کد خبر: ۴۱۱۶۷۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴
کشف 7 میلیون قطعه موزائیک پس از 80 سال

یک رویداد مهم برای علم باستان‌شناسی+تصاویر

این موزائیک‌ها برای نخستین‌بار در سال ۱۹۳۵ میلادی توسط «دیمیتری بارامکی» باستان‌شناس در فلسطین و «رابرت همیلتون» باستان‌شناس بریتانیایی شناسایی شد اما بدلیل آنکه پوششی از شن و ماسه بر روی موزائیک‌ها وجود داشت، آن‌ها موفق به کشف کامل این اثر نشده بودند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس فرهنگی- هفت میلیون سنگ موزائیک که هر یک کمتر از یک سانتی‌متر مربع هسند و کف سالن اصلی کاخ هشام در جریکو کرانه باختری را پوشش می‌دهند، پس از نزدیک به هشتاد سال کشف شده‌اند. این یک رویداد مهم برای علم باستان‌شناسی محسوب می‌شود. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ شبکه خبری «سی ان ان » با انتشار گزارشی در این‌باره می‌نویسد: «برای سال‌ها این اثر هنری زیبا مخفی باقی‌مانده بود. این موزائیک‌ها برای نخستین‌بار در سال ۱۹۳۵ میلادی توسط «دیمیتری بارامکی» باستان‌شناس در فلسطین و «رابرت همیلتون» باستان‌شناس بریتانیایی شناسایی شد اما بدلیل آنکه پوششی از شن و ماسه بر روی موزائیک‌ها وجود داشت، آن‌ها موفق به کشف کامل این اثر نشده بودند. با این حال، اخیرا در جریان فرایند حفاری سه ماهه، این موزائیک‌ها کشف شدند.

یک رویداد مهم برای علم باستان‌شناسی+تصاویر

در ساخت و طراحی آن‌ها، الگوهای هندسی پیچیده و دقیقی به کار گرفته شده است و به رنگ‌های قرمز روشن و صورتی و همچنین به شکل مثلث‌های به‌هم‌پیوسته طراحی شده‌اند. این موزائیک‌ها سطحی به مساحت ۹۰۰ متر مربع را پوشش داده‌اند در نتیجه غیر‌ممکن است که بیننده از تماشای آن شگفت‌زده نشود. 

«رانیا» از افراد محلی می‌گوید: «هرگز صحنه‌ای به این زیبایی ندیده بودم؛ چه رنگ و چه طرحی. خوشحالم که در این کاخ تاریخی این موزائیک‌ها کشف شده‌اند.» «ایاز حمدان» مدیر کل وزارت گردشگری فلسطینی در جریکو می‌گوید که اجرای این پروژه با کمک و همکاری آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن و با صرف هزینه‌ای ۱۲ میلیون دلاری بوده است. او گفته است که انتظار می‌رود تا اوایل سال ۲۰۱۸ میاادی فرایند‌های حفاظتی آماده شوند و عموم مردم بتوانند این موزائیک‌ها را از نزدیک مشاهده کنند. 

در انجیل عهد جدید آمده است که عیسی در مسیر سفر خود به سوی اورشلیم (بیت المقدس) زمانی که از جریکو ‌می‌گذشت، گدای نابینا را شفا داده است. کاخ هشام یکی از تاریخی‌ترین مکان‌ها در جریکو است که به نوعی تقاطع فرهنگی اسلامی، مسیحی و یهودی در کرانه باختری محسوب می‌شود. در انجیل عهد عتیق نیز آمده است که جریکو محل نبرد بین اسرائیل و کنعانیان بوده است. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
0
0
بالاخره نگفته سال ساختش مربوط به چه سالیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
0
0
مال کجا هستش>؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین