کد خبر: ۴۰۴۰۳۳
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴
کمک از اینستاگرام و یوتیوب برای مبارزه با جنایتکاران

در این شهر باندهای تبهکار تعیین می‌کنند که مردم به چه‌کسی رای دهند

نایب بوکله شهردار جوان سان سالوادور در تلاش است تا معضل باندهای تبهکار را حل کند. او پروژه‌ای بلندپروزانه را در پیش گرفته است. این شهردار ۳۳ ساله با تنها سه سال تجربه کار در حوزه خدمات عمومی، در سال ۲۰۱۵ میلادی کرسی مهم شهرداری شهر را از آن خود کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌‌الملل- نایب بوکله در تلاش است تا کنترل امور پایتحت السالوادور را در دست گیرد و آنجا را از چنگ باندهای تبهکار نجات دهد. سلاحی که او برای این کار برگزیده نوسازی، اینستاگرام و یوتیوب است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ روزنامه «گاردین» با انتشار گزارشی درباره ابتکارعمل این شهردار جوان برای مقابله با باندهای خطرناک در پایتخت السالوادور پرداخته و در این‌باره می‌نویسد: «هر‌چند سان سالوادور مرکادور یکی از خطرناک‌ترین مناطق جهان محسوب می‌شود اما باز هم ناظران خارجی نمی‌توانند میزان این خشونت در آن شهر را درک کنند. این شهر هم پایتخت سیاسی است و هم مرکز جرایم و جنایت. باندهای تبهکار در این شهر برای سال‌ها حضور داشته‌اند.  گفته می‌شود که حتی این باندها برای مردم تعیین می‌کنند که چه چیزی را بفروشند و یا به چه کسی رای دهند. این باندها از میان کودکان عضو‌گیری می‌کنند و مغازه‌داران را تهدید می‌کنند و زمانی که ضروری ببینند دست به جنایت می‌زنند.»

در این شهر باندهای تبهکار تعیین می‌کنند که مردم به چه‌کسی رای دهند

گاردین اشاره می‌کند که در این میان نایب بوکله شهردار جوان سان سالوادور در تلاش است تا معضل باندهای تبهکار را حل کند. او پروژه‌ای بلندپروزانه را در پیش گرفته است. این شهردار ۳۳ ساله با تنها سه سال تجربه کار در حوزه خدمات عمومی، در سال ۲۰۱۵ میلادی کرسی مهم شهرداری شهر را از آن خود کرد. شهرداران قبلی نیز تلاش‌هایی برای حذف فیزیکی تبهکاران انجام داده اما موفق نبودند. راهکار بوکله متفاوت‌تر از آنان است؛ او قصد دارد با احداث بازارهای جدید در خارج از مرکز شهر -پروژه‌ای که تا سال ۲۰۱۸ تمام می‌شود- بهبود اقتصادی را به منطقه و آرامش به مرکز شهر را بازگرداند. او در این راستا نوسازی بناها را انجام می‌دهد. او معتقد است که شکاف میان فقیر و غنی در فرهنگ السالوادور ریشه اصلی خشونت در آن کشور است.»

گاردین اشاره می‌کند قابل پیش‌بینی بود که بسیاری از فروشندگان با این طرح مخالفت کنند؛ یک زن مسن که اسباب بازی و صابون می‌فروشد می‌گوید این حق ماست که اینجا بمانیم در صورتی که مجبور شویم می‌جنگیم تا اینجا بمانیم. او می‌گوید نایب نمی‌تواند ما را از اینجا تکان دهد.

 گاردین اما اشاره می‌کند که شهردارشدن بوکله با تجربه کم سیاسی او نشان می‌دهد که السالوادوری‌ها تا چه اندازه بی‌تاب هستند و از وضع موجود نارضایتی دارند. این روزنامه برای بیان میزان جنایت در این کشور می‌نویسد: «از نظر مساحت، السالوادور اندازه ولز برتیانیا است و ۱۴ درصد از جمعیت امریکای مرکزی را تشکیل می‌دهد اما بیش از ۳۵ درصد موارد جنایت در آن منطقه در این کشور روی می‌دهد که تقریبا تمام‌شان بدون کیفر باقی می‌مانند. این موضوع باعث سرخوردگی شده است. حزب بوکله، یعنی جبهه آزادیبخش ملی مارتی فعالیتش را به عنوان یک گروه چریکی انقلابی در جریان جنگ داخلی در فاصله سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۲ میلادی آغاز کرد اما رهبران آن شعارهای پوپولیستی را به مرور زمان کنار گذاشتند. در مقابل حزب محافظه‌کار و حزب جمهوریخواه ملی در دوران جنگ به عنوان نگهبانان فاسد نخبگان ثروتمند دیده می‌شدند. در سال ۲۰۱۵ میلادی به‌ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۰۴.۲ نفر در السالوادور کشته شدند. در سال ۲۰۱۴ میلادی میانگین قتل در امریکا پنج نفر به‌ازای ۱۰۰ هزار نفر بود. السالوادور نزدیک به ۲۵ سال جنگ داخلی را متحمل‌شده است که در جریان آن بیش از ۷۵ درصد جان خود را از دست دادند. باندهای تبهکار فروش مواد‌مخدر از صاحبان کسب و کار محلی اخاذی کردند در صورتی که فروشندگان اجازه و باج لازم را پرداخت نمی‌کردند به مرگ تهدید می‌شدند.»

بوکله می‌گوید ریشه فقر و بی‌عدالتی در السالوادور ساختاری است. قدرت بوکله نشئت گرفته از نوعی پوپولیسم است که ریشه‌های عمیقی در السالوادور دارد . پیر و جوان و فقیر و غنی او را دوست دارند. او برای نشان دادن چگونگی مبارزه دولت با تبهکاران از توئیتر و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین