کد خبر: ۴۱۱۶۱۸
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶
آیا نامزد شکست‌خورده انتخابات ۲۰۱۲ وزیر امور خارجه امریکا خواهد بود؟

شام اول ترامپ با جانشین‌احتمالی جان‌‌کری/در سر میت‌رامنی درباره ایران و برجام چه‌می‌گذرد؟

اخیرا نیز ترامپ میزبان رامنی در یک رستوران فرانسوی بود و همین موضوع گمانه‌زنی‌ها درباره قطعی‌شدن تصمیم او برای انتخاب رامنی به عنوان وزیر امور خارجه را افزایش داده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- در میان نامزدهای اجتمالی برعهده‌گیرنده مقام وزیر امور خارجه امریکا، نام‌هایی چون رودی جولیانی و جان بولتون به چشم می‌خورند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ علاوه بر آنان اما دیدار خصوصی میت رامنی نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری امریکا با  ترامپ نام او را به فهرست نام افرادی که ممکن است بر آینده برجام و منطقه تاثیر‌گذار باشند، افزوده است. اخیرا نیز ترامپ میزبان رامنی در یک رستوران فرانسوی بود و همین موضوع گمانه‌زنی‌ها درباره قطعی‌شدن تصمیم او برای انتخاب رامنی به عنوان وزیر امور خارجه را افزایش داده است. 

شام اول ترامپ با رامنی /در سر میت رامنی درباره ایران و برجام چه می‌گذرد؟

موضع رامنی در قبال ایران؛ تشدید تحریم‌ها،‌ حمایت از گروه‌های معاند نظام و روی میز گذاشتن گزینه حمله نظامی 

در سال ۲۰۰۷ میلادی رامنی در مناظره‌ای گفت که مایل به استفاده از سلاح هسته‌ای برای متوقف کردن به زعم او تلاش ایران برای ساخت بمب اتمی است. او گفت: «وقتی این گزینه‌ها را از روی میز بردارید دیگر چه خواهید داشت؟ اینجا چه خبر است؟ آیا آن‌چه در سودان و افغانستان روی داد را نمی‌بینید؟» در سال ۲۰۰۷ میلادی او همچنین اظهار داشت که در صورت لزوم، حاضر به استفاده از گزینه بمباران  و حملات نظامی علیه ایران است. در سپتامبر همان سال او به سخنرانی احمدی‌نژاد در شصت و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعتراض کرد و گفت که باید دعوت از احمدی‌نژاد و سخنرانی او لغو شود. او در عوض خواستار طرح کیفرخواست تحت عنوان کنوانسیون نسل‌زدایی برای تهدید علیه اسرائیل شد که اشاره‌اش به نفی هولوکاست از سوی احمدی‌نژاد بود. او در سال ۲۰۱۱ میلادی اظهار کرد که در صورت لزوم از رویکرد تغییر رژیم در ایران حمایت می‌کند. 

رامنی در سال ۲۰۱۲ میلادی زمانی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری امریکا شده بود موضع خود را به صورت صریح در قبال ایران بیان کرد و در ژانویه آن سال در سخنرانی‌ای در نیوهمپشایر گفت: «سیاست خارجی اوباما بزرگترین تهدید برای امریکا و جهان یعنی ایران هسته‌ای را برسمیت شناخته است. اوباما باید علیه ایران تحریم‌های شدیدی وضع می‌کرد. در عوض اما دست روس‌ها را باز گذاشته شد تا به ایران سیستم دفاع موشکی بفروشند. در نهایت آن‌که رییس‌جمهوری باید تهدید معتبر درباره اقدام نظامی احتمالی را علیه ایران را حفظ می‌کرد و به روشنی مشخص می‌ساخت که برای دور نگهداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای، امریکا ممکن است به اقدام نظامی نیز متوسل شود. اگر من، میت رامنی، به عنوان رییس‌جمهوری انتخاب شوم این تهدید را اعمال خواهم کرد. اگر تحریم‌ها کارآمد باشند به تغییر رژیم کمک می‌کنند. اگر این سناریو عملی نشد ما کار خود را کرده‌ایم و پس از آن می‌توان از اقدام نظامی برای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای استفاده کرد.» 

او در همان سال در مصاحبه با روزنامه اسرائیلی «هاارتص» گفته بود که گزینه نظامی علیه ایران نباید از روی میز برداشته شود. او مدعی شده بود که ایران بزرگترین تهدید برای نظم و امنیت جهان است و اظهار کرده بود که اسرائیل به عنوان تنها دولت یهودی حق دفاع از موجودیت خود را دارد و تاکید کرده بود که احترام زیادی برای نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل قائل است. او گفته بود: «یک ایران هسته‌ای بزرگترین تهدید است. من در کنفرانس هرتزلیا پنج سال پیش گفتم که گزینه نظامی گزینه حذابی نیست اما هرگز نباید از روی میز برداشته شود. گزینه نظامی در صورتی که دیپلماسی شکست بخورد باید مورد ارزیابی قرار گیرد. اگر راه‌های دیگر شکست بخورند این یک گزینه اساسی است.»

میت رامنی در مارس سال ۲۰۱۵ میلادی خطاب به اوباما گفت که نباید توافق هسته‌ای را امضا کند. او گفته بود که بلند‌شدن از پای میز مذاکره نشان از شجاعت و کاری درست خواهد بود. 

فرماندار پیشین ماساچوست و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۲ میلادی در یادداشتی در روزنامه «یو اس ای تودی» در این‌باره نوشته بود: «رییس جمهوری در قبال انتقادات سکوت کرده است. او اکنون باید از پای میز مذاکره بلند شود چرا که شرایط توافق سست و شکننده است. این کار نهایت شجاعت او خواهد بود. امضای این توافق صرفا برای مصرف داخلی است. رسانه‌های اصلی به طور مداوم برای امضای توافق هسته‌ای جشن می‌گیرند. وانمود می‌شود که ایران مسئولیت‌پذیر شده است. گفته می‌شود که ببینید توافق حاصل شد و هیلاری کیلنتون در آن نقش داشت. به مورد توافق با کره شمالی نگاه کنید. در سال ۱۹۸۵ میلادی کره شمالی پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای را پذیرفته بود و در سال ۱۹۹۱ میلادی توافق‌نامه‌ای را برای امحای تسلیحات هسته‌ای امضا کرد. با این حال، در سال ۱۹۹۳ میلادی سیا کشف کرد که کره شمالی به میزان کافی مواد رادیواکتیو برای ساخت یک یا دو بمب هسته‌ای دسترسی دارد. در سال ۱۹۹۴ میلادی کره شمالی توافق‌نامه‌ای را بر سر موافقت با چارچوب امحای قابلیت‌های هسته‌ای در ازای دریافت امتیاز و نفت امضا کرد. همچنین در برابر دریافت راکتورهای با درجه غلظت پایین اورانیوم و عادی‌سازی روابط. در سال ۲۰۰۲ میلادی اما کره شمالی اعتراف کرد که برنامه مخفیانه برای غنی‌سازی اورانیوم داشته است و راکتور‌های خود را بازگشایی و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را اخراج کرد. در سال ۲۰۰۳ میلادی کره شمالی‌ به طور رسمی خروج از پیمان منع گسترش تسلیحات را اعلام کرد. تا به امروز کره شمالی موشک‌های دوبرد و تسلیحات هسته‌ای را ساخته و آزمایش کرده است.» 

رامنی در این یادداشت ضمن حمایت از موضع نتانیاهو در قبال مخالفت با توافق هسته‌ای می‌نویسد: «رییس‌جمهوری اوباما می‌گوید که نتانیاهو راه‌حلی ندارد. من اما سخنرانی او را در کنگره شنیدم. حرف نتانیاهو این بود: از توافق دور شوید و تحریم‌های خردکننده‌تری را علیه ایران وضع کنید و کاری کنید که ایران به بازرسان اجازه بازرسی سرزده از تاسیسات‌اش را بدهد و قابلیت غنی‌سازی اورانیوم را از دست بدهد. اگر تحریم‌ها کارساز نبودند آن‌گاه برای جایگزین دیگری اماده شویم.»

میت رامنی همچنین علیه موضع تد کروز یکی دیگر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در جولای ۲۰۱۵ میلادی موضع‌گیری کرد. او در توئیتر خود نوشت که او نیز مانند کروز مخالف توافق هسته‌ای است اما اتهامات کروز در این‌باره که اوباما را متهم به حمایت از تروریسم با توافق هسته‌ای کرده است به نظرش به کشور آسیب می‌رساند. 

توئیت او واکنشی بود به اظهارات کروز که مدعی شده بود اوباما به کمک‌کننده مالی به ایران به عنوان به زعم او تقویت‌کننده تروریسم پول داده است که اشاره او به آزاد‌شدن پول‌های بلوکه‌شده ایران بود. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
15
3
میت رامنی و ده تا مثله اون هم هیچ کاری نمی کنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
6
0
میت رامنی و ده تا مثله اون هم هیچ کاری نمی کنن
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
2
4
ای بابا سندرز و بکن وزیر خارجه اگه واقعا هدفت صلح و مبارزه با تروریسمه. اما رامنی لااقل پولداره لابی روش اثر نداره مگه خود اوباما باما خیلی خوب بود همشون میگن ماحامیه تروریستیم! وقتی حزب الله بشه تروریست! تو این بل بشو حرف از تاسیس پایگاه در یمن میزنیم خودمون بهونه میدیم دست روباه. یه آمریکائی دوست نداریم مگه سران ما جز از نابودیه آمریکا میگن؟ کی دوست دشمنشه؟ پس مواضعو هی نگید. به مواضع ضد آمریکائیه خودمون نگاه کنیم ابرقدرت جهانو کردیم یه کشور بی قدرت! صبح تاشب مرگ برو پرچم آتیش زدنو سیزده آبانو .... دوستی یه مسیر دوطرفست دشمنی هم! الان سندرز رئیس جمهور بود باز مرگ بر سرجاش سیزده آبان سرجاش شیطان بزرگم سرجاش بود فقط ما حرف میزنیم اونا ابرقدرتن عمل میکنن! کاش روزی بیاد دشمنیو در عمل نشون بدیم نه بوئینگ بخریم ملتمونم با گرین کارت برن بیان این وسط خرج دوا درمونشونو بدیم! هزینه تحصیلو بدیم نابغه شد دو دستی بدیمش دست دشمن!
محمد رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
2
1
آفرین برادر. گل گفتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
5
0
از موفقیت برون مرزی ایران عصبانی اند باید سکوت کرد و مواظب بود
ناشناس
|
Saudi Arabia
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
2
1
جان کری دامادش ایرانی و با ایران شناسی بالایش حیف شد خوب که هیچی متوسط هم استفاده نکردیم .
ناشناس
|
Saudi Arabia
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
0
2
فراموش نشود ، دنیا ظاهرش شکل توپ است ، باطن دنیا سطح شیب دار است ، که همه نوابغ سنگین و سرمایه سنگین بصورت طبیعی به پایین سطح شیب دار بخواهد نخواهد لیز میخورد .
ناشناس
|
Saudi Arabia
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
1
2
فراموش نشود ، دنیا ظاهرش شکل توپ است ، باطن دنیا سطح شیب دار است ، که همه نوابغ سنگین و سرمایه سنگین بصورت طبیعی به پایین سطح شیب دار بخواهد نخواهد لیز میخورد .

امریکا در پایین شیب سازمان ملل عملی برجسته های جهان است .
این مطلب برای فرضیه چند لحظه ای به بعضی ها شاید کمک کند و تند و احساساتی نروند
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
3
0
یهود داره مهره هاشو
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین