کد خبر: ۴۱۲۲۳۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۳
تغییر گسترده در نظام آموزشی ترکیه پس از کودتای نافرجام

وحشت اردوغان از گولن؛ انقلاب‌فرهنگی علیه اساتید و معلمان/پاکسازی حروف و کتب‌درسی

اردوغان از کارزار پاکسازی اخیر دو هدف را دنبال می‌کند؛ نخست جلوگیری از بیان صدای مخالف به نام مبارزه با تروریسم و از میان‌برداشتن هر کسی که می‌تواند چشم‌انداز او از یک جامعه واحد و تک‌صدایی تحت رهبری‌اش را خدشه‌دار کند. او می‌خواهد تنها قدرت اجرایی باقی بماند. هدف نهایی او اما از دور خارج کردن سنت سکولار و اسلامی‌تر‌کردن جامعه و دولت است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- روزنامه امریکایی «کریستین ساینس مانیتور» اشاره می‌کند که تغییر در نظام آموزشی ترکیه مدت زمانی طولانی وحشت اردوغان از گولن؛ انقلاب‌فرهنگی علیه اساتید و معلمان/پاکسازی حروف و کتب‌درسیاست که به نوع آن نظام شکل داده است و سال‌ها سکولاریسم اصل اساسی این نظام بوده است. با این حال، تلاش‌های پس از کودتای نافرجام جولای گذشته از سوی اردوغان برای بازسازی مجدد نهاد آموزشی نشان می‌دهد که هدف او اسلامی‌کردن بیشتر جامعه و سیاست ترکیه و از جمله نهاد آموزش آن کشور است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این روزنامه می‌نویسد: «زمانی که معلمان به کلاس‌های درس در ماه سپتامبر بازگشتند، دیدند که شمار زیادی از همکاران‌شان اخراج شده‌اند و بیش از نیمی از کتب درسی حذف شده‌اند. همچنین بیش از ۲۲۵۰ موسسه آموزشی تعطیل و نوار بسته شده توسط پلیس دور ساختمان‌های‌شان را دیدند. مدارس میدان نبردی حیاتی در ترکیه پس از کودتای نافرجام اخیر بوده‌اند. تصفیه گسترده‌ای صورت‌گرفته است. در حدود ۱۲۵ هزار نفر از اعضای پلیس، نیروهای مسلح، دستگاه قضایی و سایر وزراتخانه‌ها اخراج شده و بیش از ۴۶ هزار نفر بازداشت شده‌اند. معلمان تحت فشار و سرکوب بی‌سابقه‌ای قرار گرفته‌اند. آن‌ها از آینده می‌ترسند. برای دانش‌آموزان این به معنای عدم قطعیت است. آنان هر روز ممکن است با معلم جدید و برنامه‌های درسی تازه‌ای مواجه شوند.

اردوغان از کارزار پاکسازی اخیر دو هدف را دنبال می‌کند؛ نخست جلوگیری از بیان صدای مخالف به نام مبارزه با تروریسم و از میان‌برداشتن هر کسی که می‌تواند چشم‌انداز او از یک جامعه واحد و تک‌صدایی تحت رهبری‌اش را خدشه‌دار کند. او می‌خواهد تنها قدرت اجرایی باقی بماند. هدف نهایی او اما از دور خارج کردن سنت سکولار و اسلامی‌تر‌کردن جامعه و دولت است. 

«تورگوت یوکش»رییس اتحادیه معلمان سکولار می‌گوید: «این پروژه‌ای است برای تغییر جامعه آن‌گونه که در راستای اهداف حزب حاکم باشد. اردوغان خواستار حرکت جامعه به سوی تغییر شکل هویتی و پذیرش هویت اسلام و آن هم یک تعریف خاص از این هویت است. این در حالیست که ما گروه‌های قومیتی زیادی در ترکیه داریم؛ فرهنگ‌های بسیار و زبان‌ها، باورهای دینی و عقیدتی گوناگون. ترکیه یک موزائیک است اما حزب عدالت و توسعه می‌خواهد یک دین، یک مذهب، یک زبان و یک ساختار جمعیتی را حاکم کرده و تنوعات را در درون جامعه از بین ببرد.»

«تحسین یشیلدر» رییس انجمن استادان دانشگاه نیز با اعتراض به این موضوع می‌گوید: «ما با دوره‌ای بدتر از کودتا مواجه هستیم. در کشور ما که به رژیمی در دست یک مرد تبدیل شده است وضعیت اضطراری اعلام شده‌ تا تمام گروه‌ها و چهره‌های مخالف سرکوب شوند. اکنون اردوغان بر این باور است که فتح‌الله گولن واعظ مذهبی مقیم پنسلیوانیا و هواداران او برای کودتا علیه دولت عدالت و توسعه برنامه‌ریزی کرده بودند. ترس او به قدری است که در کتاب ریاضیات دستور داده شده معادلاتی که با حروف ف و گ آغاز می‌شوند؛ یعنی حرف اول نام و نام خانوادگی گولن حذف شوند؛ چرا که شاید به عنوان پیام‌های رمزی مورد استفاده قرار گیرند‌! همچنین قرار است بیش از ۸۰ درصد از محتوای کتاب‌های درسی علوم تغییر کند. 

معلمان می‌گویند علت این اقدام آن است که بخش عمده‌ای از حوزه چاپ و نشر در دست طرفداران گولن بوده است. همچنین گفته می‌شود ممکن است رانندگان ترکیه محبور به حذف حروف اف و گ از روی پلاک خودروها شوند و حروف اف و گ از روی کیبورد که در کنار یکدیگر قرار دارند نیز تغییر کرده و جای‌شان عوض شود.»

 «چتین عثمان بوداک» اقتصاددان و قانونگذار از حزب جمهوری خلق می‌گوید «این‌ها ناشی از پارانویا است. درآمد ملی کشور است که حیف و میل می‌شود. ۱۳ هزار تن از کتب درسی را کنار گذاشته و از بین می‌برند. وزارت آموزش ملی گفته است که ۴۸ کتاب از ۳۰۰ کتاب درسی از وجود تبلیغات تروریستی پاکسازی شده‌اند.»

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: «از سال ۲۰۱۳ میلادی به این سو شک و تردیدهایی درباره نفوذ طرفداران گولن در نظام آموزشی کشور وجود داشت. گفته شده که پیروان جنبش هزمت تحت رهبری گولن از طریق آزمون دهه ۹۰ میلادی به این سو وارد پست‌های کلیدی وزارت آموزش و مدراس و دانشگاه‌ها شدند. به نظر می‌رسد که دولت ترکیه می‌خواهد معلمانی سرسپرده و مطیع را استخدام کند. مقام‌های حزب عدالت و توسعه گفته‌اند که علیرغم تصفیه‌های صورت گرفته به اندازه کافی کلاس درس و معلم جدید وجود دارد. وزارت آموزش ملی اعلام کرده که برای سال ۲۰۱۷ میلادی ۶۰ هزار استخدامی جدید خواهد داشت که ۱۰ برابر بیش از زمان به قدرت رسیدن این حزب در سال ۲۰۰۲میلادی است و ۲۰ درصد از هزینه‌های دولت را در بر می‌گیرد. 

کریستین ساینس مانیتور در ادامه می‌نویسد: «عصمت ییلماز وزیر آموزش گفته است که ترکیه نیاز به پرورش نسلی دارد که تجسم روح شکست کودتای ۱۵ جولای باشند. باید تمرکز بر روی ترکیه قرن بیست و یکمی و ترکیه رها شده از فقر و جهل باشد. این روزنامه اشاره می‌کند که در اوایل سپتامبر نیز «بینالی ییلدیریم» نخست‌وزیر ترکیه گفت که انتظار می‌رود ۱۴ هزار نفر از ۱۲۰ هزار معلم به اتهام ارتباط با پ ک ک  اخراح شوند. معلمی از انطاکیه می‌گوید: «بسیاری از بچه‌ها گریه می‌کنند و ما را در آغوش می‌کشند‌. معلم و دانش‌آموز به هر حال احساسی عاطفی و فکری به یکدیگر دارند. آنان می‌گویند چرا باید معلمان جدید بیایند و ما اخراج شویم.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
2
1
اي اردوغان پوتين زاده كشور تركيه را 100 سال به عقب انداختي
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
2
1
لازم است چند روانپزشک ماهر اردوغان را معاینه کنند.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
شما خودت خوبی؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
0
3
چقدر ما در این کشور گل و بلبل، نگران اسلامی شدن و سکولار شدن و آزادی و ... در کشورهای دیگر هستیم."هنر نزد ایرانیان است وبس"
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین