کد خبر: ۴۰۶۳۵۹
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۵
خوش‌بینی درباره چشم‌انداز رشد اقتصادی ایران بالاست

ترافیک هوایی در آسمان‌ ایران/افزایش پروازها به مقصد شهرهای ایران پس از برجام+تصویر

«ری تکیه» کارشناس شورای روابط خارجی نیز می‌گوید که ایران از یک کشور به حاشیه رانده شده با اقتصاد وخیم در سال ۲۰۱۳ میلادی پس از توافق هسته‌ای، در حال رشد و شکوفایی اقتصادی است و ارزیابی صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که آن کشور می‌تواند رشد بیش‌تری در سال جاری به میزان ۴.۵ درصد داشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- روزنامه «واشنگتن‌پست» با انتشار گزارشی با استفاده از راهنماهای تصویری اشاره می‌کند که از دوره پس از برجام ترافیک هوایی بین‌المللی در آسمان ایران پررونق‌تر از قبل شده است. 

به گزارش آفتاب‌‌نیوز؛ این روزنامه امریکایی می‌نویسد: «تقریبا یک سال از توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های غربی گذشته است و به نظر می‌رسد این توافق موثر بوده است. درهای ایران به روی اقتصاد جهانی باز شده است.»

واشنگتن‌پست افزوده است: «تحریم‌های آمریکا به ضرر شهروندان و دولت ایران در محدودیت دسترسی به معاملات مالی بین‌المللی بود. با این حال، ژانویه گذشته اتحادیه اروپا و ایالات متحده به طور مشترک بخشی از تحریم‌های وضع شده علیه ایران را لغو کردند. شواهدی وحود دارند که نشان می‌دهند ایران قادر به تعامل بیشتر با بقیه جهان در دوران پسابرجام شده است. این در حالیست که برخی به ویژه در ایران با عجله می‌گویند که برجام باید تاثیرات بیشتری داشته باشد. این افراد کافی است نگاهی به ترافیک هوایی در آسمان ایران بیندازند؛ ترافیک هوایی بین‌المللی به مقصد شهرهای ایران امروز بیش از هر زمان دیگری است. برای مثال، تصاویر نشان می‌دهند که ۱۴۰ پرواز بیشتر در طول یک هفته در ماه گذشته در مقایسه با یک هفته در ماه مه سال ۲۰۱۵ میلادی پیش از امضای توافق هسته‌ای انجام شده‌اند.» 

این روزنامه با استناد به داده‌های مرکز راداری ۲۴ ساعته بین‌المللی (FlightRadar24) که به صورت شبانه‌روزی حمل و نقل هوایی بین‌الملل را رصد می‌کند، نشان می‌دهد که خطوط هوایی بیشتری به مقصد شهرهای مختلف ایران از زمان برجام به این سو در حال حرکت بوده‌اند. واشنگتن پست می‌نویسد: «بسیاری از خطوط هوایی اروپایی از جمله ایرفرانس و بریتیش ایرویز قادر به راه‌اندازی پرواز به ایران پس از غیبت طولانی‌مدت بوده‌اند. اکنون بوئینگ و ایرباس نیز می‌توانند با لغو تحریم‌ها از قطعات امریکایی استفاده کنند و با ایران همکاری داشته باشند. 

ترافیک هوایی در آسمان‌های ایران/افزایش پروازها به مقصد شهرهای ایران پس از برجام+نقشه

این روزنامه اشاره می‌کند که اکنون نه تنها هواپیماها قادر به پرواز به ایران هستند بلکه ایران ایر می‌تواند پرچم آن کشور را نیز بر روی هواپیماهای خارجی قرار دهد. این روزنامه می‌افزاید: «قراردادهای ده‌ها میلیارد دلاری در تابستان امسال برای خرید صدها فروند هواپیما میان ایران ایر و شرکت‌های خارجی منعقد شد. البته برخی از کارشناسان تردید دارند که ایرباس حتی در صورت خریداری این هواپیماها توان رقابت با خطوط هوایی خارجی را داشته باشد. ایران‌ایر سال‌ها به دلیل تحریم‌های غرب مجبور به استفاده از هواپیماهای توپولف روسی بود؛ هواپیماهایی که بیشترین تعداد سانحه هوایی را به همراه داشتند. ایرانیان در آن زمان ترجیح می‌دادند تا با خطوط هوایی کشورهای خلیج فارس و خطوط هوایی اروپایی پرواز کنند چرا که از امنیت بیشتری برخوردار بودند. اکنون اما سفارش عظیم ایران برای خرید هواپیما ممکن است کاری کند که ایران ایر بزرگتر از ایر فرانس شود و امید برای رشد تجارت و گردشگری در ایران افزایش یابد.» 

«ری تکیه» کارشناس شورای روابط خارجی نیز می‌گوید که ایران از یک کشور به حاشیه رانده شده با اقتصاد وخیم در سال ۲۰۱۳ میلادی پس از توافق هسته‌ای، در حال رشد و شکوفایی اقتصادی است و ارزیابی صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که آن کشور می‌تواند رشد بیش‌تری در سال جاری به میزان ۴.۵ درصد داشته باشد. 

این روزنامه در ادامه می‌افزاید: «خوش‌بینی درباره چشم‌انداز رشد اقتصادی ایران بالاست. ایران چهار برابر بیش از کالیفرنیا مساحت دارد و دارای ذخایر عظمی نفت است و تمدن هزاران ساله را دارد و دارای ظرفیت بالقوه برای جذب گردشگر است.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین