کد خبر: ۴۰۴۶۷۵
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۰

6 هزار پزشک عمومی با عنوان پزشک خانواده مشغول کار هستند

معاون آموزشی وزارت بهداشت در جمع معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور گفت: در ادامه اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی کارگروه های رصد این بسته ها در سطح ملی تشکیل شده و استراتژی اجرای بسته‌ها تا پایان سال 95 در این کارگروه‌ها تدوین شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
 به نقل از روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور که در روز پنجشنبه 6 آبان 1395 در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد گفت: علیرغم حجم عظیم کار حوزه آموزش علوم پزشکی از سال گذشته سعی شد با تمرکز بر نقاط استراتژیک زمینه‌های تحول در آموزش علوم پزشکی فراهم شود. 

وی بر لزوم وجود نقشه راه روشن در حوزه آموزش علوم پزشکی کشور تاکید کرد و اظهار داشت: فلسفه تدوین برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ایجاد این نقشه بوده و لازم است دانشگاهها هم با توجه به ظرفیت‌های خود بدانند می‌خواهند به کجا برسند و برای حرکت در مسیر مرجعیت در حوزه‌هایی خاص برنامه‌ریزی کنند. 

دکتر لاریجانی با اشاره به تدوین برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی با همکاری تمامی دست‌اندرکاران نظام سلامت کشور گفت: علیرغم چالش‌هایی که در حوزه آموزش با آن مواجه هستیم، این برنامه ها با جدیت در دانشگاههای علوم پزشکی در دست پیگیری است. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی حوزه آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی کشور را هدفمند کرده است، اظهار کرد: ماموریت های ویژه ای در راستای این برنامه ها به مناطق آمایشی و دانشگاهها واسپاری شده و دانشگاهها به نمایندگی از وزارت بهداشت ماموریت ها را در سطح ملی دنبال می‌کنند. 

دکتر لاریجانی دستیابی به مرجعیت علمی در حوزه آموزش علوم پزشکی را هدف عمده برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ذکر کرد و اظهار داشت: چنانچه دانشگاههای علوم پزشکی کشور در حوزه های خاصی حرکت کنند می توانند به سمت مرجعیت علمی حرکت کنند. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت به تدوین کتب مرجع در حوزه دندانپزشکی اشاره کرد و گفت:‌ تدوین کتب مرجع زمینه های هویت گرایی در حوزه های مختلف علوم را فراهم می آورد و بر همین مبنا از بوردهای علوم پزشکی کشور خواسته شده نسبت به تدوین کتب مرجع در حیطه های تخصصی خود اقدام کنند. 

دکتر لاریجانی راه اندازی مرکز تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی را دیگر اقدام وزارت بهداشت در راستای دستیابی به مرجعیت علمی ذکر کرد و اذعان داشت: به زودی گرنت های پژوهشی برای کار در زمینه آموزش علوم پزشکی و بسته های تحول و نوآوری به دانشگاهها ارائه می شود و امیدواریم نتایج پژوهش‌های صورت گرفته بتواند زمینه های ارتقای آموزش علوم پزشکی را فراهم کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت بر لزوم کارآفرینی در نظام سلامت و بهره برداری از ظرفیت بخش خصوصی در ارتقای آموزش علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: مسیرهایی برای ارتقای مشارکت بخش خصوصی در حوزه آموزش علوم پزشکی طراحی شده که به زودی در شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی مصوب و پیگیری خواهد شد. 

دکتر لاریجانی توسعه دانش پزشک خانواده را از دیگر برنامه های معاونت آموزشی وزارت بهداشت در راستای ارتقای پاسخگویی نظام آموزش عالی سلامت برشمرد و اظهار کرد: حدود 6 هزار پزشک عمومی با عنوان پزشک خانواده در سطح کشور مشغول به کار هستند و طی قراردادی با سازمان جهانی بهداشت به زودی دوره آموزشی 6 ماهه ای به صورت مجازی برای ارتقای دانش این همکاران برگزار خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت برآورد نیروهای مورد نیاز نظام سلامت را یکی از محورهای مهم برای برنامه ریزی هدفمند در حوزه آموزش ذکر کرد و گفت: برآورد نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت در بازه زمانی 5 ساله صورت گرفته و با برش های منطقه ای تا پایان سال در این زمینه قراردادهایی با دانشگاههای علوم پزشکی منعقد خواهد شد و براین اساس برنامه 5 ساله دانشگاهها برای تربیت نیروی انسانی مشخص خواهد شد. 

دکتر لاریجانی گفت: ماموریت هایی به مناطق آمایشی سپرده شده و خوشبختانه علیرغم زمان کمی که از شروع این کار می گذرد اقدامات بسیار ارزشمندی در دانشگاههای کشور صورت گرفته و لازم است برای پیشبرد نظام مند این ماموریت ها مسئولین دانشگاهها با نگاهی ملی با یکدیگر همکاری کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین