کد خبر: ۴۰۹۹۵۶
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵

توضیح وزارت بهداشت درباره نگرانی‌ها از آنفلوآنزای مرغی/ابتلای طیور در چند مرغداری تهران

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در واکنش به برخی نگرانی‌ها مبنی بر مشاهده مواردی از آنفلوآنزای مرغی در چند مرغداری در تهران و خطر انتقال آن به انسان تاکید کرد که تا کنون هیچ مورد انسانی از این بیماری مشاهده نشده است.
آفتاب‌‌نیوز : محمدمهدی گویا در این خصوص گفت: نام ویروس آنفلوآنزای مرغی H5N8 است و یکی از ویروس‌های جدید آنفلوآنزا به شمار می‌آید. این ویروس سال 2014 ابتدا در قسمت‌های جنوب شرق و شرق آسیا شناسایی شد. موارد ابتلای پرندگان به این ویروس نیز از کشورهای متعددی گزارش شد و چندین کشور اروپایی و آسیایی را درگیر کرد.

به گزارش ایسنا، او ادامه داد: این ویروس پرندگان را مبتلا می‌کند و تا به حال مورد ابتلای انسانی آن دیده نشده است. اما نمی‌توان احتیاط را در این مورد از دست داد و باید کاملا محتاط رفتار کرد؛ چرا که به صورت بالقوه ممکن است در آینده این توانایی را پیدا کند که به انسان منتقل شود. به همین دلیل است که با آن حساس برخورد می‌شود. اما در حال حاضر ویروس بیماری هنوز این توانایی را ندارد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: تمام اقداماتی که در مورد سایر ویروس‌های آنفلوآنزای پرندگان باید انجام شود، برای این بیماری نیز صورت می‌گیرد؛ یعنی تمام کسانی که با این پرندگان در تماس بودند تحت مراقبت قرار می‌گیرند، واکسینه می‌شوند و هرنوع علایمی از بیماری که در آنها دیده شود از نظر ابتلا به آنفلوآنزا مورد بررسی قرار می‌گیرند.

گویا در ادامه با بیان اینکه وزارت بهداشت با سازمان دامپزشکی در زمینه تبادل اطلاعات و اقدامات پیشگیرانه و مراقبتی در ارتباط است، به مردم توصیه کرد: اگر پرنده مرده‌ای مشاهده شد، باید به سازمان دامپزشکی اطلاع داده شود. همچنین مردم از تماس با پرندگان خودداری کنند. سازمان دامپزشکی دستورالعمل‌های ویژه‌ای را در اختیار صاحبان مرغداری‌ها و کسانی که با پرنده سر و کار دارند، قرار داده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین