کد خبر: ۴۰۹۰۰۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۴
تندروها در ایران از پیروزی ترامپ خوشحال شدند

تاثیر پیروزی دونالد ترامپ بر «برجام» و تبعات آن برای سیاست داخلی ایران

«جای تعجبی ندارد که تندروها در ایران از پیروزی ترامپ خوشحال شدند. حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه «کیهان» از پاره‌کردن احتمالی برجام توسط ترامپ استقبال کرد. روزنامه «جوان» نیز نوشت که پیروزی ترامپ برای ایران بهتر است چرا که اعتبار میانه‌روها را تضعیف می‌کند.»
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- همزمان با گمانه‌زنی‌ها درباره تاثیر پیروزی ترامپ بر برجام، نشریه «نشنال اینترست» از منظر تبعات این موضوع برای سیاست داخلی ایران به مسئله پرداخته است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این نشریه معتقد است که احتمالا پیروزی نامزد جمهوریخواهان در انتخابات اخیر امریکا سبب تضعیف بیشتر دولت روحانی و تقویت بیشتر دست تندروها برای تحرکات بیشتر علیه برجام شود. این نشریه می‌افزاید: «ترامپ بارها و بارها در جریان مناظره‌ها و تبلیغات انتخاباتی از توافق هسته‌ای به عنوان بدترین معامله یاد کرد و گفته که خواستار از بین بردن آن است. اما منتقدان او می‌گویند که توافق هسته‌ای چند‌ملیتی است و او نمی‌تواند به طور یکجانبه اقدامی علیه آن انجام دهد. با این حال، باید اشاره کرد که فارغ از ترامپ، «مایک پنس» معاون او نیز یکی از حامیان اصلی «تی پارتی» یا جناح راست حزب جمهوریخواه است و یک مسیحی اونجلیکال (انجیلی) است موضع تندی در قبال ایران دارد. همچنین باید به منتقدان ترامپ یادآور شد که نباید نقش کنگره امریکا در تصمیم‌گیری‌های آینده آن کشور را نادیده گرفت. اکنون جمهوریخواهان در کنگره اکثریت بی‌‌سابقه‌ای را دارند. آنان در ارتباط با اسرائیل و لابی‌های طرفدار آن هستند. آنان تا دیروز تلاش می‌کردند تا برجام را به هم بزنند. آنان همچنین از حامیان تشدید تحریم علیه ایران و ممنوعیت فروش هواپیماهای بوئینگ به آن کشور و منع بانک‌ها از تامین مالی اعتبارات لازم برای تجارات با ایران بوده‌اند. به نظر می‌رسد برخلاف اوباما، ترامپ علاقه‌ای به وتو‌کردن طرح‌های تصویب شده کنگره علیه ایران نداشته باشد.»

تاثیر پیروزی ترامپ بر برجام و تبعات آن برای سیاست داخلی ایران

این نشریه در ادامه اشاره می‌کند که تاکتیک دیگر بی‌میل کردن شرکت‌های بین‌المللی از تجارت با ایران است. نشنال اینترست اشاره می‌کند که این تلاش‌ها با لابی‌گری اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی» صورت می‌گیرد؛ یک لابی ضد‌برجام که از سوی «شلدون ادلسون» یکی از کمک‌کنندگان اصلی به حزب جمهوریخواه و کازینو‌دار معروف در لاس وگاس انجام می‌شود. این نشریه اشاره می‌کند که مشخص نیست چه کسی وزیر خزانه‌داری آینده امریکا خواهد بود اما بعید است که او موضعی همدلانه با ایران داشته باشد در نتیجه می‌تواند بار دیگر ممنوعیت دسترسی ایران به دلار برای معاملات را وضع کرده و شرکت‌های اروپایی را بترساند. 

نشنال اینترست در ادامه اشاره می‌کند همچنین، بعید به نظر می‌رسد وزیر امور خارجه بعدی امریکا همدل با ایران باشد. این نشریه می‌نویسد: «جان بولتون و نیوت گینگریچ از جمله نامزدهای احتمالی برای کسب مقام وزارت امو خارجه هستند. آنان از منتقدان جدی برجام بوده‌اند. بولتون مسئول کنترل تسلیحات در وزارت امور خارجه امریکا و نماینده آن کشور در سازمان ملل متحد در دولت بوش بوده است. او به طور علنی از بمباران تاسیسات هسته‌ای ایران دفاع کرده است. مارک دوبوویتز مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی نیز در حال حاضر در تلاش برای متقاعد‌کردن شرکت‌های خارجی درباره خطرات احتمالی معامله با ایران خواهد بود.»

این نشریه در ادامه می‌افزاید: «روحانی در سال ۲۰۱۳ میلادی با وعده بهبود وضعیت اقتصادی ایران و رفع سوء مدیریت دولت قبلی به قدرت رسید. او موفق شد از طریق برجام این اطمینان را بدهد. در انتخابات مجلس حزب اعتدال و توسعه اکثریت کرسی‌های پارلمانی را از آن خود کرد. نگاهی گذرا به مطبوعات حامی رییس‌جمهوری ایران نشان می‌دهد که آنان درباره امریکای پس از به قدرت رسیدن ترامپ نگران هستند.»

این نشریه اشاره می‌کند که نگرانی اصلی درباره امکان عادی‌سازی روابط ایران با کشورهای جهان است. این نشریه در ادامه می‌افزاید: «طرح روحانی برای عادی‌سازی روایط با جهان، تندروها و نهادهای خاص آنان را تحت فشار قرار می‌داد. این نهادها مخالف شفافیت در امور بانکی و مالی و پیوستن ایران به کنوانسیون‌ها و نهادهای بین‌المللی از جمله اقدام برای شفافیت مالی بودند. آنان همچنین مخالف روابط گسترده و باز ایران با جهان بوده‌اند و نگرانی‌شان از ازادسازی است. جای تعجبی ندارد که تندروها در ایران از پیروزی ترامپ خوشحال شدند. حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه «کیهان» از پاره‌کردن احتمالی برجام توسط ترامپ استقبال کرد. روزنامه «جوان» نیز نوشت که پیروزی ترامپ برای ایران بهتر است چرا که اعتبار میانه‌روها را تضعیف می‌کند.»

این نشریه اشاره می‌کند که در صورت قرارگیری جان بولتون در مقام وزارت امور خارجه امریکا برخلاف تیم امنیت ملی اوباما که خواستار حل و فصل مسائل مرتبط با ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود با دیپلماتی مواجه خواهیم بود که پیشتر آژانس را متهم کرده که به پوششی برای فعالیت‌های به ادعای او هسته‌ای مخفیانه ایران تبدیل شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
1
0
رکتر روحانی بیدی نیست که با این بادها بلرزه
........
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
0
2
اونایی که گرین کارت تو جیبشان هستش غم از دست دادن فرزند ندارند و باید هم خوشحال بشن که ترامپ پیروز شده است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین