کد خبر: ۴۱۲۴۰۷
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲

پایان سفر ظریف به پکن/ تاکید ایران و چین بر پایبندی کشورها در اجرای برجام

ایران و چین در کنار اینکه شرکای مهم اقتصادی، سیاسی ونظامی یکدیگرهستند،درتلاشند تا درهر چارچوبی که امکان دارد روابط خود را به سطح بالاتری ارتقا دهند وازاین جهت سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به پکن بسیار با اهمیت تلقی می شود.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، اهمیت سفر رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان به چین که سه شنبه شب به پایان رسید از آن جهت ویژه است که این دومین سفروی بعد از توافق هسته ای بود که به طور حتم، می تواند نقطه عطفی در روابط دو کشور همسایه باشد.
اهمت دیگراین سفرکه بسیاری ازکارشناسان و تحلیل‌گران مسائل سیاسی ومهمترازهمه رسانه های کشورچین به آن تاکید کرده اند، شرایط ویژه و تحولاتی است که نه تنها در خاورمیانه بلکه جهان نیز شاهد آن است.

اوضاع در خاورمیانه کماکان متشنج بوده و در سوریه و عراق نبردها با گروه های تروریستی به طور جدی در جریان است و هماهنگ کردن راهبردها و گفت وگو درباره تحولات این منطقه همواره بین چین در جریان بوده است.
ازسوی دیگر درآمریکا دولت تازه ای برسر کار می آید و ضروری است کشورها رایزنی های بیشتری درباره روابط آینده و تحولات آتی دنیا انجام دهند.

کارشناسان و رسانه های چین که نگاه ویژه ای به سفر رئیس دستگاه دیپلماسی ایران به چین داشته اند، در مطالب و گزارش های خود انجام این سفر را دراین برهه از زمان با اهمیت توصیف کرده اند به خصوص آنکه دو کشور به صراحت دیدگاههای خود را در خصوص برجام اعلام و تاکید کرده اند که که برجام یک سند چندجانبه است که توسط شورای امنیت تایید شده و نباید تحولات داخلی کشورها به آن خدشه وارد کند.
گزارش ها با اشاره به اینکه چین یکی ازبازیگران کلیدی در برنامه هسته ای ایران وتوافق برجام است و دو کشور علاقمند به توسعه مناسبات در زمینه های مختلف هستند، یادآور شده اند: انتظار می رود که دو کشور طرح های همکاری در بخش های مختلف را همچنان توسعه داده و به دنبال گسترش سطح همکاری ها باشند.

ایران و چین از زمانی که برجام حاصل شد تبادلات و دیدارهای بلندپایه ای داشته اند و از جمله یکی از مهمترین آنها سفر «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین به ایران بود.
درجریان‌ آن سفر دو کشور سندی را در باره توسعه روابط برای 25 سال آینده مورد بررسی و تصویب قرار دادند و سپس اعلام شد که ارزش تبادلات تجاری آنها بعد از یک دهه به 600 میلیارد دلار خواهد رسید.

«مایکل تران»از جمله کارشناسان مرکز راهبردی کپیتال مارکت «آر بی سی» می گوید که ایران توانسته است راهبردهای بسیار خوبی را برای توسعه روابط با دیگران اجرا کند و در این زمینه نباید فراموش کرد که مناسباتش با پکن به خوبی در حال رشد است.
او می افزاید که ایران بیش ازهر کشور دیگری توانسته است در ماه های گذشته در جهان روابط تجاری گسترده برقرار کند و در این باره کسی نباید به درایت این کشور تردید داشته باشد.
این اظهارنظرها نشان می دهد که سفر دو روزه وزیر خارجه کشورمان به چین در شرایطی که ایران به یک بازار قابل توجه برای پکن نیز تبدیل شده و دو شریک بزرگ تجاری روابط نزدیکی با یکدیگر دارند، از اهمیت زیادی برخوردار است و ملاقات های صورت گرفته میان ظریف و مقام های کشور چین، جهت مناسبات دیپلماتیک و سیاسی و بعضا اقتصادی دو کشور را در آینده به شکلی مناسب‌تر ترسیم خواهد کرد.

آمارها نشان می دهد، ایران که در سال 2010 میلادی بتدریج از صف شرکای بزرگ انرژی چین خارج شده بود نه تنها از آنها پیشی گرفته بلکه توانسته است در سال جاری میلادی میانگین روزانه نفت صادراتی خود به چین را به 630 هزار بشکه برساند که رقم بسیار چشمگیری است.
افزون بر این سفر رئیس دستگاه دیپلماسی ایران به پکن دقیقا به دنبال آن انجام شده است که ایران و چین در حاشیه سفر «چانگ ون چوان» وزیر دفاع این کشور به تهران یک توافقنامه برای برگزاری رزمایش های مشترک و مبارزه با تروریسم امضا کردند.

توافق امضا شده درتهران درماه جاری میلادی به دو کشور امکان می دهد روابط گسترده ای در عرصه نظامی و میان نیروهای مسلح داشته باشند و در بخش آموزش نیروهای نظامی هم همکاری کنند و بخصوص قلمرو مبارزه با تروریسم را به راهبرد قوی همکاری تبدیل نمایند.
سفر ظریف به چین مسلما همکاری های مختلف بخصوص اقتصادی دو کشور را به پیش سوق خواهد داد و باعث می شود تا در کنار زمینه های سیاسی، نظامی و دیپلماتیک، روابط تجاری هم قویتر شود.

شاید در همین راستاست که نشریه گلوبال تایمز چین که دیدگاه های رسمی دولتمردان این کشور را منتشر می کند در تازه ترین گزارش خود از ایران به عنوان یک نیروی پیشرو و شریک توسعه اقتصادی چین و دارای نقشی مهم در برنامه راه ابریشم نوین یاد کرده است.
نباید فراموش کرد که دولت چین به دنبال پیشبرد طرح راه ابریشم بوده و در همین راستا یک صندوق ویژه با 40 میلیارد دلار سرمایه ایجاد کرده است و در اجرای این طرح بزرگ جهانی به کشورمان نگاه ویژه ای دارد.
ازسوی دیگر آمارها نشان می دهد که ارزش تبادلات تجاری این جاده در آینده به یکهزار و 400 میلیارد دلار خواهد رسید که میلیاردها دلار آن از طریق گذرگاه مهمی به نام ایران صورت می گیرد.
نشریه خاطرنشان می کند که کشورهایی نظیر ایران در خاورمیانه بی شک شرکای پیشرو در توسعه اقتصادی چین و پیشبرد برنامه راه ابریشم هستند.
گلوبال تایمز می نویسد که چین در راه تطبیق راهبردهای خود در خاورمیانه برای اجرای بهتر برنامه راه ابریشم است و در این میان به کشورهایی نظیر ایران طبیعتا اهمیت زیادی می دهد و بخشی از برنامه نیز جلوگیری از نفوذ نیروهای بیگانه است.

رسانه چینی ادامه می دهد که چین در حال برقراری روابط نزدیکتر با کشورهای پاکستان و افغانستان در ارتباط با راه ابریشم است و با توجه به غنی بودن ایران از لحاظ منابع انرژی و نفت لازم است راهبردهای دقیق و بهتری برای توسعه روابط و همکاری میان دو کشور در نظر گرفته شود.
گلوبال تایمز تصریح می کند که اگرچه چین در زمینه توسعه منابع تجدید پذیر انرژی مانند انرژی خورشیدی تلاش می کند اما باید در مورد کشورهای دارای منابع نفت مانند ایران نیز با دقت عمل و راهبردهایی منظم و مدون داشته باشد.
«شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین در جریان سفری که اوایل سال جاری میلادی به خاورمیانه داشت اعلام کرد کشورش در این منطقه و برای اجرای طرح های زیربنایی مرتب با جاده ابریشم جدید 55 میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد کرد.

به تایید رسانه های چین سفر ظریف وزیر خارجه ایران دستان دو کشور را برای اجرای بسیاری از برنامه های مشارکتی و همکاری بازتر کرده و از این پس انرژی تازه ای به این مناسبات تزریق خواهد کرد و انتظار می رود فواید زیادی از آن حاصل کشورمان شود و در تقویت روابط با بزرگترین کشور در حال رشد جهان آثار فراوانی برجا بگذارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین