کد خبر: ۴۱۱۹۲۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
تمدید تحریم‌ها آینده برجام را در معرض خطر قرار خواهد داد

هشدار به ترامپ و کنگره درباره «برجام» و پیامدهای افزایش تنش ایران و آمریکا

این طرح یک پیام داشت و آن هم این که دوران گرم‌شدن آزمایشی روابط ایران و امریکا به پایان رسیده است. در واقع این طرح چنگ و دندان نشان دادن نمایندگان به مقام‌های سیاسی ایران بود. این موضوع می‌تواند باعث افزایش تنش میان ایران و امریکا شود و قطعا طرفی که می‌توان آن را سرزنش کرد کنگره است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- رسانه‌ها به موضوع تمدید ده ساله تحریم‌ها علیه ایران از سوی کنگره امریکا واکنش نشان داده‌اند و این موضوع و تاثیر آن بر چشم‌انداز برجام و روابط ایران و امریکا را مورد ارزیابی قرار داده‌اند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ خبرگزاری «رویترز» با انتشار گزارشی در این‌باره می‌نویسد: «ایران روز جمعه تهدید کرد که تصویب طرح تمدید تحریم‌های ده ساله علیه ایران از سوی مجلس نمایندگان و سنای امریکا را تلافی خواهد کرد. از دید ایران این موضوع نقض برجام است که میان آن کشور و شش قدرت جهانی صورت گرفته است. این قانون برای نخستین‌بار در سال ۱۹۹۶ میلادی به تصویب رسیده بود آن هم با هدف مجازات شرکت‌هایی که در صنعت انرژی ایران سرمایه‌گذاری کنند و هدفش را جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای بیان کرده بود. روز پنجشنبه این طرح به اتفاق آرا مورد تصویب برای تمدید قرار گرفت. مقام‌های امریکایی اشاره کرده‌اند که تمدید تحریم‌های ده ساله ناقض برجام نیست اما ایران این نظر را ندارد. «علی اکبر صالحی» رییس سازمان انرژی اتمی ایران و یکی از کلیدی‌ترین چهره‌ها در دستیابی به توافق هسته‌ای اظهار کرد که این اقدام نقض آشکار برجام بوده است.»

هشدار به ترامپ و نمایندگان‌آمریکا درباره برجام و افزایش تنش ایران و آمریکا

این تمدید در حالی صورت گرفته است که یخ‌های روابط ایران و امریکا در دو سال گذشته به نظر می‌رسید که در حال آب شدن هستند اما با پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر و اظهارات او علیه برجام در طول رقابت‌های انتخاباتی به نظر می‌رسد که امیدها برای بهبود روابط دو کشور در حال رنگ‌باختن هستند. 

این خبرگزاری در ادامه اشاره می‌کند که روز جمعه «فایننشال تایمز» گزارشی منتشر کرده بود مبنی بر آن که نمایندگان کنگره و افراد نزدیک به ترامپ گفته‌اند که تیم او قصد دارد تحریم‌های بیشتری را علیه ایران در زمینه برنامه موشکی و حقوق بشر اعمال کند. 

رویترز در ادامه می‌نویسد: «رای مثبت مجلس سنا به طرح تمدید تحریم‌های ده ساله ضربه‌ای به دولت میانه‌روی حسن روحانی بود که خواستار گشایش دیپلماتیک با غرب پس از توافق هسته‌ای بوده است و ممکن است رقبای تندروی او را در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو تقویت کند. پیش از این برخی از نهادها در ایران از توافق هسته‌ای انتقاد کرده و گفته بودند که برجام سبب پیشرفت سریع در معیشت مردم از زمان لغو تحریم‌ها به این سو نشده است. برخی از نمایندگان مجلس از طیف اصولگرا از جمله اکبر رنجبرزاده نیز خواسته‌اند تا در صورت امضای این طرح از سوی اوباما ایران بلافاصله اجرای توافق هسته‌ای را به حالت تعلیق درآورد.»

هشدار به ترامپ و نمایندگان‌آمریکا درباره برجام و افزایش تنش ایران و آمریکا

این خبرگزاری در ادامه اشاره می‌کند که نمایندگان این طیف همچنین برنامه‌ریزی کرده‌اند تا ایران از خرید محصولات امریکایی خودداری کند؛ طرحی که در صورت تصویب می‌تواند قرارداد ایران با غول حمل و نقل هوایی امریکا یعنی بوئینگ که قصد فروش هواپیماهایش به ایران را داشت به خطر بیندازد. 

«فارین پالسی» از اقدام اخیرنمایندگان امریکایی به عنوان پیام نمادین آنان به ایران یاد کرده است و می‌نویسد: «این طرح یک پیام داشت و آن هم این که دوران گرم‌شدن آزمایشی روابط ایران و امریکا به پایان رسیده است. در واقع این طرح چنگ و دندان نشان دادن نمایندگان به مقام‌های سیاسی ایران بود. این موضوع می‌تواند باعث افزایش تنش میان ایران و امریکا شود و قطعا طرفی که می‌توان آن را سرزنش کرد کنگره است. وزیر امور خارجه امریکا و دیگر مقام‌های امریکایی در این‌باره احتیاط به خرج داده‌اند با این استدلال که رییس‌جمهوری امریکا از قدرت اجرایی برای وتوی این طرح تحریمی برخوردار است. نمایندگان مجلس نمایندگان و سنا در حالی طرح تمدید تحریم‌ها علیه ایران را تصویب کرده‌اند که جان کری بارها هشدار داده بود این موضوع می‌تواند به تضعیف میانه‌روها در ایران و به طور خاص دولت روحانی بیانجامد و بهره‌مندی از توافق هسته‌ای را کاهش دهد.»

سناتور بن کاردین از اعضای حزب دموکرات در کمیته روابط خارح سنا گفت که این طرح نشان داد که کنگره این پیام را داده که امریکا در مورد اجرای توافق هسته‌ای جدی است. این در حالیست که اوباما رییس جمهوری امریکا معتقد بود که طرح تمدید تحریم علیه ایران هیچ ضرورتی ندارد چرا که اگر ایران مرتکب تخلفی از مفاد برجام شود رییس‌جمهوری اختیارات لازم برای اعمال قدرت را خواهد داشت.

هشدار به ترامپ و نمایندگان‌آمریکا درباره برجام و افزایش تنش ایران و آمریکا

فارین پالیسی در ادامه می‌افزاید: «اگرچه دو کشور پس ا انقلاب روابط دیپلماتیک رسمی نداشته‌اند اما کری و ظریف وزرای امور خارجه امریکا و ایران با یکدیگر روابط دوستانه‌ای داشته‌اند و امکان تنش‌زدایی در روابط دو کشور را فراهم کردند. ظریف خود تحصیلکرده امریکا بود و با کری درک متقابل خوبی داشت. با این حال پیروزی ترامپ هرگونه چشم‌اندازی برای گرم‌شدن روابط میان دولت‌های دو کشور را کاهش داده است. اکنون رییس‌جمهوری از حزب جمهوریخواه است و کنگره نیز تحت کنترل جمهوریخواهان و هر دو خواستار افزایش فشار بر ایران و مخالف برجام هستند. همچنین ترامپ افرادی را به عنوان وزیر دفاع، مشارو امنیت ملی و رییس سیا انتخاب کرده است که همگی منتقدان صریح برجام بوده‌اند و ایران را بزرگترین تهدید برای امریکا قلمداد می‌کنند. این در شرایطی است که دیپلمات‌های اروپایی دائما به ترامپ و امریکا درباره لغو برجام و پیامدهای وخیم آن هشدار می‌دهند.»

فارین پالسی در ادامه می‌نویسد: «حتی اگر برجام بر سر جای خود باقی بماند نیز رای‌گیری روز پنجشنبه می‌تواند اولین گام در چرخه جدید تنش در روابط ایران و امریکا باشد و مشاوران سیاست خارجی‌ ترامپ را به اتخاذ موضع سخت‌گیرانه‌تر علیه ایران متقاعد کند.

هشدار به ترامپ و نمایندگان‌آمریکا درباره برجام و افزایش تنش ایران و آمریکا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Saudi Arabia
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
2
3
حقوق بشر و حمایت از تروریست را به زبان دیگر می گویند .
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
2
3
بشر حقوقی نداره

این همه جنگ و دلقک بازی و اعدام

کدوم حقوق؟

گربه بیشتر حقوق داره
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
0
0
این تحریم ها ربطی به برجام نداره
مهدی سارانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
0
0
تحریم زمانی به پایان میرسه که ایران بتونه عراق سوریه لبنان یمن را از جنگ به نفع خودش به پایان برسونه باخودش متحد کنه بعد کشورهای مفت خور عربی به سمت ایران بیان. بعد ایران میتونه تنگه هرمز راببنده بگه تحریم هاراباز کنید تنگه باز میشه بعد مجبور میشن تحریمهارو باز کنن.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین