کد خبر: ۴۱۲۳۳۱
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲
هیچ قدمی بدون مشورت با رهبری در برجام برنداشتیم

مگر می‌گذاریم آمریکا برجام را پاره کند/انقلابیِ‌پشیمان‌شده نمی‌شناسم/لحن‌ها را آرام‌تر کنیم+تصاویر

رییس جمهور گفت: دانشگاهیان به همراه حوزه علمیه در کنار مردم، پشت سر امام (ره) مقابل استبداد و استکبار ایستادند و انقلاب را به پیروزی رساندند و امروز انقلابی پشیمان نمی‌شناسم.
آفتاب‌‌نیوز :
رئیس جمهور با اشاره به موفقیت دولت در مساله هسته ای تاکید کرد: موفقیت ها برای دولت نیست، بلکه برای ملت ایران و رهبر ایران است و ما هیچ قدمی در مساله برجام برنداشتیم مگر آنکه با مقام معظم رهبری مشورت کردیم.

به گزارش آفتاب‌نیوز، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی،‌ صبح امروز (سه شنبه) در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در سالن فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، اظهار کرد: ما در مساله برجام با مقام معظم رهبری مشورت کردیم، جلسه گذاشتیم و نامه های مکتوب ایشان خطاب به من هست و نامه ای نیست که نوشته باشند و من روی آن دستور نداده باشم و عین آنها اجرا نشده باشد. البته در مواردی به حد صد مورد نظر نرسیدیم.

رییس‌جمهور: مگر ما می‌گذاریم آمریکا برجام را پاره کند/انقلابیِ پشیمان‌شده نمی‌شناسم+تصاویر

وی ادامه داد: روزی مقام معظم رهبری درباره مورد دستوری دادند که من گفتم مشکل است،‌ اما ایشان گفتند به خدا توکل کنید. تیم مذاکره کننده را که در خارج بودند خواستم و دستور را به آنها منتقل کردم. که آنها گفتند احتمالا با این دستور مذاکرات تمام خواهد شد. اما وقتی بلند شدیم گفتم مطمئن باشید و توکلتان به خدا باشد. به حول و قوه الهی آن نکات که مقام معظم رهبری فرمودند اجرایی و عملی کردیم و با امید به آینده و اجماع در کنار هم باعث این موفقیت شدیم.

روحانی با بیان اینکه روزهای بسیار سختی در این سه سال پشت سرگذاشته شده است، یادآور شد: به حول و قوه الهی،پستیبانی  مردم و رهبر معظم انقلاب مشکلات باقی مانده را هم پشت سر خواهیم گذاشت. به اعتراف همه کشورها هیچ کشوری نبوده که در عرض دو تا سه سال برابر قدرت های جهانی از حقوق ملتش به خوبی دفاع کند و این مساله برای یک جناح و حزب نیست.

وی تصریح کرد: آمریکا و صهیونیست ها می‌خواستند ایران هراسی را در دنیا به راه بیندازند و بگویند ایران خطر است. هدف ما این بود که به دنیا بگوییم که آنها دروغ می گویند و اگر خطر است از طرف خود اینهاست. آیا وقتی شوروی تجزیه شد فرصتی نبود که ما آن کشورهای کوچک ایجاد شده را در دست بگیریم یا روزی که عراق به هم ریخت فرصت نبود که با توجه به دشمنی هایش به این کشور حمله کنیم؟ اما کشور ما متجاوز نیست.

رئیس دولت یازدهم اضافه کرد: البته ما از حق خودمان دفاع می کنیم. اگر روزی خطری باشد همه ما بسیجی هستیم و بسیج یک گروه خاص نیست. بر مبنای اصل 151 قانون اساسی که می گوید دولت موظف است به همه افراد ملت ایران آموزش بدهد و آن ها را برای دفاع از کشور آماده کند. اگر روزی خطری کشور را تهدید کند ما جناح و حزب نمی شناسیم و با هم از کشور دفاع می کنیم.

وی با بیان اینکه هر جا انشقاق کنیم، قدرتمان را تضعیف کرده ایم تاکید کرد: ما باید تحملمان را بالا ببریم. اذکار و سلیقه هایمان یکی نیست اما آرمان ها و اهداف بلند ما یکی است. در حفظ نظام و تبعیت از رهبری و حفظ کشور نظر ما یکی است. همه ما باید انقلابی باشیم یعنی مسیری که از 41 شروع کردیم و در 22 بهمن ملت ما به موفقیت رسید و در 12 فروردین 58 به آن رای دادیم به عنوان جمهوری اسلامی ادامه دهیم.

روحانی ادامه داد: اخلاق،‌ استقامت،‌ایستادگی،‌ یکپارچگی و انسجام جزو انقلاب ما است. ما ثابت کردیم که ایران تهدید نیست و همان شورای امنیت که گفته بود ایران تهدید است،‌در قطعنامه 2231 به صراحت گفته همه باید در مسیر صلح آمیز هسته ای به ایران کمک کنند. این کار همه ملت بود و اگر رهبری تایید و حمایت نکرده بودند و مجلس رای نداده بود به نتیجه نمی رسیدیم.

وی همچنین تصریح کرد: اگر دنیا بداند این رئیس جمهور نماینده کل ملت است او با قدرت می تواند با طرف مقابل صحبت کند. اما اگر خودش و عده اندکی باشند معلوم است که ناتوان خواهد بود. ما در این مساله ملی که جناحی نیست،‌کاری کردیم و فعالیت هسته ای ما را که می گفتند خلاف قانون است به جایی رساندیم که به راحتی در حال وارد کردن کیک زرد از خارج هستیم. در حالی که بعد از انقلاب نتوانسته بودیم یک گرم کیک زرد وارد کنیم و در داخل هم معادنی داریم که در حدی می توانیم تولید کنیم.

رئیس دولت تدبیر و امید خاطر نشان کرد: به ما می گفتند آب سنگین خلاف است، اما امروز آب سنگین را به دنیا می فروشیم که محموله اول را به آمریکا و محموله دوم را به روسیه فروختیم. راکتور اراک هم مودیفای خواهد شد و اراک در چارچوب راکتور آینده اش در حال اجرایی شدن است. ما چیزی را از دست نداده ایم. حتی میخواستند تحقیق و توسعه را ممنوع کنند اما الان سانتریفیوژهای IR8 در حال کار کردن است.

وی با اشاره به صحبت های دانشجویان بیان کرد: یکی از عزیزان می گفت تحریم ها ترک هم برنداشته اما فرض کنید ترک برداشته است و ما می توانیم نفتمان را بفروشیم. در مقطعی که وزیر نفت ما کار بزرگی در اوپک کرد،‌دوستی حرفی گفت که قشنگ نبود. در مقطعی ما می توانستیم 970 تا یک میلیون بشکه نفت بفروشیم،‌اما الان 2 میلیون و 300 هزار بشکه شده است. آیا این خوب است یا بد؟ کشور می تواند نفت را به هر مقداری که می خواهد تولید و صادر کند. تمام کشورهای دوست ما از برجام خوشحال اند چون می توانند با ما به راحتی تبادل داشته باشند.

روحانی در ادامه یادآور شد: در تحریم ها به جز بانکی بقیه تحریم ها به طور کامل و صد در صد برداشته شده است. در بانک ها با بانک های کوچک و متوسط در دنیا کار می کنیم و تعدادی از بانک ها هستند که هنوز می ترسند، اما در دوران تحریم باید با صرافی ها کار می کردیم که خطراتی داشت و هزینه اش بالا بود.

وی با اشاره به اینکه طرف مقابل 6 کشور هستند اظهار کرد: بعضی از آنها با ما دوست و بعضی رابطه خوبی دارند. آمریکا هم دشمن ماست و تا جایی که بتواند می خواهد به ما فشار بیاورد. ممکن است تخلف کنند و می کنند. مورد اخیر داماتو (ISA) است که دو حالت دارد،‌اگر اجرایی شود نقض فاحش و سریع برجام است و با عکس العمل تند ما مواجه خواهد شد و در برخورد با نقض برجام نظر واحد در کشور وجود دارد و هیچ اختلافی نیست.

رئیس جمهور اضافه کرد: اما اگر رئیس جمهور آمریکا امضا کند و بعد آن را تعلیق کند، (خودشان می گویند ویو) حتی این مقدار را ما تخلف از برجام می دانیم و در برابر همین مقدار هم عکس العمل نشان می دهیم. فردا (چهارشنبه) جلسه هیات نظارت بر برجام خواهیم داشت و عکس العمل را مشخص می کنیم. به دوستان خوب و انقلابی عرض می کنم که نگران و دلواپس نباشند. حتما از حقوق ملت دفاع خواهیم کرد و برای آرمان های آینده خود با همه توان ایستادگی می کنیم.

وی با اشاره به اینکه در نقد علیه دولت دقت شود، عنوان کرد: دقت کنید جملاتی که به کار می برید درست باشد. همه می دانیم که دروغ حرام است و چیزی نباید غیر واقعی باشد. گفته می شود که امید دولت به برجام بوده است اما در سال 92 که برجام نبود آیا نتوانستیم تورم را یک قدم پایین بیاوریم. در پایان 93 تورم 45 درصد به 35 درصد رسید. سال بعد قول دادیم که تورم را 25 درصد می کنیم که به جای آن 15 درصد شد و قول دادیم تا پایان 96 تورم را تک رقمی می کنیم حتی بعضی دوستان گفتند چرا قول می دهید؟ گفتیم محاسبات ما این گونه می گوید و اگر نشد از مردم عذرخواهی می کنیم. اما از خرداد امسال تورم را تک رقمی کردیم.

روحانی همچنین بیان کرد: ما نباید کار هم را تخریب کنیم. اساس انصاف و اخلاق این است که اگر کار خوبی انجام شده بگوییم که این کار خوب است و اگر این گونه بود بهتر می شد. برای اولین بار در 60 سال گذشته صادرات غیر نفتی بر واردات پیشی گرفته و امسال هم تا اینجای کار همین طور است. البته ما از یک رکود عمیق رنج می بریم. اما در سال 91 و 92 که رشد ما منفی بود و در سال 93 به رشد 3 درصد رسیدیم،‌ یعنی از رکود عبور کردیم. در سال 94 بخاطر کاهش نفت دچار تنگناهای زیادی شدیم.

وی افزود: تمام کشورهای تولید کننده نفت در 94 و 95 از ذخایرشان استفاده کردند اما 20 درصد از درآمد نفتی را در صندوق توسعه ریختیم. معنی اقتصاد مقاومتی این است که به گونه ای بسازیم تا در شرایط فشار و سختی بتوانیم راهمان را پیش ببریم. تورم ونزوئلا بخاطر همین نفت 400 تا 700 درصد بود. ما نباید کار صحیح را فراموش کنیم چون امید به آینده اصل است.

رئیس جمهور همچنین تاکید کرد: بله ما مشکل داریم اما اگر مردم بگویند فایده ای ندارد و امیدشان از بین برود خلاف انقلاب و پیشرفت نظام است. دولت هر سال بیش از 700 هزار شغل جدید ایجاد کرده است. در هر سال یک میلیون و 200 هزار ورودی داریم و 500 هزار نفر بیکار می شوند. ببینید در سال های قبل اشتغال خالص ما 12 هزار و 14 هزار یعنی تقریبا صفر بوده است. در حالی که این 700 هزار که گفتم اشتغال خالص است. الان تقریبا یک میلیون و 200 هزار جویای کار داریم که 65 درصد آنها خانم ها هستند.

وی با بیان اینکه کل بودجه سال 96 ،‌320 هزار میلیارد تومان است اضافه کرد: این رقمی نیست،‌ بودجه عمرانی سال 91 ، 11 هزار میلیارد بود و امسال 62 هزار میلیارد دلار است. اما باز هم در برابر این کشور عظیم چیزی نیست. دولت از این به بعد نمی تواند دولت سرمایه گذار باشد بلکه باید انتظام گر،‌هدایت کننده و ناظر باشد. هر چه بگوییم اوضاع خراب است سرمایه گذاران فرار می کنند. ما برای نفت و گاز 200 میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم، که دولت به تنهایی نمی تواند و برایمان مهم آوردن سرمایه و تکنولوژی است.

رئیس دولت یازدهم با اشاره به بودجه تقدیمی به مجلس خاطر نشان کرد: ما در این بودجه اعلام کرده ایم که 10 هزار میلیارد تومان برای چهار موضوع آب،‌ فاضلاب، محیط زیست و ریل خواهیم گذاشت؛ چرا که در این بخش ها مشکلات زیادی داریم.

وی  تاکید کرد:برای حل مشکلات دانشگاه باید نقاد باشد و با بیان احسن، حتی از بقیه قوا هم به نظر می تواند انتقاد کند. نقد حق شماست و دانشجو باید نقاد باشد.

وی اضافه کرد: از طرفی به ما راه حل بدهید و به ما کمک کنید چرا که بار علم و فناوری روی دوش شما است. در علم و فناوری وضعمان خوب است. درآمد شرکت های دانش بنیان 15 هزار میلیارد تومان بوده و تا پایان امسال 20 هزار میلیارد تومان خواهد شد. صادرات دانش بنیان در سال 91 یک میلیون دلار بوده که الان 52 میلیارد تومان است. البته تنها با مقاله کار درست نمی شود و در قدم های بعدی باید تجاری سازی صورت گیرد.

روحانی همچنین بیان کرد: خواهشم این است که وحدت و اتحاد ما حفظ شود. لحن ها را آرام تر و اخلاقی تر کنیم. ما بدون نقد پیش نمی رویم. یک آرمان بزرگ برای همه ایران توسعه یافته است که همه باید در این راه تلاش کنیم. نکاتی هم که توسط دانشجویان گفته شد را به دانشجویان و کسانی که در دستگاه هستند می گویم تا آنها را دنبال کنند.

روحانی در بخش اول صحبت های خود گفت: 16 آذر روز دانشجو و دانشگاه و روز حرکت عظیم ضداستبدادی و ضداستعماری است که از همین دانشگاه تهران، توسط عزیزترین دانشجویان از جمله شهیدان قندچی، شریعت رضوی و بزرگ‌نیا، آغاز شد و شهدای این روز پرچم ایستادگی ، مقاومت و استقلال را از این محل برافراشتند. این روز به همه دانشجویان و جوانانی تعلق دارد که حاضرند خود را فدای کشور و استقلال و آزادی آن نمایند.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و شخصیت هایی همچون آیت‌الله طالقانی، بهشتی، مطهری، بازرگان، شریعتی، باهنر، مفتح، باکری، همت، زین‌الدین، صیادشیرازی و همه عزیزانی که از دانشگاه‌ها به جبهه مبارزه در برابر متجاوزین، شتافتند و مقاومت کردند، گفت : سلام و درود می‌فرستم بر اساتید و دانشجویانی که در طول این 3.5  سال گذشته از دولت تدبیر و امید حمایت کردند. دستاوردهای ملی زمانی محقق شده که همه دست به دست یکدیگر داده‌ایم. اجماع، همواره کارساز بوده و گره‌ها را از پیش روی ما باز کرده است.

روحانی سخنرانی‌های نمایندگان تشکل‌ها و طیف‌های مختلف دانشجویی و لحن‌های گوناگون را زیبا دانست و با بیان اینکه عظمت دانشجو و دانشگاه به نقادی و نقد دانشجویان شیرین است ، خاطر نشان کرد: از دانشگاه همین‌طور توقع می‌رود؛ چرا که زیبایی دانشگاه به زبان باز، گویا و نقاد آن است.

وی با یادآوری روزهایی که حرکت انقلابی در دانشگاه تهران شکل گرفت، افزود: دانشگاه تهران در آن روزی که سرتاسر تبدیل می‌شد به شعار علیه استبداد و استعمار بسیار زیبا و با عظمت جلوه می‌کرد.

روحانی با اشاره به اینکه دانشگاه همانند حوزه‌های علمیه همواره پیشتاز و پیشران بوده است، اظهار کرد: انقلاب عظیم و بزرگ ملت ایران به سادگی به دست نیامده است و من امروز هیچ فرد انقلابیِ بزرگی را که از سال 41 در کنار هم ایستاده و پشت سر امام، مبارزه کرده و انقلاب را استمرار بخشیدند و در برابر تجاوز و تحریم مقاومت کردند، نمی شناسم که پشیمان باشد.

وی با بیان اینکه همه به انقلاب و نظام افتخار می کنیم،  اظهار داشت: انقلاب اسلامی مایه فخر ما است و همانگونه که به ایران عزیز و سربلند، افتخار می‌کنیم، انقلاب اسلامی نیز باعث فخر همه ایرانیان است. افزایش امید و اعتماد میان مردم  مهم‌ترین ضرورت در مقطع کنونی است. اگر امید به آینده از بین برود، دیگر هیچ سرمایه‌ای برای ادامه راه نخواهیم داشت.

رییس‌ جمهور با بیان اینکه هر چند در کشور، موفقیت به دست آورده باشیم، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم، یادآور شد: ما از فرهنگی استبدادی و منفور عبور کرده و می‌خواهیم به فرهنگ محمدی(ص) و علوی برسیم؛ امروز بخشی از راه را پیموده‌ایم و بخشی دیگر از راه باقی مانده است  که باید تکمیل شود و اینکه رهبر معظم انقلاب در انقلابی ماندن تأکید دارند، نشان می‌دهد که هنوز به مقصود و هدف نرسیده‌ایم.

وی انقلاب را تحولی بزرگ  در جامعه برای رسیدن به آرمان‌های بلند ملتی آرمان‌خواه و عدالت‌جو دانست و با اشاره به اینکه امروز در کشور بسیاری از اهداف انقلاب تحقق یافته است، عنوان کرد: این آزادی دانشجو برای سخنان صریح ،بدون دغدغه و با صراحت لهجه و بیان در برابر رییس اجرایی کشور از دستاوردهای انقلاب است. شاید نتوان استقلال سیاسی که امروز در ایران وجود دارد را در دیگر کشورهای منطقه و جهان یافت.

روحانی همچنین بیان کرد: شما ببینید در انتخابات آمریکا آقایی انتخاب شده وچه سر و صدا و تزلزلی در ذهن سیاست‌مدارها در اروپا، شرق دنیا، آسیا  و در بخش‌هایی از قاره آمریکا پدید آمده، اما تنها کشوری که همانطور که مقام معظم رهبری فرمود از آمدن این آقا نه خوشحالیم و نه غم‌زده‌ایم، ایران است. هر برنامه‌ای هم دارد بعدها معلوم خواهد شد و ما راه و مسیر خودمان را خواهیم .

وی در ادامه گفت: او ممکن است خیلی چیزها دلش بخواهد،  دلش بخواهد برجام را تضعیف و یا پاره می‌کند ، مگر ما می‌گذاریم و مگر ملت ما می‌گذارد. آمریکا نمی‌تواند در مسیر استقامت و ایستادگی ملت ایران تاثیرگذار باشد.

روحانی با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس، همه کشورهای مرتجع منطقه و قدرت‌های جهانی به صدام علیه ایران کمک‌های فراوان کرده و از او حمایت نمودند، گفت: در آن دوران دنیا در برابر ملت ایران ایستاد اما ما دست به دست هم دادیم و توانستیم در برابر آنها پیروز شویم. جنگ ثابت کرد که هرگاه دست به دست و همدل باشیم می‌توانیم در برابر توطئه‌های بزرگ به پیروزی برسیم.

براساس گزارش خبرگزاری ایسنا، رئیس دولت یازدهم در پایان با بیان اینکه در دوران جنگ، عراق مجهز به سیستم موشکی ضدتشعشع راداری شده بود، خاطرنشان کرد: جوانان در دانشگاه‌ها و افسرانی لایق چون ستاری‌ها و بابایی‌ها به میدان آمدند و توانستند این سیستم را در عملیات والفجر 8، ناکام کرده و 73 فروند جنگنده عراقی را سرنگون کنند تا جایی که در آن دوران آمریکا و شوروی سابق اعلام کردند که کشوری خارجی به کمک ایران آمده است، در حالی که این دانشجویان اساتید و متخصصان ما بودند که با تلاش خود توانستند به این هدف برسند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
7
25
زنده باد روحانی ان شاالله در دور بعد نیز ریس جمهور ما باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
5
14
یک سخنرانی راست و شفاف ، پایدار و مستدام مدیریت تدبیر و امید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
3
10
به امید حق و به کوری چشم منحرفین انقلاب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
1
6
یک ضرب المثلی است که می گوید پنبه اش زده شد ، قصه از این قرار بوده که یک آدم لاغر و ضعیف با استفاده از لباس کشاد و گذاشتن پنبه در آن هر روز در آبادی ها هل من مبارز می طلبیده و مردم از ترس او به او باج می دادند تا اینکه در یک آبادی هل من مبارز پیدا می شود و با گلاویز شدن با مرد پنبه ای در حرکت اول لباسش پاره و پنبه ها بیرون می ریزد ؛ حالا حکایت امریکا و ترامپ است که گنده گویی می کنند دیر نیست که پنبه های ترامپ هم بیرون بریزد .
شناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
0
3
آفرین رئیس جمهور محترم جلوی پاره کردنشون رو بگیر.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
0
1
''' آفرین بر رییس جمهور با تدبیر با داشتن چنین رییس جمهوری در تاریخ به خود نمی بالد'''
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین