کد خبر: ۴۰۷۰۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷
المانیتور مدعی شد

وزارت امور خارجه سیگنال شخصی در قبال افتتاح دفتر اتحادیه اروپا در تهران ارسال نکرده/بالاگیری جنجال بر سر افتتاح احتمالی دفتر اتحادیه اروپا در ایران/ هراس محافظه کاران از گام های دولت برای بازسازی روابط با کشورهای غربی

از دید سایت «المانیتور» وزارت امور خارجه ایران سیگنال شخصی درباره موضع دولت در قبال افتتاح دفتر اتحادیه اروپا در تهران ارسال نکرده و همین موضوع سبب شده تا تندروهای مخالف دولت در این باره هیاهو به راه بیندازند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل-سایت تحلیلی «المانیتور» با انتشار گزارش درباره بازتاب اعلام خبر احتمال بازگشایی دفتر اتحایه اروپا در تهران می نویسد:«مجید تخت روانچی» معاون وزیر امور خارجه ایران اعلام کرده است که روند قانونی برای افتتاح دفتر اتحادیه اروپا در تهران در حال انجام است اما سخنگوی آن وزارتخانه این موضوع را تکذیب کرد.

 در مصاحبه ای در تاریخ ۶ نوامبر تخت روانچی گفته بود که در حال حاضر گام های بسیار مثبتی برای افتتاح دفتر اتحادیه اروپا در تهران برداشته شده است او اظهار کرد که ایران از گسترش همکاری ها با طرف اروپایی استقبال می کند. در تاریخ ۷ نوامبر اما «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه در کنفرانس خبری هفتگی خود اظهار کرد که هیچ ارزیابی قاطع و جامعی در این باره انجام نشده است. او تاکید کرد که مذاکرات با اتحادیه اروپا گسترده، طولانی، وقت گیر و پیچیده است.

 او اما اشاره کرد که مذاکرات برای یافتن زمینه های مشترک برای همکاری به خودی خود مثبت هستند. این اظهارات سبب شدند تا محافظه کاران درباره عادی سازی روابط ایران با اتحادیه راوپا ابراز نگرانی کنند. «محمد جواد لاریجانی» رییس شورای حقوق بشر قوه قضاییه ایران از قطعنامه اتحادیه اروپا در تاریخ ۲۶ اکتبر انتقاد کرد و گفت که آنان باید بدانند که نظام قضایی ایران قطعا اجازه نمی دهد در ایران لانه فساد برقرار شود. این اولین باری نیست که یک سیاستمدار دست راستی در مخالفت با سیاست روحانی برای بهبود روابط با کشورهای غربی صحبت کرده است. 

در مقابل، اصلاح طلبان موضع حمایتی نسبت به گسترش روابط دوجانبه با کشورهای دیگر اتخاذ کرده اند. در تاریخ ۷ نوامبر تیتر یک روزنامه «شرق» چراغ سبز برای گشایش دفتر اتحادیه اروپا در ایران بود. شرق در این باره نوشته است که دولت روحانی که تنها چند ماه با انتخابات ریاست جمهوری فاصله دارد و در حال تکمیل کار خود برای شکستن تابو به منظور گسترش روابط دیپلماتیک با کشورهای غربی است. 

شرق تماس تلفنی تاریخی میان روحانی و اوباما رییس جمهوری امریکا در سپتامبر سال ۲۰۱۳ میلادی و  بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران در آگوست سال ۲۰۱۵ میلادی را نیز به عنوان اقدامات اولیه در شکستن تابوی بازسازی روابط با قدرت های غربی قلداد کرده است. روزنامه اصلاح طلب «آرمان» نیز همین خط را تایید کرده است و  نوشته که پس از توافق هسته ای میان ایران و شش قدرت جهانی به نظر می رسد که بازگشایی دفتر اتحادیه راوپا در ایران یک ضرورت است». 

این سایت در ادامه اشاره می کند که علاوه بر اهمیت سیاسی عادی سازی روابط دیپلماتیک با اتحادیه اروپا این حرکت از نظر اقتصادی نیز برای دولت روحانی سودهایی را خواهد داشت. روزنامه «دنیای اقتصاد» در تاریخ ۷ نوامبر در مصاحبه ای با «منصور معظمی» معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت نظر او را در این زمینه جویا شده است و او اظهار کرده که حضور هیئت های خارجی در ایران از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به این سو رو به افزایش بوده است». 

این سایت در ادامه اشاره می کند که استقبال از سرمایه گذاری اروپایی ها از سوی میانه روها و اصلاح طلبان در حالی صورت می گیرد که روزنامه محافظه کار «کیهان» با انتقاد از سیاست های دولت روحانی با تمسخر و کنایه نوشته است که اقتصاد در شرایط خوبی است اما تنها بر روی کاغذ.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
0
0
دکان تحریم برچیده میشود .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین