کد خبر: ۴۱۰۴۶۱
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶
از تلاش سیستماتیک برای ارعاب رسانه‌ها تا دامن زدن به ترس عمومی

آیا ترامپ راه دیکتاتوری را در پیش خواهد گرفت؟/خطرناک‌ترین اظهارات ترامپ

اگر شما در ایالات متحده زندگی می‌کنید چیزی که ممکن است واقعا نگران‌تان کند، در معرض خطر قرار‌گرفتن قانون اساسی امریکا است. افرادی که با او کار اقتصادی انجام داده‌اند می‌گویند که او مردی کینه‌جو است که دوست دارد مخالفانش را مجازات کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- دلایلی وجود دارند که نشان می‌دهند در حوزه سیاست خارجی ترامپ رییس‌جمهوری منتخب امریکا سیاست آیا ترامپ راه دیکتاتوری را در پیش خواهد گرفت؟/خطرناک‌ترین اظهارات ترامپنگران‌کننده‌ای را در پیش خواهد گرفت.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ نشریه «فارین پالسی» با انتشار گزارشی اشاره می‌کند که ممکن است ترامپ سبب شود تا موقعیت بین‌المللی امریکا تضعیف شود. این نشریه به انتخاب مایکل فلین به عنوان مشاور امنیت ملی از سوی ترامپ اشاره می‌کند و از این نظر معتقد است که اهداف غیر‌واقعی را دنبال خواهد کرد. 

اگر شما در ایالات متحده زندگی می‌کنید چیزی که ممکن است واقعا نگران‌تان کند، در معرض خطر قرار‌گرفتن قانون اساسی امریکا است. افرادی که با او کار اقتصادی انجام داده‌اند می‌گویند که او مردی کینه‌جو است که دوست دارد مخالفانش را مجازات کند. 

فارین پالسی اشاره می‌کند که در زمان برگزاری انتخابات امریکا نیز او نشان داد که به قانون اساسی امریکا و سازوکارهای سیاسی مرسوم در آن کشور چندان اهمیتی نمی‌دهد و ادعای تقلب انتخاباتی را مطرح کرد. 

فارین پالسی در ادامه به 10 علامت هشدار‌دهنده‌ای اشاره می‌کند که طبق آن دموکراسی امریکایی در معرض خطر قرار می‌گیرد: 

1- تلاش سیستماتیک برای ارعاب رسانه‌ها 

جورج اورل در کتاب ۱۹۸۴ خود تاکید کرده بود که خودکامگان تاریخ با کنترل اطلاعات زنده می‌مانند و به عمر خود ادامه می‌دهند. مطبوعات آزاد و پرانرژی خطری علیه آن‌ها هستند چرا که ضامن اساسی آزادی‌های دموکراتیک هستند. رفتار ترامپ نشان می‌دهد که او علاقه‌ای به مطبوعات به خصوص رسانه‌های مستقل و منتقد ندارد. 

2- ایجاد شبکه رسمی رسانه‌های هوادار ترامپ 

علائم هشداردهنده دیده می‌شوند که سرکوب رسانه‌ای در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ را جدی‌تر می‌کند. «یان برمن» از گروه اوراسیا در دانشگاه هاروارد در جریان یک سخنرانی گفته بود اگر پوتین می‌تواند شبکه خبری چون راشا تودی را داشته باشد چرا ترامپ نتواند چنین کار مشابهی را انجام دهد. 

3- سیاسی‌کردن خدمات مدنی، نظامی، سازمان‌های امنیت ملی و گارد ملی 

یکی از راه‌های جلوگیری از دموکراسی در بوروکراسی دولت آن است که اعضای این نهادها از فشار و اعمال نفوذهای سیاسی به دور بمانند. انتصاب افراد نزدیک به ترامپ در مناصب بالارده و نزدیک به او نشان می‌دهد که احتمال آن وجود دارد که ترامپ درصدد اعمال نفوذ بر نهادهای دولتی و مدنی برآید. 

4- استفاده از نظارت دولتی در برابر مخالفان سیاسی داخلی 

پیش از این نیسکون یکبار از سازمان سیا برای نفوذ به درون سازمان‌های ضد جنگ در طول جنگ ویتنام استفاده کرده بود. ظرفیت دولت برای نظارت بر تلفن و ارتباطات افراد در دهه ۶۰ میلادی به شدت گسترش یافته بود. ادوارد اسنودن به خوبی‌ نشان داد که هنوز هم قانون‌شکنی در این حوزه صورت می‌گیرد. در دوران جورج بوش و ریاست دیک چنی به یاد داریم که استراق سمع صورت می‌گرفت؛ احتمال آن در دوران ترامپ نیز وجود دارد. 

5- استفاده از قدرت دولتی برای دادن پاداش به حامیان شرکت‌ها و مجازات مخالفان 

یکی از صفات بارز شبه‌دموکراسی‌های فاسد آن است که مقام‌های اجرایی تمایل دارند از قدرت دولتی برای پاداش دادن به رهبران بخش‌های تجاری و اقتصادی استفاده کنند و هر کسی که مانع آنان محسوب می‌شود را مجازات کنند. در این راستا پوتین در روسیه کنترل الیگارشی حاکم بر اقتصاد روسیه را برعهده دارد. در ایتالیا دوران نخست‌وزیر برلوسکونی نیز این موضوع باعث فساد بیشتر در اقتصاد ایتالیا شد. 

6- سیاسی‌کردن دیوان عالی کشور 

احتمال آن زیاد است که ترامپ فرصت انتصاب چند تن از قضات دیوان عالی کشور را داشته باشد. در صورتی که او افرادی که شخصا وفادار یا مدیون به او هستند را انتخاب کند چه بر سر استقلال نهاد قضایی امریکا خواهد آمد؟ ایا این موضوع سبب نخواهد شد که رای قضات سیاسی و جناحی باشد؟ 

7- اعمال قانون و مقررات فقط برای یک طرف 

دموکراسی‌های لیبرال به حاکمیت قانون و اجرای صحیح آن وابسته هستند. ایده‌آل یک جامعه آن است که نظام قضایی‌اش بی‌طرفانه و منصفانه قضاوت کند اما با توجه به ماهیت کارزار ترامپ باید انتظار تعمیق اختلافات در جامعه امریکا را داشت. این موضوع ممکن است سبب شود تا مخالفان ترامپ تحت پیگرد قانونی قرار گیرند و در مقابل اعضای جناح راست که شعارهای نفرت‌پراکنانه و خشونت‌آمیز را سر می‌دهندد مصونیت داشته باشند. این موضوع سبب می‌شود تا افراد متعصب و بیگانه‌ستیز فضای بیشتری برای ابراز جود پیدا کنند. 

8- روی‌دادن تقلب واقعی در سیستم 

به زمانی بازگردیم که ترامپ به مخاطبانش از احتمال تقلب انتخاباتی گفت. اگر این موضوع به نفع او تمام شود آیا او تقلب را مجاز خواهد دانست؟ با توحه به وعده‌های او و شناختی که از نوع رای‌دهندگان به ترامپ داریم بعید نیست که او برای باقی‌ماندن در قدرت در چهار سال دوم از تقلب انتخاباتی به عنوان یک ابراز استفاده کند. 

9- دامن زدن به ترس عمومی 

دامن زدن به ترس در میان مردم درباره رفاه و امنیت یک تاکتیک استبدادی کلاسیک است جهت متقاعد کردن جمعیت برای حفاظت از خود. ترامپ از این کارت به خوبی استفاده کرده است. او از «تجاوزگران مکزیکی» و «دولت‌های خارجی» می‌گوید که «شغل‌های ما» (امریکایی‌ها) را به یغما برده‌اند. او مهاجران غیر‌قانونی را به تروریسم متهم می‌کند و جمعیت وحشت‌زده به امنیت خود می‌اندیشند و به او پناه می‌برند. در این میان آن‌چه فراموش می‌شود آزادی است. 

در بدترنی حالت ترامپ می‌تواند همانند اردوغان با استفاده از یک حمله تروریستی بهانه‌ای برای اعلام وضعیت اضطراری پیدا کند. بوش و چنی پس از حادثه یازدهم سپتامبر قانون میهن‌پرستی را تصویب کردند که آزادی منتقدان و مخالفان دولت را محدود می‌کرد. 

10- ارائه چهره‌ای اهریمنی از اپوزیسیون سیاسی

ارائه چهره و وجهه‌ای اهریمنی از اپوزیسیون و مخالفان سیاسی از سوی مستبدان برای متقاعد‌کردن مردم یکی از قدیمی‌ترین راهکارها برای آرام نگهداشتن جامعه است. ترامپ می‌تواند از این تاکتیک استفاده کند. لیبرال‌ها، دموکرات‌ها، مسلمانان، داعش، نخبگان مالی نیویورک و همگی را در کنار یکدیگر قرار دهد و با استفاده از رسانه‌های جناح راست مورد علاقه خود هم‌چون سایت برت بارت بگوید که این‌ها در کنار هم دشمنان امریکا هستند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ روزنامه «واشنگتن‌ست» نیز با انتشار گزارشی این موضوع را مطرح می‌کند که چه جمله‌ای در مصاحبه اخیر ترامپ با نیویورک تایمز خطرناک بود. این روزنامه معتقد است زمانی که ترامپ در پاسخ به این پرسش که آیا تضادی بین منافع اقتصادی شرکت‌های او و جایگاه‌اش به عنوان رییس‌جمهوری وجود دارد؟، او گفت که قانون کاملا در جانب او قرار دارد و به عنوان رییس‌جمهوری تضاد منافعی برایش وجود ندارد. واشنگتن‌پست اشاره می‌کند که اظهارات او مشابه پاسخ بدنام «ریچارد نیکسون» رییس‌جمهوری سابق امریکا به دیوید فراست خبرنگار بود. او سه دهه پیش گفته بود: «خب، زمانی که رییس‌جمهوری کاری انجام می‌دهد این بدان معناست که این کار غیرقانونی نیست.»

این روزنامه در ادامه می‌افزاید: «مشخص نیست که آیا ترامپ به عمد پاسخ مشابه نیکسون را داده است یا خیر اما به نظر می‌رسد این کار آگاهانه باشد. این جمله ما را به یاد دیالوگ سیلوستر استالونه می‌اندازد که در جایگاه قاضی در فیلمی گفت که من خود قانون هستم.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین