کد خبر: ۴۱۱۴۴۳
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶

لاوروف: حمله به نیروهای ترکیه در خاک سوریه نه کار روسیه و نه کار ارتش سوریه بوده است

سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه روز پنجشنبه در آلانیا در پاسخ به سئوالی در خصوص عاملان حمله هفته گذشته به نیروهای ترکیه در شمال سوریه گفت: این حمله نه کار نیروهای روسیه و نه کار دولت بشار اسد بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایرنا، وی این مطلب را در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در خاتمه پنجمین نشست شورای برنامه ریزی همکاری های راهبردی ترکیه و روسیه در آلانیا در جنوب ترکیه عنوان کرد. 
در بخش پرسش و پاسخ ، خبرنگاری با یادآوری حمله هوایی که در 24 نوامبر به نیروهای ترکیه در حومه الباب شد و طی آن چهار تن از نیروهای ترکیه کشته و 9 تن دیگر زخمی شدند، پرسید، با توجه به اینکه این حمله در منطقه تحت کنترل هوایی نیروهای روسیه در سوریه صورت گرفته، آیا روسیه عامل این حمله را شناسایی کرده است؟
مترجمی که به طور همزمان سخنان لاوروف را از روسی به ترکیه ترجمه می کرد، پاسخ لاوروف به این سئوال را چنین ترجمه کرد که این حمله از سوی روسیه صورت نگرفته و نیروهای ارتش سوریه این حمله را انجام داده است.
شبکه های خبر ترکیه که به طور زنده این کنفرانس را پخش می کردند، این بخش از سخنان لاوروف را با کد فوری منعکس کردند. ولی با گذشت ساعتی از این کنفرانس روشن شد که این ناشی از خطا در ترجمه بوده است.
وزارت خارجه ترکیه لحظاتی پیش با صدور اطلاعیه ای با اعلام خطا در ترجمه همزمان سخنان لاوروف اعلام کرد که لاوروف در پاسخ به این سئوال گفته است: این حمله نه کار روسیه و نه کار ارتش سوریه بوده است. 
همزمانی این حمله به نیروهای ترکیه در شمال سوریه با سالروز سرنگونی جنگنده روسیه توسط ترکیه در مرز سوریه، گمانه زنی ها و ادعاهای مختلفی را در رسانه ها در پی داشت و برخی از رسانه ها دست روسیه را در این کار ادعا کرده و نوشته بودند روسیه می خواسته است در سالروز حادثه هشداری به ترکیه بدهد.
برخی دیگر از رسانه ها نیز دست آمریکا و ایران را در این کار مطرح و مدعی شده بودند، قدرهای خارجی در تلاش منصرف کردن ترکیه از ادامه عملیات سپرفرات در خاک سوریه و به عنوان هشداری برای متوقف کردن پیشروی نیروهای ترکیه به سوی حلب بودند.
به دنبال این حمله ، ترکیه تلاشهای دیپلماتیک در منطقه شروع کرد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه ظرف یک هفته سه بار تلفنی گفت و گو کرد. وزیرخارجه ترکیه به همراه رئیس سازمان اطلاعات ترکیه به ایران سفر کرد.
در اطلاعیه وزارت خارجه ترکیه با تاکید بر اینکه خطای جدی در ترجمه همزمان اظهارات لاوروف صورت گرفته، از رسانه ها خواسته شده است این متن را تصحیح کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین