کد خبر: ۴۰۹۶۹۴
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳
دادستانی مصر اعلام کرد:

کشف توطئه‌افسران‌«ریش‌دار»/قصد ترور السیسی را داشتند+تصویر

این افراد متهم هستند که برای ترور «عبدالفتاح السیسی» رییس جمهوری مصر برنامه‌ریزی کرده بودند و می‌خواستند خودروی حامل او را هدف حمله قرار دهند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- دادستانی مصر اعلام کرده است که یک سلول عملیاتی تروریستی متشکل از شش افسر پلیس و یک دندانپزشک را بازداشت کرده است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این افراد متهم هستند که برای ترور «عبدالفتاح السیسی» رییس جمهوری مصر برنامه‌ریزی کرده بودند و می‌خواستند خودروی حامل او را هدف حمله قرار دهند. 

کشف توطئه افسران «ریش‌دار»/افرادی که قصد ترور سیسی را داشتند+تصویر

دادستان کل قاهره با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که سیسی با دو سوء‌قصد مواجه بوده است؛ یکی در عربستان سعودی و دیگری در مصر. دادستان گفته است که دو سلول یکی در عربستان سعودی هماهنگی‌های لازم را در جریان سفر او به عربستان برای به جا آوردن مناسک حج عمره به عمل آورده بودند تا اقدامات تروریستی را انجام دهند. دادستانی مصر اعلام کرده است که طرح توطئه ترور سیسی در عربستان توسط دو کارگر در برج معروف ساعت در مکه برنامه‌ریزی شده بود. با این حال، دادستانی مصر اعلام نکرده که زمان دقیق بازداشت اعضای این دو واحد تروریستی چه زمانی بوده است. سیسی در آگوست سال ۲۰۱۴ میلادی مناسک حج عمره مذکور را به عمل آورده بود.  

شبکه خبری «العربیه» در ادامه اشاره می‌کند که واحد ترور دوم متشکل از هفت نفر از جمله شش پلیس بوده است که به دلیل تعلقات خاطر مذهبی خود از پلیس اخراج شده بودند و یک دندانپزشک نیز همراه آنان بوده است. رهبر این گروه تروریستی اعتراف کرده است که اطلاعاتی را به شاخه داعش در شبه جزیره سینا می‌داده است. در بیانیه دادستانی آمده است که افسران «ریش‌دار» در سال گذشته دستگیر شده بودند. 

در سوم ژوئیه سال ۲۰۱۳ میلادی سیسی که فرمانده ارتش بود از طریق کودتا «محمد مرسی» رییس‌جمهوری پیشین مصر را سرنگون کرد. در همین حال این اولین‌بار است که مصر رسما تایید کرده که توطئه برای ترور سیسی وجود داشته است. طبق گزارش‌هایی گفته شده بود که در ماه ژوئن گذشته سیسی شرکت در نشست اتحادیه عرب در موریتانی را به دلیل اطلاعات معتبر درباره طرح توطئه ترور خود لغو کرده بود. 

دادستانی مصر گفته است ۲۹۲ نفر مظنون به همکاری با گروه‌های شبه‌نظامی هستند که قصد ترور سیسی را داشته و اکثر هسته‌های آنان در شبه جزیره سینا فعال هستند. از میان این افراد مظنون، ۱۵۱ نفر در بازداشت به سر می‌برند. آنان در داداگاه نظامی به اتهام عضویت در گروه‌های تروریستی در صحرای سینا بازداشت شده‌اند. مظنونان تحت بازجویی قرار گرفته‌اند و ۶۶ نفر از آنان در جریان بازجویی‌ها اعتراف کرده‌اند. 

دادستانی مصر اعلام کرده است که همه این مظنونی در چندین عملیات شرکت داشته‌اند از جمله دو نفر آنان که قصد به قتل رساندن سیسی را داشته‌اند یکی از مکه و دیگری در قاهره. 

روزنامه «اهرام» چاپ قاهره هم نوشته است که مظنونین مسئول انجام تعدادی از حملات بزرگ در شمال و جنوب صحرای سینا از جمله بمگبذاری یک اتوبوس توریستی در فوریه سال ۲۰۱۴ میلادی بوده‌اند که در جریان آن دو شهروند از کره‌جنوبی و یک راننده مصری جان خود را از دست دادند. دادستانی اشاره کرده است که ترور سیسی بخشی از یک طرح بزرگتر برای سرنگونی حکومت فعلی بوده است. این روزنامه اشاره کرده است که اوایل این ماه مقام‌های مصری پنج نفر از کسانی که گفته بودند رهبران گروه تروریستی کمتر‌شناخته شده لواء الثوره بوده‌اند را بازداشت کردند. 

دادستانی نام این افراد را نیز منتشر کرده است. محمد السید الباکوتشی به همراه عصام محمد السید علی العنانی، اسلام وسام احمد حسنین، حنفی جمال محمود سلیمان، کریم محمد حمدی و محمد حمزه از جمله افسر پلیس امنیت مرکزی بوده‌اند که اعتراف کرده‌اند قصد ترور سیاسی را از طریق یک خودروی بمبگذاری‌شده در جاده داشته‌اند.

دندانپزشکی که آنان را همراهی کرده است علی ابراهیم محمد حسن نام داشته است که اعتراف کرده خانه خود و کلنیک‌اش را به اعضای گروه ترور اختصاص داده بود و آنجا مرکز سازماندهی نیروها برای انجام عملیات بوده است. یکی از این افراد کرم حمدی در اعترافات خود گفته است که رابطه دوستی با محمد السید الباکوتشی داشته است و سایرین را بنا بر به گفته خود یک تعهد مذهبی در سال ۲۰۱۲ میلادی دعوت کرده بود و برخی از افسران طرح ترور را پذیرفته بودند. الباکوتشی در اداره شرقی امنیت کار می‌کرده است. او با دستور وزارت کشور از مقام خود اخراج شده بود. متاهل و دارای سه دختر بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین