کد خبر: ۴۰۸۹۱۲
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۸

از کنایه رندانه وزیر تا ملاقات اتفاقی در کریمخان!

بازدید امروز (پنج شنبه ) وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتابفروشی های میدان انقلاب و سپس خیابان کریمخان به مناسبت روز کتابگردی که با استقبال اهالی فرهنگ و هنر مواجه شد، حاشیه های جالبی نیز داشت، صالحی امیری دراین بازدید 2.5 ساعته با آرامش و طمانینه خاصی به سخنان اهالی کتاب و نشر گوش فرا داد و به برخی پرسش های آنها پاسخ داد.
آفتاب‌‌نیوز :
وزیر ارشاد در چهارمین روز از هفته کتاب، ابتدا به بازدید از تعدادی از کتابفروشی ها در میدان انقلاب رفت و پای صحبت ناشران و مدیران مسئول این کتابفروشی ها نشست.

وی که کتابگردی خود را از انتشارات آگاه آغاز کرده بود، با حضور در این کتابفروشی، پس از قرائت فاتحه برای مرحوم محسن بخشی موسس این انتشارات از پیشکسوتان حوزه نشر که چندی پیش دار فانی را وداع گفت، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

از کنایه رندانه وزیر تا ملاقات اتفاقی در کریمخان!

صالحی امیری سپس در نشر خجسته حضور یافت. رضا یکرنگیان مدیر این انتشارات به صالحی امیری گفت: خرید و فروش پایان نامه و مقالات دانشجویی روز به روز در حال افزایش است؛ پدیده ای که باعث فاصله گرفتن دانشجویان از مقوله تحقیق و پژوهش می شود.

وی با اشاره با پایین بودن سرانه مطالعه در کشور، تعدادی از پرفروش های کتاب فروشی خود را اعلام کرد.

یکرنگیان اضافه کرد: از اینکه وزیری داریم که خود اهل کتاب است به خود می بالیم. وی از نحوه برخورد بازرسان سازمان تامین اجتماعی با کتابفروشان و ناشران هم گلایه ای کرد و گفت: پیشنهاد می کنم این افراد قبل از بازدید از کتابفروشی ها دوره های اخلاق را بگذرانند.

صالحی امیری هم که متوجه یکی از کتابهای خود در این کتابفروشی شد، با مزاح گفت: باور کنید نمی دانستم کتابم برای عرضه در اینجاست وگرنه به این کتابفروشی نمی آمدم.

از کنایه رندانه وزیر تا ملاقات اتفاقی در کریمخان!

** گرانی کاغذ و ممیزی دو مساله مهم ناشران 

صالحی امیری سپس در کتابفروشی اختران و ققنوس حاضر شد و مسائل پیش روی آنها را جویا شد، مسئولان این دو مرکز فرهنگی ممیزی و گرانی کاغذ را از جمله دغدغه های خود عنوان کردند.

** حضور در کتابفروشی های خیابان کریمخان 

وزیر فرهنگ پس از میدان انقلاب به خیابان کریمخان رفت تا به کتابفروشی های نشر چشمه، اساطیر و ثالث هم سری بزند.

وی پس از دقایقی پیاده روی و همراهی افرادی چون برزین ضرغامی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب و محمود آموزگار رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با وی، به کتابفروشی اساطیر رفت.

وی در این کتابفروشی ها پس از گپ و گفتی با مسئول آن، با برخی چهره های هنری از جمله جلیل فرجاد بازیگر سینما و تلویزیون دیدار کرد.

صالحی امیری سپس به کتابفروشی نشر ثالث رفت، در این کتابفروشی چهره های فرهنگی از جمله بهزاد فراهانی، هوشنگ بهشتی و سهیل محمودی حضور داشتند، بهزاد فراهانی پس از گفت وگویی کوتاه از وزیر وقت ملاقات خواست.

**دیدار دو وزیر در خیابان کریمخان 

صالحی امیری هنگام خروج از کتابفروشی نشر ثالث، با احمد مسجد جامعی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی مواجه شد که برای بازدید به این کتابفروشی آمده بود.

سلام و احوالپرسی این دو چهره فرهنگی به سوژه ای جالب توجه برای تصویر برداران و عکاسان بدل شد.

صالحی امیری گفت: مسجد جامعی از بهترین دوستان من و از شخصیت های فرهنگی کشور است که حق بزرگی بر گردن همه دارند.

وی خطاب به مسجد جامعی اظهار کرد: امروز سنت حسنه ای را که شما مبتکر آن بودید احیا کردیم.

** ایستگاه آخر کتابگردی صالحی امیری 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آخرین ایستگاه کتابگردی به دفتر مرکزی شهر کتاب واقع در خیابان شریعتی رفت و مورد استقبال مهدی فیروزان مدیر عامل شهر کتاب قرار گرفت.

صالحی امیری از مشکلات و مسائل این مرکز فرهنگی سوال و فیروزان نیز توضیحاتی درباره این کتاب فروشی ارائه کرد.

فیروزان با بیان اینکه کتاب فروشی خود را به یک سوپر مارکت فرهنگی تبدیل کرده است، افزود: این مکان طوری طراحی شده که همه نیازهای فرهنگی افراد یک خانواده را از پدر بزرگ تا فرزند و نوه را در یک زمان پاسخگو باشد تا آنها هر آنچه را که نیاز دارند یکجا تهیه کنند.

وی با بیان اینکه 6 فروشگاه دیگر شهر کتاب در کازرون، شیراز، قزوین،‌همدان، لار و ساری در حال راه اندازی است، به کتاب «ملت عشق» نوشته الیف شافاک به عنوان پرفروش ترین کتاب خود اشاره کرد.

وی گفت : چهار میلیون نسخه از این کتاب در ترکیه به فروش رفته و در ایران هم ارسلان فصیحی آن را ترجمه و انتشارات ققنوس منتشر کرده است.

** نقالی خوانی در شب های احیا و شبهای تاسوعا

فیروزان با اشاره به فعالیت های این مرکز فرهنگی توضیح داد: در این مرکز علاوه بر فروش یار مهربان، فعالیت هایی نظیر رونمایی از آلبوم های موسیقی، نقالی خوانی در شب های احیا و تاسوعا و شاهنامه خوانی در شب های یلدا برگزار می شود.

وی با بیان اینکه 60درصد فروش این مرکز به کتاب ها اختصاص دارد، ادامه داد: با وجود اینکه مکان شهر کتاب فاقد پارکینگ است و مغازه ای هم در اطراف آن وجود ندارد، اما مراجعان زیادی دارد و 50 درصد این افراد از مناطق دیگر تهران می آیند.

به گفته فیروزان، هفت هزار عنوان کتاب حوزه کودک و نوجوان در این مرکز وجود دارد.

** نیازمند اندیشه های امام موسی صدر هستیم 

صالحی امیری هنگام بازدید به آثار امام موسی صدر برخورد و گفت: محتاج اندیشه های امام موسی صدر هستیم، در صورتی که این اندیشه ها باز تولید شود، همه چالش ها رفع خواهد شد. 
در بخش پایانی این کتابگردی، هدیه ای از طرف فیروزان به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیم شد.

خبرنگاران و عکاسان و تصویر برداران نیز در این مراسم گرفتن عکس یادگاری را فراموش نکردند و تصاویری را از این حضور ثبت کردند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین