کد خبر: ۴۰۸۲۹۱
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸
پیروزی ترامپ سکوت «شوالیه» ایتالیایی را شکست

آیا «برلوسکونی امریکایی» به مدل اصل ایتالیایی شباهت دارد؟

هم برلوسکونی و هم ترامپ با اتهامات مالی و سوء استفاده جنسی مواجه بوده اند. هر دوی آنان ادعا می کنند که ثروت شان را به طور مستقل به دست آورده اند و هیچ سهمی در استفاده از قدرت برای اندوختن پول نداشته اند. هر دوی آنان تاجرانی هستند که در برابر نخبگان سیاسی از هر طیف و ایدئولوژی ای ایستاده اند .
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل-«سیلیو برلوسکونی» تاجری که در ایتالیا لقب کاوالیر (شوالیه) را گرفته است متولد سال ۱۹۳۶ میلادی است و دقیقا ده سال از ترامپ بزرگتر است. او به تازگی با روزنامه پرتیراژ «کوریه ره دلاسرا» مصاحبه ای داشته است . برلوسکونی نخست وزیر ایتالیا که در دوران زمامداری مورد انتقادات زیادی از منتقدان از  جمله درباره فساد مالی قرار گرفته بود تشابهات آشکاری میان خود و دونالد ترامپ رییس جمهوری منتخب امریکا می بیند. 
آیا «برلوسکونی امریکایی» به مدل اصل ایتالیایی آن شباهت دارد؟

برلوسکونی که مالکیت باشگاه فوتبال معروف «آ ث میلان» را برعهده داشته است می گوید:«ترامپ بیش از اندازه کارآفرین است و مهارت و انرژی خود را برای خدمت به کشورش اختصاص داده است. او از سوی تمام امریکایی هایی که از  سیاستمداران قدیمی خسته شده اند انتخاب شد. انتخاب او پاسخ نه شهروندان امریکایی به سیاستمدارانی بود که قادر به شنیدن و درک کردن خواسته های آنان نبودند. یک سیاست غلط که عموما از سوی چپ ها در سرتاسر جهان اجرا شده است آن بوده که سیاست صحیح سیاستی است که نیازهای مردم را برآورده سازد بدون آن که درک واقعی ای از شهروندان تحت ستم دولت، مالیات، بوروکراسی، مهاجرت بی رویه، بیکاری و تهدیدات تروریستی داشته باشد». 
آیا «برلوسکونی امریکایی» به مدل اصل ایتالیایی آن شباهت دارد؟

برلوسکونی طولانی ترین دوره رهبری در ایتالیا را از جنگ جهانی دوم به این سو برعهده داشته است و به مدت نه سال نخست وزیر بوده است. پیش از ورود به سیاست او صاحب امپراتوری رسانه ای و دارای سرمایه هنگفتی بوده است که بیش از میزان سرمایه ترامپ است. نام برلوسکونی در فهرست ثروتمندان جهان در نشریه «فوربس» ذکر شده است. در سال ۲۰۱۲ میلادی یک سال پس از شکست در امتخابات او به تقلب مالیاتی محکوم شد و سال بعد از آن متهم به پرداخت پول به یک روسپی زیر سن قانونی برای برقراری رابطه جنسی شده بود هر چند که سال بعد از این اتهام رد دادگاه تجدیدنظر تبرئه شد. 

آیا «برلوسکونی امریکایی» به مدل اصل ایتالیایی آن شباهت دارد؟
هم برلوسکونی و هم ترامپ با اتهامات مالی و سوء استفاده جنسی مواجه بوده اند. هر دوی آنان ادعا می کنند که ثروت شان را به طور مستقل به دست آورده اند و هیچ سهمی در استفاده از قدرت برای اندوختن پول نداشته اند. هر دوی آنان تاجرانی هستند که در برابر نخبگان سیاسی از هر طیف و ایدئولوژی ای ایستاده اند . برلوسکونی در مصاجبه با کوریه ره دلاسرا گفته است که این نادرست است  که او یا ترامپ به عنوان بخشی از جنبش راستگرا دیده شوند بلکه او معتقد است که خودش و ترامپ بخشی از یک جنبش مرکزی مردم گرا یا پوپولیستی هستند. برلوسکونی در این مصاحبه می گوید:«من نماینده جناح راست نیستم من یک لیبرال میانه رو هستم که به نظرم بهترین سنت سیاسی برای گردهم آوردن مردم در کنار یکدیگر است از کاتولیک ها تا سوسیالیسم اصلاحی از لیبرالیسم و دمکراسی تا راست های مسئولیت پذیر. درباره سیاست های اقتصادی ترامپ شباهت و برخی تفاوت های میان برنامه او و برنامه های من وجود دارند. سیاست های او درباره مالیات و تمرکزش بر روی موضوع کنترل مهاجران قابل قدردانی هستند من اما با گزینه های او درباره اقتصاد انزواطلبانه موافق نیستم و به تجارت ازاد باور دارم. با این حال، سیاست به من آموخت که رهبران را نباید براساس برنامه های شان مورد قضاوت قرار دارد بلکه باید نشست و عملکرد آنان را تماشا کرد». 

آیا «برلوسکونی امریکایی» به مدل اصل ایتالیایی آن شباهت دارد؟
یکی دیگر از موارد مشابه دیگر میان برلوسکونی و ترامپ تحسین هر دوی آنان از ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه است . گزارش های اخیر نشان می دهند که ترامپ در زمان کارزار انتخابات ریاست جمهوری در تماس با اعضای تیم پوتین بوده است و دموکرات ها نیز بارها و بارها ادعا کردند که سازمان های اطلاعاتی امرکیا شواهدی به دست آورده اند که پویتن در روند انتخابات امریکا مداخله کرده است. 

صمیمت میان برلوسکونی و پوتین به حدی بود که او در سال ۲۰۱۵ میلادی از جزیره کریمه دیدار کرد منطقه ای که مورد دعوای غرب و اوکراین با پوتین بود و در نهایت علیرغم مخالفت های کشورهای غربی به فدراسیون روسیه الحاق شد. 

آیا «برلوسکونی امریکایی» به مدل اصل ایتالیایی آن شباهت دارد؟

برلوسکونی در مصاحبه اخیر خود گفته است:«ترامپ مسائل مهمی را درک کرده است از جمله آن که فدراسیون روسیه را باید یک کشور کاملا غربی قلمداد کرد. او با تکرار اظهارات پیشین پوتین گفت:«ما باید با این واقعیت مواجه شویم که روسیه با کمک ما می تواند مشکلات بین المللی را برطرف کند از افراط گرایی مذهبی تا موج مهاجرت همگی چالش های مشترکی هستند. پرزیدنت پوتین نشان داده که قادر به مواجهه با چالش های زمان ما بهتر از سایر رهبران بین المللی است». 
برلوسکونی ۸۰ ساله امیدوار است بتواند به صحنه سیاست ایتالیا بازگردد با این حال، موضوعاتی چون مشکلات سلامتی جسمانی او و  تقلب مالیاتی از جمله مسائل مهم پیرامون او هستند. در تاریخ ۴ دسامبر ایتالیا همه پرسی ای را درباره اصلاح قانون اساسی برگزار خواهد کرد که به نوعی رای اعتماد به «متئو رنزی» نخست وزیر ایتالیا محسوب می شود و احتمال استعفای او نیز وجود خواهد داشت.  طبق نظرسنجی ها حزب «فورزا» تحت رهبری برلوسکونی در حدود ۱۲ درصد از پایگاه رای دهندگان برخوردار است. 

شبکه خبری «سی ان ان» پیش تر در بیان شباهت میان ترامپ و برلوسکونی اشاره کرده بود که ترامپ یکی از نظرات «بنیتو موسولینی» دیکتاتور فاشیست ایتالیا که بسیاری برلوسکونی را نیز با او مقایسه می کردند ریتوئیت کرده بود:«یک روز زندگی به مثابه یک شیر بهتر از ۱۰۰ سال زندگی به مثابه یک گوسفند است». این شبکه خبری اشاره کرده بود  که این رویکرد نشان دهنده موضع جاه طلبانه سیاستمداران پوپولیست است. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین