کد خبر: ۴۰۴۵۷۷
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹
تضمین آژانس‌های اعتباری صادرات اروپا برای کسب و کار با ایران

آغاز همکاری شرکت‌های‌ بیمه‌‌ غربی‌ با‌ تهران/بیمه‌‌دهندگان‌ بریتانیایی‌ و نروژی به‌ بازار‌ چندمیلیارد دلاری ایران وارد می‌شوند

امیر حسین زمانی‌نیا همزمان با افزایش صادرات نفت ایران پس از لغو تحریم‌ها اشاره کرده است که شرکت‌های‌های بیمه اروپایی در حال حاضر هیچ مشکلی برای بیمه نفتکش‌های ایرانی ندارند. همچنین باشگاه حفاظت و غرامت بیمه‌های حمل و نقل دریایی شروع به ارائه پوشش حمایتی برای ناوگان حمل و نقل ایران از جمله تانکرهای نفتی کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- شرکت‌های بیمه غربی به آرامی پس از برجام در حال آغاز همکاری‌های خود با ایران هستند؛ آن‌هم پس از لغو محدودیت‌های بانکی ناشی از تحریم‌های بین‌المللی که در سال‌های گذشته مانع اصلی برای ورود مجدد به بازار چندمیلیارد دلاری ایران بوده است. 

به گزراش آفتاب‌نیوز؛ خبرگزاری رویترز اشاره می‌کند که علیرغم حذف محدودیت‌های بانکی بین‌المللی وضع‌شده علیه ایران در ماه ژانویه، تهران تنها با تعداد محدودی از بانک‌های کوچک‌تر اروپایی که از تحریم‌های ایالات متحده در امان باقی مانده‌اند روابط بانکی و مالی دارد. این خبرگزاری اشاره می‌کتد که برخلاف روابط محدودتر با بانک‌ها، ایران مذاکرات فعالانه‌تری با شرکت‌های ارائه‌دهنده بیمه در بازاری به ارزش ۹ میلیارد دلار در سال گذشته داشته است. 

آغاز همکاری شرکت‌های بیمه‌‌غربی با ایران/بیمه‌دهندگان بریتانیایی و نروژی به بازار ایران وارد می‌شوند/ علاقه انگلیسی‌ها به بیمه تانکرهای‌ایرانی

این خبرگزاری اشاره می‌کند که شرکت‌های بیمه غربی بیش‌تر در حوزه کشتی‌رانی و تجارت و حمل و نقل مایل به ارائه اعتبارات به ایران هستند که ریسک عدم پرداخت برای کالاها را کاهش می‌دهد. «نایجل کوشنر» از وکلای پیشرو در حوزه مسائل مرتبط با تحریم در لندن می‌گوید: «این نوع از بیمه که نوع اول شناخته می‌شود به طور کلی درجه پایینتری از ریسک‌پذیری را دارد و ترس کمتری در میان ارائه‌دهندگان اعتبارات بیمه‌ای و وامی درباره جریمه‌های بزرگ ایجاد می‌کند. در این میان میزان ریسکی که بانک‌ها می‌کنند بیشتر است چرا که با جریمه بیشتری مواجه می‌شوند. ما در حال حرکت به سوی تحرکات و فعالیت‌های بیشتر در حوزه بیمه در مقایسه با حوزه بانکی دست کم در بریتانیا و در لندن هستیم.»

این خبرگزاری در ادامه اشاره می‌کند که امیر حسین زمانی‌نیا همزمان با افزایش صادرات نفت ایران پس از لغو تحریم‌ها اشاره کرده است که شرکت‌های‌های بیمه اروپایی در حال حاضر هیچ مشکلی برای بیمه نفتکش‌های ایرانی ندارند. همچنین باشگاه حفاظت و غرامت بیمه‌های حمل و نقل دریایی شروع به ارائه پوشش حمایتی برای ناوگان حمل و نقل ایران از جمله تانکرهای نفتی کرده است. 

«جاناتان اندروز» مدیر و رییس یکی از بخش‌های کشتیرانی بریتانیا می‌گوید که بریتانیایی‌ها علاقه زیادی به بیمه تانکرهای ایرانی دارند. 

همچنین شرکت بیمه نروژی اسکولد (Skuld) نیز گفته است که در رایزنی با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی بوده است و آماده ارائه بیمه می‌باشد. از دیگر بیمه‌دهندگان اروپایی می‌توان به «استاندارد کلاب» بریتانیا اشاره کرد که گفته است در حوزه تجارت پوشش بیمه‌ای را به ایران ارائه می‌دهد اما درباره شرکت‌های حمل و نقل جزئیاتی را اعلام نکرده است. 

رویترز اما اشاره می‌کند شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات بیمه کشتیرانی می‌گویند که هنوز هم با محدودیت‌هایی در پرداخت از طریق سیستم مالی به دلیل محدودیت‌های امریکا مواجه هستند. در این‌باره «اندرو باردو» مدیر اجرایی گروه بین‌المللی ارائه‌دهنده بیمه برای کشتی‌ها می‌گوید که بسیاری از بانک‌ها و موسسات مالی حاضر به انجام روند پرداخت‌ها نبوده‌اند. او می‌گوید: «راه‌حل‌ها پیدا شده‌اند اما این فرایند دشوار و به احتمال دور از دسترس برای آینده قابل پیش‌بینی باقی خواهد ماند.»

این خبرگزاری در ادامه اشاره می‌کند علیرغم آن‌که بانک‌های امریکایی هنوز هم نمی‌توانند با ایران همکاری مالی و بانکی داشته باشند با این حال، آژانس‌های اعتباری صادرات اروپا تضمین مالی تجاری برای شرکت‌های غربی به منظور کسب و کار با ایران را ارائه داده‌اند و برای مثال، گروه اعتبار صادرات هرمس آلمان اعتبارات مالی برای تجارت کالا به ارزش چند میلیون یورو را پوشش داده است. همچنین آژانس اعتبار صادرات ایتالیایی SACE نیز برای معاملات کوچکتر اعتبارات اختصاص داده است. Coface فرانسه نیز توافقی را با ایران برای تضمین تامین مالی تجارت به نمایندگی از دولت فرانسه امضا کرده است. با این حال، این شرکت هنوز به دلیل مسائل بانکی مشکلاتی را دارد. 

این خبرگزاری در ادامه اشاره می‌کند که بخش حمل و نقل و انرژی در  حوزه‌ای هستند که همراه با ریسک سیاسی ‌بوده‌اند. در این‌باره «کریستین بیری» مدیر موسسه EMEA در گروه بیمه‌ای MS Amlin می‌گوید که ایران موضوعی بسیار مورد بحث در میان روسای شرکت‌های بیمه است. او می‌گوید برای شرکت خودش ایران در دستور اولویت‌های اصلی کاری در سال ۲۰۱۷ میلادی خواهد بود. 

دیگر شرکت‌های بزرگ بیمه از جمله Hannover Re نیز درصدد نزدیک‌شدن به ایران هستند اما می‌گویند که هراس آنان از موانع پرداختی هنوز مانع کسب و کار میان آن شرکت با ایران بوده است. 

آنان می‌گویند که باید تکلیف تحریم‌های امریکا روشن شود چرا که اکثر شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات بیمه اروپایی با امریکا نیز تعاملات گسترده مالی دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین