان جهانی هواشناسی امروز دوشنبه هشدار داد: انباشت گاز کربنیک (CO2) در جوّ زمین در سال 2015 به میانگین بی سابقه 400 پی پی ام (واحد شمارش ذرات معلق در هوا) رسید که شرایطی مخاطره آمیز برای کره زمین قلمداد می شود.
آفتاب‌‌نیوز :
سازمان جهانی هواشناسی - نهاد جهانی وابسته به سازمان ملل در ژنو - در گزارشی خاطر نشان کرد انتشار گازهای آلاینده موسوم به گلخانه ای در گذشته نیز در ماههای مشخصی از سال از آستانه 400 پی پی ام عبور کرده بود اما این میزان انتشار سالانه در مقیاس جهانی تا کنون سابقه نداشته است. 

این سازمان در تازه ترین «بولتن گازهای گلخانه ای» با اعلام اینکه نرخ انباشت گازکربنیک (دی اکسید کربن) در سال 2016 بار دیگر تا میزان بی سابقه جدیدی افزایش یافته است، پیش بینی کرد که میانگین سالانه انتشار این گازها تا نسل های متمادی آینده ، بالاتر از 400 پی پی ام خواهد بود. 

به گزارش ایرنا این نهاد سازمان ملل افزایش انتشار گازهای آلاینده را تا حدی ناشی از پدیده آب و هوایی «ال نینو» دانست که هر چهار تا پنج سال روی می دهد و منجر به خشکسالی در مناطق استوایی و کاهش ظرفیت جذب گازکربینک توسط فیلترهای طبیعی مانند جنگل ها و اقیانوس ها را کاهش می دهد. 

پتری تالاس (Petteri Taalas) رئیس آژانس آب و هوایی سازمان ملل در عین حال هشدار داد که صرفا به این علت که ال نینو فعلا فروکش کرده است جایی برای رضایت خاطر و آسودگی وجود ندارد. ال نینو ناپدید شده اما تغییرات آب و هوایی باقی است. 

وی از توافق به دست آمده در ماه جاری در کیگالی پایتخت رواندا مبنی بر توقف استفاده از گاز هیدروفلوئورکربن مورد استفاده در یخچال ها و دستگاههای تهویه هوا استقبال کرد اما در عین حال گفت که بدون توافق جسورانه مشابهی درباره گاز دی اکسید کربن، جهان موفق به تحقق اهداف مشخص شده در توافق آب و هوایی پاریس نخواهد شد.

توافقنامه پاریس در تاریخ 12 دسامبر 2015 (21 آذر 94) با شرکت 196 کشور جهان و در چارچوب کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد با هدف جلوگیری از افزایش دمای زمین بیش از 2 درجه سانتی گراد در قرن جاری و تلاش در جهت محدودیت افزایش دما به زیر 1.5 درجه سانتیگراد نسبت به سطح آن پیش از صنعتی شدن، تدوین شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین