کد خبر: ۴۰۷۶۷۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸

پیکر توران میرهادی تشییع و به خاک سپرده شد

پیکر بانو توران میرهادی پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان و از بنیانگذاران شورای شورای کتاب کودک، صبح امروز- جمعه - از محوطه خانه هنرمندان ایران تشییع شد و در آستان مقدس حضرت امام زاده عبدالله (ع) در شهر ری به خاک سپرده شد.
آفتاب‌‌نیوز :
در این مراسم که با حضور چهره های سرشناسی چون استاد دکتر مهدی محقق، ادیب برجسته و رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی؛ دکتر نوش آفرین انصاری دبیر شورای کتاب کودک و از چهره های برجسته ی فرهنگ و ادب، هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده نامدار ادبیات کودک و نوجوان، حجت الاسلام سید محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه ی اطلاعات و احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران برگزار شد، شمار بسیاری از دوستداران فرهنگ و ادب و علاقه مندان روانشاد توران پیرهادی حضور یافته بودند تا برای آخرین بار با این بانوی نجیب ادبیات ایران وداع کنند.
در این مراسم، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره این بانوی درگذشته ادبیات ایران گفت: صفای باطن توران میرهادی و دغدغه‌یی که برای کودکان داشت، رفتار معصومانه ی کودکانه یی را در وجود او بازتاب می‌داد. بسیاری از کسانی که در این جمع هستند، افتخارشان همکاری با میرهادی است. او در سال‌های دور به یاد برادر بزرگش [فرهاد میرهادی] بنیاد آموزشی فرهاد را بنا نهاد.
وی به تدوین فرهنگ نامه کودکان و نوجوانان به سرپرستی توران میرهادی اشاره کرد و اظهارداشت: یکی از کارهای ماندگار وی در حوزه ی فرهنگ‌ نامه ‌نویسی برای کودکان و نوجوانان بود؛ هرچند او نتیجه ی نهایی این کار را ندید، اما بنیاد استواری گذاشت که از کودکان گرفته تا متخصصان، از آن بهره می‌برند.
مسجدجامعی ادامه داد: توران میرهادی با همه ی روح معصومانه و حس کودکانه‌یی که در رفتار و فضای باطنش داشت، اکنون در میان ما نیست، اما نه تنها خوبی هایش، که خاطره های بزرگی نیز از او مانده است؛ خاطره ها و تجربه های بزرگ او که راه‌های نرفته را رفت و رازهای ناگشوده را گشود و بارِ سنگینی را بر دوش همه ی آنان که دلسوز آموزش‌وپرورش، تعلیم و تربیت و کودکان و نوجوانان این سرزمین هستند، گذاشت، بنیابراین باید هر روز یادگارهایش تجدید شود.

** نگاه متولیان آموزش و پرورش به جای دیگری است
دکتر نوش آفرین انصاری دبیر شورای کتاب کودک نیز در آیین تشییع پیکر توران میرهادی، درباره ی این چهره ی ادبیات کودک ایران، گفت: نمی خواهم به هیچ یک از سجایای اخلاقی فراوان توران میرهادی بپردازم. او شخصیتی توانمند و محققی پژوهشگر بود و همه می‌دانند که ایشان کتاب‌های بسیاری را نوشته که کتاب «مادر و خاطرات پنجاه سال زندگی در ایران» و مجموعه ی سه گانه ی «مدرسه ی فرهاد» از جمله ی آن ها است.
وی ادامه داد: نکته ی مهم درباره ی سه‌گانه ی «مدرسه فرهاد»، جستجوی راه‌های تعلیم و تربیت است که کم تر خوانده شده؛ و آنچه بیش تر خوانده شده، مربوط به کودکستان و کتابخانه بوده است. اما چرا جستجوی کم تر؟ چون متولیان آموزش‌ و پرورش ما به خودی ها احترام نمی‌گذارند و به پژوهش‌های سرزمینی توجهی ندارند. نگاه آنان کم ‌عمق و به طور شتاب زده یی به غرب است. بنابراین میرهادی‌ها، سهراب‌ها، یمینی‌شریفی‌ها را نمی‌بینند و الگوی خود را در جای دیگری جستجو می‌کنند.
دبیر شورای کتاب کودک گفت: اگر از توران سؤال شود که چه آرزویی دارد، به یقین خواهد گفت صلح، آرامش و امنیت برای همه ی فرزندان این سرزمین، بیرون‌راندن رقابت‌ها از دل‌ها، خانواده‌ها، مدارس و نظام آموزش‌وپرورش و نیز به پایان رساندن ویرایش نخست فرهنگ‌ نامه ی کودکان و نوجوانان است. ما برای فرهنگ ی‌نامه نیازمند جایی بزرگ تر و امکانات مالی هستیم، بنابراین به همه ی کسانی که به آرمان‌های این عزیز احترام می‌گذارند پیغام می‌فرستیم که در کنار شورا و برای شورا باشند و برای تحقق آرزوهای توران میرهادی بکوشند.
در ادامه حجت الاسلام سید محمود دعایی به اقامه ی نماز بر پیکر بانو میرهادی پرداخت و پس از برگزاری نماز میت، پیکر این بانوی ادبیات ایران برای خاکسپاری راهی آستان مقدس حضرت امام زاده عبدالله (ع) شهر ری شد و در آنجا در خاک آرمید.
بانو توران میرهادی (متولد 1306)، استاد ادبیات کودکان، نویسنده، متخصص آموزش و پرورش و یکی از شخصیت‌های برجسته ی فرهنگی بود که بیش از 60 سال در گستره ی آموزش و پرورش، فرهنگ کودکی و ادبیات کودکان کوشید و در این راه یکی از چهره‌های تأثیرگذار بود.
وی به همراه همسرش، محسن خمارلو، 25 سال مجتمع آموزشی تجربی «فرهاد» را از سال 1334 تا 1359 اداره کرد. این مجتمع یکی از آموزشگاه‌های تجربی و الگوواره ی ایران بود که هدف‌ها و کارکردهای آموزش و پرورش مدرن در آن تجربه و ارزیابی می‌شد.
همچنین میرهادی یکی از بنیان‌گذاران شورای کتاب کودک بود و از سال 1358 نیز سرپرستی تدوین و تألیف «فرهنگ نامه ی کودکان و نوجوانان» را برعهده داشت.
این چهره زحمتکش ادبیات کودک و نوجوان ایران از 27 شهریور ماه به علت سکته ی مغزی در بیمارستان بود و سرانجام عصر سه شنبه، 18 آبان ماه به رحمت حق پیوست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۱
0
0
خدایش بیامرزاد بانوی فرهیخته ادبیات فارسی
ناشناس
|
United States
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۱
0
0
روح این بانوی فرهیخته و بزرگوار شاد و راهش پر رهرو باد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین