کد خبر: ۴۰۶۶۶۸
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹

شرط حیدر عبادی برای زنده‌ماندن داعشی‌ها

حیدر عبادی، نخست وزیر عراق که روز شنبه از خطوط مقدم نبرد موصل بازدید می‌کرد گفته این شهر به زودی از کنترل شبه‌نظامیان داعش در خواهد آمد.
آفتاب‌‌نیوز :
عبادی به نیروهای داعش هشدار داده برای زنده ماندن اسلحه‌ها را زمین بگذارند و تسلیم شوند.

به گزارش آفتاب‌‌نیوز؛ موصل که برای حدود دو سال در کنترل داعش بود و به پایتخت این گروه در خاک عراق بدل شده بود، در هفته‌های اخیر با حمله سنگین نیروهای دولتی و نیروهای شبه‌نظامی حامی دولت روبرو شده است.

هشدار آقای عبادی به شبه‌نظامیان داعش در حالی شکل گرفته که نیروهای دولت عراق موفق به پیش‌روی در مناطق شرقی حومه موصل شده‌اند.

آقای عبادی امروز خطاب به نیروهای داعش گفت: "پیام من به شما این است که اگر می‌خواهید جانتان را حفظ کنید همین الان سلاح‌تان را زمین بگذارید."

هم‌زمان نیروهای دولتی عراق که از حمایت آمریکا برخوردارند و پیشمرگه‌های کرد و ائتلافی از شبه‌نظامیان سنی و شیعه هم به کمک‌شان آمده‌اند به حملات خود علیه داعش ادامه می‌دهند.

این نیروها امروز (شنبه) توانستند شهر حمام العلیل در ۱۵ کیلومتری جنوب موصل و در جوار رود دجله را از کنترل نیروهای داعش درآورند.

سرهنگ شکیر جودت از ارتش عراق گفته نیروهای تحت امرش اکنون مرکز شهر حمام العلیل را در کنترل خود دارند، هر چند این مقام نظامی تصریح نکرده که شبه‌نظامیان داعش به طور کامل از این منطقه عقب‌نشینی کرده‌اند.

عملیات بازپس‌گیری موصل تمرکز خود را بر پیش‌روی از سمت شرق این شهر قرار داده است؛ مناطقی چون الزهرا که روز جمعه نیروهای عراقی وارد آن شدند.

این در حالی است که همزمان با رد و بدل شدن آتش خمپاره‌ای میان دو طرف، در منطقه البکر از رویارویی تک‌تیراندازهای داعشی و ارتش عراق که از پشت بام‌ خانه‌های مسکونی یکدیگر را هدف قرار می‌دهند، گزارش‌هایی منتشر شده است.

تصاویر ماهواره‌ای از نحوه سنگربندی و استحکامات دفاعی داعش در مسیرهای اصلی منتهی به موصل حکایت دارند.

در این تصاویر دیواره‌های بتنی و تلی از سنگ و کلوخ‌هایی دیده می‌شوند که خیابان‌های اصلی موصل را مسدود کرده‌اند و همچنین ساختمان‌های اطراف فرودگاه موصل دیده می‌شوند که برای باز شدن میدان دید با خاک یکسان شده‌اند.

موصل در ماه ژوئن سال ۲۰۱۴ به کنترل نیروهای داعش درآمد و رهبر این گروه، ابوبکر البغدادی، بر منبر یکی از مساجد جامع همین شهر بود که تاسیس خلافت اسلامی خود را رسما اعلام کرد.

موصل هنوز میزبان حدود یک و نیم میلیون شهروند عراقی است و تا پیش از حمله برای بازپس‌گیری آن (که از روز هفدهم اکتبر گذشته شروع شده) تخمین زده می‌شد حدود سه تا پنج هزار شبه‌نظامی داعش در این شهر حضور دارند.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین