کد خبر: ۴۰۴۴۶۸
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۷

مغز بازیکنان راگبی دستخوش تغییر می‌شود

یک پژوهش جدید که براساس بررسی تصویربرداری‌های انجام شده صورت گرفته نشان می‌دهد که مغز کودکان تنها پس از یک فصل بازی فوتبال آمریکایی، دستخوش تغییرات قابل توجهی می‌شود حتی اگر آنها هرگز دچار ضربه مغزی نشده باشند.
آفتاب‌‌نیوز :
 محققان دریافتند که میزان تغییری که در ماده سفید مغز این نوجوانان دیده می‌شود با میزان قرار گرفتن در معرض ضربات سر در طول بازی ارتباط دارد.

به گفته محققان این پژوهش، فوتبال آمریکایی در میان تمام ورزش‌های برخوردی contact sports دارای میزان بالایی از آسیب‌های مغزی است.

مغز بازیکنان راگبی دستخوش تغییر می‌شود

بسیاری از محققان بر روی بررسی نقش آسیب‌های مغزی، مانند تکان مغزی، در مشکلات سلامت آینده افراد که منجر به بیماری‌های مغزی دژنراتیو مانند انسفالوپاتی پس از سانحه مزمن (CTE) می‌شود، متمرکز شده‌اند.

محققان این پژوهش اظهار کردند که ما برای درک اینکه در پایان راه چه اتفاقی برای بازیکنان حرفه‌ای می‌افتد بایستی این مسئله را از ابتدا و به صورت ریشه‌ای یعنی در زمان نوجوانی و دبیرستان بررسی کنیم.

برای این پژوهش جدید، محققان 25 بازیکن جوان  بین 8 تا 13 ساله را انتخاب کردند. تمام شرکت کنندگان در این آزمون پسر بوده و در طول بازی کلاه ایمنی به همراه یک دستگاه پوشیده بودند که ضربات وارده به سر را اندازه‌گیری می‌کرد. همچنین این ضربات به صورت ویدئویی ضبط و تایید می‌شد.

محققان همچنین قبل و بعد از فصل بازی‌های راگبی، از این پسران تصاویر تخصصی مغز گرفته بودند. آنها سپس این تصاویر را برای بررسی تغییرات ماده سفید مغز مورد بررسی قرار دادند. این ماده بخش اصلی مغز و بخش سطحی نخاع را تشکیل می‌دهد و بطور عمده از سلولهای گلیال و آکسون‌های میلینه تشکیل شده است. این آکسون‌ها پیام‌ها را از مخ به سایر بخش‌های سیستم عصبی منتقل می‌کنند. در ماده سفید بجز بافت چربی، مویرگ‌ها و عروق مشاهده می‌شوند.

با وجود اینکه پسران هیچگونه علایم و نشانه ای از ضربه مغزی نداشتند، محققان پس از پایان فصل متوجه بروز تغییرات در ماده سفید مغز و نقاط اتصال آن شدند.

 تعدادی از این تغییرات به دلیل چند ضربه‌ای بود که در طول بازی به سر این پسران وارد شده بود.

نتایج این آزمایش نشان داد که هرچه میزان این ضربات و تعداد آنها بیشتر باشد، میزان این تغییرات بیشتر است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز،محققان این پژوهش اظهار کردند که هنوز در مورد بد بودن این تغییرات مطمئن نیستند و برای اطمینان از این موضوع نیازمند انجام آزمایشات بیشتر و بررسی این نوجوانان در مراحل بعدی زندگی هستند.

آنها بر این باورند که نقش والدین می‌تواند در این موضوع بسیار کمک کننده باشد زیرا آنها می‌توانند به تماشای تمرین و بازی کودکان خود پرداخته و در صورت وارد شدن ضربه و آسیب به سر، به سرعت برای پیگیری این موضوع اقدام کنند.

 ورزش‌هایی مانند فوتبال آمریکایی در کنار تمام مزایایی که دارند دارای معایب بالقوه نیز هستند.

آنها در نهایت تاکید کردند که پژوهش‌های این چنینی نیازمند تحقیقات بیشتر و پیگیری‌های طولانی مدت بوده و همچنین از آنجایی که تمام شرکت کنندگان در این آزمایشات مرد بودند، برای اطمینان از نتایج به دست آمده و همچنین احتمال بروز واکنش‌های متفاوت باید این آزمایش‌ها بر روی زنان نیز انجام شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین