کد خبر: ۴۱۲۱۸۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱
پس از استعفای رنتسی چه بر سر قطب صنعتی اروپا خواهد آمد؟

7 نکته‌ای که باید درباره ایتالیای پس از همه‌پرسی بدانید

رنتسی دومین نخست وزیر اروپایی است که در ماه های اخیر به دلیل اکثریت قاطع آرای رای‌دهندگان به رد پیشنهاد او مبنی بر اصلاخ قانون اساسی مجبور به استعفا می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- آن‌چه «متئیو رنتسی» نخست‌وزیر ایتالیا از آن می‌ترسید بر سرش آمد. او نیز به سرنوشت «دیوید کامرون» دچار شد که خود با اعلام فراخوان برای برگزاری انتخابات به دلیل نتیجه متفاوت همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مجبور به استعفا شد.

به گزارش آفتاب‌نیوز، رنتسی دومین نخست وزیر اروپایی است که در ماه های اخیر به دلیل اکثریت قاطع آرای رای‌دهندگان به رد پیشنهاد او مبنی بر اصلاخ قانون اساسی مجبور به استعفا می‌شود. 

در اینجا می‌توان به مسیر پیش‌رو برای ایتالیا اشاره کرد. در این میان هفت نکته لازم است که بدانیم: 

۱-از دوشنبه به بعد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ 

رنتسی استعفانامه خود را تقدیم سرجیو ماتارلا رییس‌جمهوری ایتالیا خواهد کرد و هدف رییس‌جمهوری ایجاد یک دولت ائتلاف جدید یا برگزاری انتخاباتی زودهنگام است. او از رنتسی به احتمال زیاد خواهد خواست تا استعفای خود را به تاخیر اندازد و اجازه گفت‌و‌گو با رهبران احزاب مختلف سیاسی داده شود. پیامدهای شکست رنتسی به قدری زیاد ست که احتمالا او را مجبور به استعفا از رهبری حزب دموکراتیک خواهد کرد. 

۲-چه کسی ممکن است جانشین رنتسی شوند؟ 

جانشینان احتمالی او افرادی چون «پیر کارلو پادوان» وزیر دارایی، «پیترو گراسو» رییس سنا و «داریو فرانچسکینی» وزیر فرهنگ خواهند بود. رنتسی تا زمانی که نخست‌وزیر جدید سوگند یاد کند به طور رسمی نخست وزیر باقی خواهد ماند.

۳-رییس‌جمهوری ایتالیا چه می‌خواهد؟ 

مهم‌ترین هدف او حفظ ثبات در کشور است. ماتارلا هرگز فکر نمی‌کرد که موضوع استعفای رنتسی بدنبال همه‌پرسی مطرح شود چرا‌که موضوع دست‌کم بر روی کاغذ مسئله اصلاحات و نه عملکرد دولت. رییس‌جمهوری ترجیح می‌دهد که دولتی جدیدی تا اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی تشکیل شود یعنی زمان برگزاری انتخابات بعدی اما این‌که دولت موقت تا چه زمانی می‌تواند پایدار باقی بماند بستگی به رهبران احزاب و نظر آنان دارد. 

۴-رقبای رنتسی چه می‌خواهند؟ 

جنبش ضد‌سیستم پنج ستاره خواستار ترک قدرت از سوی رنتسی و برگزاری انتخابات فوری است. این جنبش شانه به شانه حزب دموکراتیک تحت رهبری رنتسی حرکت می‌کند و در نظرسنجی‌های اخیر مشخص شده که در صورت برگزاری انتخابات سرتاسری ۵۳ درصد به ۴۷ درصد حزب تحت رهبری رنتسی را شکست خواهد داد. این حزب در صورت قدرت‌گیری برای برگزاری همه‌پرسی دیگری درباره باقی‌ماندن ایتالیا در منطقه یورو برنامه‌ریزی کرده است. «سیلیویو برلوسکونی» نخست‌وزیر سابق و رهبر حزب راستگرای فورزا نیز برای بازگشت به قدرت برنامه‌ریزی کرده است و به طور بالقوه بخشی از دولت ائتلافی جدید خواهد بود. 

۵-اولویت‌بعدی ایتالیا چیست؟‌

به غیر از تشکیل دولت جدید، اولویت برای احزاب سیاسی اصلاح قانون انتخابات است. احزاب سیاسی اصلی نگران تغییر قانون انتخابات هستند چرا که در صورت تغییر قانون دیگر احزاب جریان اصلی که به طور سنتی قدرت را در دست داشته‌اند نمی‌تواند پیشرو بوده و اکثریت کرسی‌های پارلمانی را در اختیار داشته باشند و موقعیت برای احزابی چون حزب جنبش پنج ستاره مساعد خواهد شد. 

۶-واکنش بازار به این موضوع چه خواهد بود؟ 

ارزش یورو به پایین سطح خود از ماه مارس ۲۰۱۵ میلادی به این سو رسیده است آن هم به دلیل اعلام نظر رنتسی درباره استعفای قریب الوقوع اش از قدرت. ارزش یورو در مقایسه با دلار یک درصد کاهش یافته است.
 
۷-این همه‌پرسی چه معنایی برای بانک‌های ایتالیایی خواهد داشت؟‌

عدم اطمینان سیاسی پس از همه‌پرسی می‌تواند وضعیت را برای بازار سهام ایتالیا پیچیده‌تر کند. مونته دی پاسکی دی سیه نا سومین بانک بزرگ ایتالیا تصمیم گرفته تا سهام خود را در هفته جاری به فروش برساند تا بتواند بدهی‌های زیاد خود را جبران کند. 

در نهایت آن‌که این ششمین نخست‌وزیری در ایتالیا در یک دهه اخیر است که جای خود را به فرد بعدی خواهد داد؛ امری که نشان‌دهنده عدم ثبات کافی سیاسی در ایتالیاست. وضعیت بد بانک‌ها، نرخ بالای بیکاری و اقتصادی بیمار همگی در رای منفی رای‌دهندگان ایتالیایی به طرح اصلاحات رنتسی تاثیر‌گذار بوده‌اند. ایتالیا هیچ‌گاه با بحران‌های سیاسی ناآشنا نبوده است و از زمان تاسیس جمهوری پس از جنگ جهانی دوم به این سو تا به حال  ۶۳ دولت را به خود دیده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
1
1
خیلی خوب می شود اگر اتحادیه اروپا از هم بپاشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
ارائه بارز تفکر یک ایرانی!
م ک
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
به نفع مردم خودشونم هست.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین