کد خبر: ۴۰۸۵۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۲

هرآنچه باید درباره نوشتن چک بانکی بدانید

یکی از مشکلات بزرگ در کشور ما موضوع چک است، که با توجه به مقررات مربوط به چک و عدم آشنایی مردم به قانون چک موجب شده است که کلاهبردای و صدور چک بلامحل و سوء استفاده از چک زیاد شود.
آفتاب‌‌نیوز :
چک مانند چاقوست که هم می شود از آن خوب استفاده کرد و هم بد. باید قبل از دادن دسته چک به یک فرد قوانین و فرهنگ استفاده از آن به او بطور کامل آموزش داد. خیلی ها به دلیل ناآگاهی و استفاده ناصحیح از چک به زندان افتاده و مشکلات جدی ای برایشان پیش آمده است. قابل توجه است که بسیاری از متهمان زندانها را افرادی تشکیل می دهد که به سبب ناآگاهی از قانون چک گرفتار شده اند.

*۱- درهنگام نوشتن متن چک سعی کنید خودتان و با قلم خودتان متن چک را بنویسید حتی اگر طرف مقابل شما مورد اعتماد شما باشد هرگز اجازه ندهید دیگران متن چک را بنویسند.

*۲- در قسمت «مبلغ چک» هم تومان را بنویسید و هم ریال را، مثلا: دومیلیون تومان برابربا بیست میلیون ریال.

*۳- در قسمت «در وجه » سعی کنید که وجه را به اسم شخص بنویسید و تا می‌توانید از نوشتن کلمه حامل خودداری کنید.

*۴- بعد از آنکه اسم طرف را نوشتید، برای جلوگیری از سوء استفاده احتمالی بنویسید که چک «بابت » چه چیزی صادر شده است‌، مثلا «آقای علی محمدی بابت خرید یک دستگاه ماشین‌»

*۵- در داخل شکل مستطیل که باید مبلغ به عدد نوشته شود سعی کنید از سمت چپ با کمترین فاصله به حرف «‌ر» در کلمه « ریال » شروع به نوشتن کرده و پس از نوشتن مبلغ در جلوی آن تا انتهای مستطیل خط تیره کشیده شود.

*۶- پس از نوشتن عدد مورد‌نظر برای جلوگیری از زیادنمودن رقم، چسب نواری روی مبلغ چسبانیده شود.

*۷- سعی کنید متن چک را با اعصابی آرام بنویسید و از شتاب‌زدگی و عجله در نوشتن خودداری کنید و تا آنجاکه ممکن است بدون قلم‌خوردگی باشد.

*۸- چنانچه بدون قلم خوردگی چک را نوشتید و امضاء کردید در بالای شکل مستطیل که رقم را نوشتید این کلمه را امضاء کنید؛ × بدون خط‌خوردگی × و دوطرف آن را با علامت ضربدر«×» ببندید و اگر چنانچه در هنگام نوشتن دچار قلم‌خوردگی شد ولواین‌که یک حرف یا یک عدد باشد پشت چک قید کنید که: مبلغ فلان و تاریخ فلان صحیح است و قلم‌خوردگی از اینجانب می‌باشد. این جمله را در پشت چک در گوشه‌ای قید کنید و امضاء نموده و سپس زیرآن را خط بکشیید.

*۹- در انتخاب امضاء برای چک سعی کنید از امضاء ساده که قابل جعل باشد خودداری کنید و زیر امضاء نام و نام خانوادگی را به همراه تاریخ با خط خود قید کنید.

*۱۰- پس از صدور چک، ته چک را نیز کامل کنید و تاریخ چک و مبلغ چک و این که چک را به چه کسی دادید؛ حتما قید کنید.

*۱۱- از نمونه امضاء خود در قسمت ته چک و برگ چک خودداری کنید تا چنانچه مورد سرقت قرار گرفت جعل نمونه امضاء صورت نگیرد.

*۱۲- همیشه سعی کنید دسته چک را در جای امن قرار دهید و از قرار دادن آن در ماشین و یا کشوی میز کاری که فاقد قفل است و یاجیب پیراهن خودداری کنید.

*۱۳- چنانچه دسته چک یا یک برگ از وراق چک مفقود یا مورد سرقت قرار گرفت در اسرع وقت به بانک اطلاع دهید و طبق ماده ۱۴ قانون چک ظرف مدت یک هفته به دادسرا مراجعه نموده و ضمن طرح شکایت دستور قضائی را به بانک تحویل دهید. چنانچه دستور قضائی انجام نشود بانک مسئولیتی نخواهد داشت و می‌تواند وجه چک را پرداخت نموده و یا چک را برگشت بزند.

*۱۴-اگر در متن چک جعل و دستگاری صورت گیرد و یا مورد کلاهبرداری قرار گیرد و یا اختلاف حساب وجود داشته باشد مطابق دستور بند۱۳ عمل کنید.

*۱۵- چنانچه معامله و یا قراردادی با چک صورت گرفت، شماره چک و مبلغ چک و تاریخ آن حتما در ته قرارداد قید شود.

*۱۶- از ضمانت با چک نسبت به افرادی که نمی‌شناسید یا احتمال عدم پرداخت او را می‌دهید خودداری کنید.

*۱۷- باتوجه به مشکلات و تراکم کار در بانک و برای جلوگیری از برگشت خوردن چک سعی کنید مبلغ چک را یک روز قبل از موعد آن در بانک نامین نمایید.

*۱۸- چنانچه در تامین وجه چک در موعد مقرر دچار مشکلی شدید حتما با دارنده چک هماهنگی کنید و به او اطلاع دهید و از او درخواست مهلت نمایید تا با برگشت خوردن چک و بدحسابی مواجه نشوید.

*۱۹- کسی که چک بلامحل صادرکند علاوه براینکه دادگاه او را به مبلغ چک محکوم می‌کند به مجازات حبس و جزای نقدی محکوم خواهد شد: پس با دست خود خودمان را گرفتار نکنیم.

*۲۰- چنانچه چکی را بابت ضمانت یا تخلیه ملکی به طرف مقابل دادید حتما از او رسید اخذ کنید.

*۲۱- اول متن چک را بنویسید و بعد امضاء کنید و از امضاء کردن چک بدون مبلغ و تاریخ جدا خودداری کنید.

منبع: تابناک
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
مدرس مالي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
0
1
با سلام و تشكر از اطلاعات مفيد شما
دو نكته قابل ذكر است
1-نمي توان در كنار امضا تاريخ نوشت چراكه در صورت مغايرت با تاريخ بالاي چك غير قابل پرداخت است آنهم بر اساس قانون چك
2-در نوشتار فاصله ها رعايت نشده و كلمات كاملا" بهم چسبيده هستند.
اشکان آذری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۸
0
2
چک رو با روان نویس مشکی و آهسته بنویسید تا امکان تراشیدن مبلغ وجود نداشته باشد و از نوشتن چک با رنگ های سبز و قرمز جدا خوددري نماید
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین