کد خبر: ۴۱۲۲۰۹
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴
آیا حمله هکری علیه عربستان سعودی کار ایران بوده است؟

گزارش بلومبرگ از چالش منازعه سایبری ایران و عربستان برای ترامپ/هزاران رایانه عربستان سعودی نابود شده‌اند

بلومبرگ اشاره می‌کند که عربستان‌سعودی پس از استعلام آن شبکه خبری اعلام کرده است که حملات علیه سازمان‌های دولتی بوده‌اند و از خارج از آن کشور سازماندهی شده بودند. رسانه‌های دولتی عربستان سعودی اما جزئیات بیشتری را در این‌باره ذکر نکرده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- شکبه خبری «بلومبرگ» با انتشار گزارشی مدعی شده است که چند منبع آگاه اعلام کرده‌اند که هکرهای گزارش بلومبرگ از چالش منازعه سایبری ایران و عربستان برای ترامپ/هزاران رایانه عربستان سعودی نابود شده‌اندموردحمایت ایران در طول دو هفته گذشته به رایانه‌های عربستان سعودی حمله کرده و داده‌هایی را پاک کرده و بخش عمده‌ای از رایانه‌های بانک‌های آن کشور را از بین برده‌اند. همچنین، بخشی از این حملات علیه فرودگاه‌های عربستان سعودی بوده و پنح هدف دیگر را نیز مورد حمله قرار داده‌اند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ بلومبرگ اشاره می‌کند که عربستان‌سعودی پس از استعلام آن شبکه خبری اعلام کرده است که حملات علیه سازمان‌های دولتی بوده‌اند و از خارج از آن کشور سازماندهی شده بودند. رسانه‌های دولتی عربستان سعودی اما جزئیات بیشتری را در این‌باره ذکر نکرده‌اند. 

بلومبرگ ادعا کرده است که با این حال به نظر می‌رسد این حمله کار هکرهای ایرانی بوده است و پیش‌بینی می‌کند که این موضوع به چالشی عمده برای امنیت ملی امریکا و برای دولت ترامپ تبدیل خواهد شد. 

این شبکه خبری اشاره می‌کند که در سال ۲۰۱۲ میلادی نیز حمله‌ای سایبری علیه شرکت نفت دولتی ارامکو عربستان سعودی انجام شده بود که ادعا شد کار ایران است. این شبکه خبری می‌افزاید: «استفاده از حملات سایبری کشوری علیه کشور دیگر چندان معمول نیست. برای مثال، یک مورد آن حمله کره شمالی علیه شرکت سونی پیکچرز در سال ۲۰۱۴ میلادی بود که با انفجار درون شبکه‌ای مواجه شد. بلومبرگ اشاره می‌کند که متاسفانه تطعیلی‌های پیاپی و در دسترس‌نبودن مقام‌های وزارت امور خارجه ایران سبب شده تا آن شبکه خبری نتواند به منبعی ایرانی برای طرح موضوع صحت و سقم مسئله احتمال هکرهای ایرانی دسترسی داشته باشد. 

بلومبرگ اشاره می‌کند که شدت حملات و حجم بالای آن به نظر می‌رسد که مقام‌های سعودی را غافلگیر کرده است. این شبکه خبری می‌افزاید: «هزاران رایانه در مقر اداره کل هواپیمایی کشوری عربستان سعودی نابود شده‌اند. پاک شدن اطلاعات مهم از جمله رویدادهای مهم بوده‌اند. البته مقام‌های عربستان سعودی گفته‌اند که سفرهای هوایی و عملکرد فرودگاه‌ها و سیستم‌های حمل و نقل بر اثر این حملات مختل نشده‌اند و تنها سیستم‌‌های مدیریتی اداری در بخش هوایی عربستان سعودی هدف حملات قرار گرفته‌اند. یکی دیگر از افراد مطلع گفته است که تمامی هدف‌های مورد حمله قرا گرفته شامل وزراتخانه‌های دولتی در عربستان سعودی بوده‌اند که اطلاعات زیادی را تحت کنترل داشته‌اند.»

این شبکه خبری در پایان اشاره می‌کند که ایالات متحده نیز ادعا کرده بود که ایران در حملات سال ۲۰۱۲ میلادی علیه نظام بانکی امریکا و نفوذ به یک سد کوچک در ۲۰ مایلی شمال شهر نیویورک نقش داشته است. این در حالیست که ایران این موضوع را تکذیب کرده است و خود قربانی حملات سایبری از جمله حمله با ویروس استاکس‌نت بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین