کد خبر: ۴۰۵۳۲۵
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸
کشف راز نقاش مشهور جهان پس از یک قرن

افشای معروف‌ترین‌ خودزنی‌تاریخ‌هنر/ چرا ون‌گوگ گوش‌ خود را‌ برید؟

اما معروف‌ترین خودزنی در تاریخ هنر بوده است؛ انگیزه دقیق او چه بود عشق‌؟ حسادت‌؟ خشم‌؟ بیش از یک قرن دلیل واقعی بریدن گوش ون گوگ توسط خودش نامعلوم باقی مانده بود. مطالعاتی تازه اما نشان می‌دهند او زمانی که شنید برادرش تئو، وفادارترین فرد به او و پشتیبان اصلی مالی‌اش پس از درگیر عشق‌شدن خواستار ازدواج است، گوش خود را برید
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس فرهنگی- روزنامه بریتانیایی «گاردین» اشاره می‌کند که نتایج تحقیقات تازه نشان می‌دهند که ون گوگ نقاش معروف پس از شنیدن خبر ازدواج برادرش گوش خود را بریده و این موضوع علت اصلی اقدام علیه خودش بوده است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ گاردین با اشاره به این که این حادثه یکی از مهم‌ترین و پر رمز و رازترین اقدامات نقاش بزرگ امپرسیونیست علیه خودش بوده است، می‌نویسد: تاکنون دو روایت درباره علت بریدن گوش چپ ون گوگ توسط خودش نقل شده‌اند. گاردین افزود: «نخستین گمانه‌زنی آن است که ون گوگ، که در اوایل سال 1888 به توصیه برادر کوچک و مهربانش تئو به شهر آرل در جنوب فرانسه کوچ کرده بود، چند ماه بعد به ناراحتی روحی و افسردگی شدید دچار شد؛ او در کابوس‌های وحشتناک و هذیان‌آلود دست و پا می‌زد و به عوالم جنون نزدیک می‌شد. هنرمند رنجور و حساس که از مدتی پیش در گوش چپ خود صداهایی تحمل‌ناپذیر می‌شنید، تصمیم گرفت با اقدامی قطعی خود را از شر گوش راحت کند. داستان دومی که بیان می‌شود آن است که ون گوگ به زنی به نام راشل دل بسته بود و چون مال و منالی نداشت به او بدهد، به دلبر خود قول داده بود که به او یک "هدیه گرانبها" تقدیم کند، و این البته گوش خودش بود و صبح روز بعد مأموران پلیس ون گوگ را نیمه‌جان در خانه‌اش پیدا کردند و از آنجا که خون زیادی از او رفته بود، او را به بیمارستان رساندند. روزنامه محلی در "صفحه حوادث" از بلایی که "یک بیمار روانی" بر سر خود آورده بود، گزارش داد.»

افشای معروف‌ترین خودزنی تاریخ هنر/چرا ون‌گوگ گوش خود را برید؟

این روزنامه اما با اشاره به نتایج تحقیقات تازه می‌نویسد: «این اما معروف‌ترین خودزنی در تاریخ هنر بوده است؛ انگیزه دقیق او چه بود عشق‌؟ حسادت‌؟ خشم‌؟ بیش از یک قرن دلیل واقعی بریدن گوش ون گوگ توسط خودش نامعلوم باقی مانده بود. مطالعاتی تازه اما نشان می‌دهند او زمانی که شنید برادرش تئو، وفادارترین فرد به او و پشتیبان اصلی مالی‌اش پس از درگیر عشق‌شدن خواستار ازدواج است، گوش خود را برید. در مطالعات تازه اشاره می‌شود که ون گوگ پس از شنیدن خبر ازدواح برادرش مضطرب شد و احساس کرد که ازدواج او می‌تواند رابطه نزدیک‌ با برادرش را تحت‌الشعاع قرار دهد و این که احتمالا تئو بخواهد بیش‌تر به همسر و خاواده‌اش بپردازد و دیگر زمینه حمایت مالی او از برادرش فراهم نباشد.»

این روزنامه اشاره می‌کند که مارتین بیلی در کتاب تازه خود پرده از این موضوع برمی‌دارد و استناد او به نامه است که ون گوگ در ۲۳ دسامبر سال ۱۸۸۸ میلادی از برادرش تئو دریافت کرده بود. 

درباره موضوع دیگری مرتبط با ون گوگ، مارتین بیلی در همان کتاب اشاره کرده است که تخت معروف ون گوگ که در یکی از آثار او کشیده شده، ممکن است هنوز در یک اتاق زیر شیروانی در هلند پنهان شده باشد و خراب نشده باشد. او معتقد است که این تخت اکنون در شهر کوچکی در محل زندگی ون گوگ وجود دارد.». 

ون گوگ این تخت را در سپتامبر ۱۸۸۸ میلادی به قیمت ۱۵۰ فرانک خریداری کرده بود و پس از آن بود که با گوگن نقاش معروف دیگر زندگی کرد و در سال ۱۸۹۰ میلادی اقدام به خودکشی کرد. پس از مرگش تخت به بیوه برادرش جو رسید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین