کد خبر: ۴۰۴۱۹۳
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷

عزم جدی سنگاپور برای افزایش مناسبات تجاری و سرمایه گذاری با ایران

سنگاپور به عنوان یکی از پیشروترین کشورهای حوزه جنوب شرق آسیا که پس از لغو تحریم های یکجانبه غرب علیه ایران عزم جدی خود را برای ورود به بازار تجارت و سرمایه گذاری ایران نشان داد، در ادامه این تلاش ها روز چهارشنبه در نشستی فرصت های موجود ایران را برای سرمایه گذاری دقیق تر بررسی کرد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، این دولت شهر کوچک جنوب شرق آسیا در آخرین ماه سال گذشته، 'تئو سیونگ سنگ' رییس فدراسیون تجارت خود را در صدر یک هیات بزرگ اقتصادی به تهران اعزام کرد تا فرصت های همکاری دوجانبه بررسی شود.

در سفر پنج روزه 'اس.ایسواران' وزیر صنعت و تجارت سنگاپور و هیات همراه که در آن نمایندگان 58 شرکت از بخش هایی از جمله نفت و گاز، پتروشیمی، صنایع دریایی، بنادر و تدارکات، ساختمان و عمران، زیرساخت و گردشگری، فناوری اطلاعات، ارتباطات، خدمات حرفه ای و بخش های تجارت در آن حضور داشتند، اصلی ترین تلاش سنگاپور برای حضور در خاورمیانه عنوان شد.
406 میلیارد و 300 میلیون دلار تولید ناخالص داخلی در سال 2014 میلادی و قرار گرفتن ایران در جایگاه دومین اقتصاد بزرگ منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا باعث توجه سنگاپور همچون دیگر کشورهای جهان به بازار تجارت و سرمایه گذاری ایران شده است.

بازاری که به عقیده بسیاری از اقتصاددانان به دلیل دارا بودن مزایایی از قبیل نیروی انسانی متخصص، جوان و تحصیلکرده، اشتراک منافع در جهان، امنیت بالا در منطقه و جهان و منابع معدنی ارزان و فراوان که بستر مناسبی برای سرمایه گذاری خارجی فراهم کرده در سال های آینده رشد قابل توجهی را تجربه خواهد کرد.

سفر 'محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه و 'علی ربیعی' وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به سنگاپور در ماه های گذشته را نیز می توان از دیگر مولفه هایی دانست که می تواند در گسترس مناسبات دوجانبه ایران و سنگاپور موثر باشد.

موقعیت سنگاپور به عنوان یکی از مهمترین قطب های اقتصادی منطقه جنوب شرق آسیا که بزرگترین بندر پالایشگاهی جهان محسوب می شود و ظرفیت های بندری این دولت - شهر کوچک که اکنون جزو سه بندر بزرگ دنیا است، در کنار فعالیت هایی همچون پهلو گرفتن روزانه حدود 60 کشتی بزرگ و جابجایی 91 هزار کانتینر از این بندر نشان دهنده اهمیت سنگاپور در گسترش تعاملات تجاری با منطقه شرق و جنوب شرق آسیا است.

ظرفیت های بندری و پالایشگاهی سنگاپور در کنار دارا بودن ذخایر عظیم نفت و گازی ایران که با در اختیار داشتن 158 میلیارد بشکه در رتبه چهارم دارنده ذخایر نفت خام و با 180 تریلیون متر مکعب ذخیره دارای رتبه نخست ذخایر گازی جهان است، فرصت های سرمایه گذاری زیادی برای فعالان اقتصادی سنگاپور در ایران فراهم کرده است.

ظرفیت های دوجانبه بین ایران و سنگاپور تا پیش از دوران تشدید تحریم های یکجانبه غرب علیه ایران در سال 2011 باعث شد حجم روابط تجاری دو کشور رقم شش میلیارد و 600 میلیون دلاری را تجربه کند، اما این میزان در سال گذشته با کاهش قابل توجهی به رقم 171 میلیون و 400 هزار دلار که پایین ترین حد این روابط است، رسید.

با توجه به ظرفیت های تجاری که پیش از این بین دو کشور وجود داشته و همچنین رفع تحریم های ظالمانه غرب که بستر توسعه مناسبات ایران با سایر کشورهای خارجی را فراهم کرده، می توان پیش بینی کرد حجم روابط دوجانبه تجاری بین ایران و سنگاپور از امسال روند صعودی خود را تجربه نماید.

در این راستا، برگزاری نخسین اجلاس سرمایه گذاری در ایران به میزبانی سنگاپور با هدف شناسایی و معرفی فرصت های سرمایه گذاری در کشورمان به ویژه در بخش های نفت و گاز، گردشگری و زیرساخت ها می تواند در تسریع اهداف تجاری دو کشور موثر باشد.

'ولی الله سیف' رئیس کل بانک مرکزی ایران، 'جواد انصاری' سفیر ایران در سنگاپور، 'احمد جمالی' مدیرکل سرمایه گذاری خارجی سازمان سرمایه گذاری کشور از جمله شرکت کنندگان این نشست یک روزه از ایران بودند که به همت مرکزی به نام 'میلیونر آسیا' برگزار شد و در آن ظرفیت های کشورمان برای سرمایه گذاری خارجی مورد بررسی قرار گرفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین