کد خبر: ۴۱۲۵۳۴
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
یک اتفاق جدید در زمین‌های عباس‌آباد تهران

شهرداری می‌خواهد پارکینگ‌ها را برای پاساژسازی بفروشد

مجتبی شاکری، رئیس کمیته فرهنگی شورا گفت: شرکت اراضی عباس آباد قصد دارد اعیان واحدهای تجاری پارکینگ نوروز و سپه را بفروشد. این اتفاق خلاف مجوزهای رهبری است.
آفتاب‌‌نیوز : تابستان امسال ماجراي قطع ١٧٠٠ اصله درخت در پارك چيتگر با تذكر يكي از اعضاي شوراي شهر تهران خبري شد. بعد از گذشت چندماه، دیروز شهردار منطقه ٢٢ يك بار ديگر در صحن شورا حاضر شد و با تاييد قطع درختان گفت كه شهرداری بنا به دلايلي مجبور شده اين درختان را قطع كند. پيش از اين او دليل قطع درختان را قطع آب از سوي سازمان آب اعلام كرده بود. البته جلسه روز گذشته شوراي شهر تهران خبرهاي مهم‌تري هم داشت؛ انتقاد از نحوه مديريت درياچه چيتگر، تصمیم فروش اعیان واحدهای تجاری عباس‌آباد، نياز به بودجه ۲۲‌هزار‌میلیارد توماني براي اتمام کل پروژه‌های عمرانی شهرداری و حال و روز نامناسب تصمیم‌گیری در معاونت‌های شهرسازی ازجمله مواردي بود كه در اين جلسه مطرح شد.

به گزارش آفتاب‌نیوز، ابوالقاسم مولایی، شهردار منطقه ۲۲ در پاسخ به انتقاد از قطع درختان در بوستان چیتگر توضيحاتي را ارایه كرد: «بنا به دلایلی مجبور شدیم ۱۷۰۰ اصله درخت را قطع کنیم اما تعهد دادیم که ۵۰‌هزار اصله درخت در این بوستان کاشته شود. از همه حاضران دعوت می‌کنم اسفندماه از این بوستان دیدن کنند تا در جریان روند کاشت این درخت‌ها قرار بگیرند.»

انتقاد از نحوه مديريت درياچه چيتگر موضوعي بود كه از سوي محسن سرخو، رئیس کمیته حمل‌ونقل شورای شهر تهران مطرح شد: «بهره‌برداری از دریاچه چیتگر به سازمان بازنشستگی شهرداری داده شده، اما این مجموعه خوب اداره نمی‌شود و ضرورت دارد نسبت به اداره آن چاره‌اندیشی جدی کنیم. »

محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا هم نسبت به توجيهاتي كه درباره مديران قبلي منطقه ٢٢ مي‌شود واكنش نشان داد: «منطقه ۲۲ یک فرصت استثنایی بود که تبدیل به منطقه‌ای نمونه شود اما این فرصت عملا از دست رفت. در زمان طراحی برای منطقه ۲۲ همایش‌های مختلفی با حضور متخصصان برگزار و قرار شد همه ساخت و سازها بر مبنای استانداردهای کامل ایجاد شود. منطقه ۲۲ در زمانی ایجاد شد که طرح جامع و تفصیلی وجود داشته لذا نمی‌توان معضلات آن را به گردن قبلی‌ها انداخت. »

او با تعجب از صحبت وزارت آموزش و پرورش مبنی بر این‌که زمین برای ساخت مدرسه در منطقه ۲۲ وجود ندارد گفت: «از ابتدا قرار بود ۷۰‌درصد املاک برای تأمین سرانه‌های اساسی صرف شود اما سوال این است که این زمینه‌ها چه شده است؟»

طبق گفته‌هاي مجتبي شاكري، رئیس کمیته فرهنگی شورا شرکت اراضی عباس‌آباد قصد دارد اعیان واحدهای تجاری پارکینگ نوروز و سپه را در این اراضی ۵۶۰ هکتاری به فروش برساند، در حالي كه اين اتفاق خلاف مجوزهاي رهبري درباره نگاهداشت اراضی عباس‌آباد و طرح جامع آن است: «در جلسه اخیر که با مدیرعامل شرکت و معاون شهرسازی داشتیم مطابق گزارش آنها در پارکینگ نوروز و سپه قرار است با استقرار فعالیت‌های تجاری بزرگ مقیاس با ظرفیت ۲۱۰۰واحد از پارکینگ‌ها برای کاربری تجاری اقدام کنند. با توجه به این‌که شهرداری اجازه واگذاری عرصه این اراضی را ندارد، بنا دارد اعیان واحدهای مذکور را بفروشد. در این صورت آمد و شد به این اراضی صرفا با مقصود فرهنگی نخواهد بود و شهروندان صرفا به قصد خرید به فستیوال فرهنگی جهان اسلام رفت و آمد خواهند کرد که خلاف اهداف اولیه مدیریت شهری در اراضی عباس آباد است. نسبت شورای شهر با شرکت نوسازی اراضی عباس آباد و نحوه کنترل و نظارت بر اعمال این شرکت بايد تعيين تكليف شود چون شورای شهر در این قضیه عملا در حاشیه ایستاده است. » او درخواست کرد این شرکت درباره عملکرد خود در حوزه شهرسازی و برنامه فروش اعیان واحدهای تجاری که بی‌اطلاع شورای شهر دنبال می‌کند در اسرع وقت گزارش رسمی ارایه کند.

‎از طرف دیگر براساس تازه‌ترين گزارش نظارتی٦ ماهه پروژه‌های تملک سرمایه‌ای‌ سال ۹۵ شهرداری تهران كه از سوي علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا روز گذشته ارایه شد شهرداري تهران براي اتمام ۲۱۷۲ پروژه عمرانی شهرداری در معاونت‌ها و مناطق، تا پايان‌سال، افتتاح۲۲‌هزار‌میلیارد تومان بودجه نياز دارد. اين در حالي است كه شهرداري تهران حدود ٢٠‌هزار ميليارد هم به سازمان و نهادهاي مختلف بدهي دارد: «زمین، طراحی و برنامه‌ریزی و پیمانکار از مشکلات اجرای پروژه‌ها بوده که باعث تأخیر در اجرا شده است. بیشترین دلیل تأخیر پروژه‌ها نیز مربوط به مشکلات مالی است. پروژه‌های زیر ۵۰‌درصد را متوقف کرده و شهرداری تهران اجازه آغاز پروژه جدید را ندارد، بازدیدهای انجام شده نشان می‌دهد ۲۵‌درصد پروژه‌های مناطق و ۵۸‌درصد پروژه‌های معاونت‌ها تغییر داشته است.»

وضعیت بحرانی معاونت‌های شهرسازی مناطق ٢٢گانه موضوع انتقادي بود كه از سوي محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی شورا مطرح شد: «قریب به ٥‌سال از ابلاغ طرح تفصیلی شهر تهران گذشته است اما بیش از ١٠٠٠ بخشنامه صادره از سوی شهرداری و معاونت شهرسازی در مناطق به قوت خود باقی است و این در صورتی است که قرار بود با ابلاغ مفاد طرح تفصیلی و انجام تکالیف مربوطه تمامی بخشنامه‌های گذشته لغو و منتفی شود و از اعمال سلایق شخصی توسط مدیران و شهرداران و ایجاد فضای رانتی جلوگیری به عمل آید. در‌سال اول شورای چهارم با پیگیری‌های کمیسیون شهرسازی و معماری تمامی بخشنامه‌های فوق لغو شد، اما متاسفانه به تدریج با رویکرد درآمدزایی و با رویکرد افزایش اختیارات مدیران و شوراهای معماری مناطق مجددا این بخشنامه‌ها اعمال می‌شود.» او خطاب به شهردار تهران و معاون شهرسازی شهرداری اعلام کرد: «حال و روز فرایند تصمیم‌گیری در معاونت‌های شهرسازی مناطق و شوراهای معماری بسیار نامناسب است و متاسفانه طی ماه‌های اخیر حتی از ارایه فرم‌های اعلام عوارض سیستمی و چاپی اجتناب می‌شود که این امر موجب سرگردانی و بلاتکلیفی شهروندان و گسترش فساد مالی شده است.»

اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران هم با انتقاد از درخواست بودجه ٥٠‌میلیارد تومانی برای پروژه‌ای که قرار بود با مشارکت بخش خصوصی ساخته شود گفت: «پروژه آرش - اسفندیار که موجب ترافیک فزاینده در محدوده خیابان نیایش شده دردسرهایی برای مردم ایجاد کرده است. موقع تصویب اجرای این پروژه کمیته عمران اعتراض خود را اعلام کرد اما مجددا این پروژه تصویب و به اجرا رسید. قرار شد پروژه آرش - اسفندیار با مشارکت بخش خصوصی ساخته شود اما حالا ٥٠‌میلیارد تومان تقاضای بودجه از شهرداری تهران داده و این خلاف مصوبه است. ترافیک تقاطع خیابان ولیعصر - نیایش مردم را بیچاره کرده به گونه‌ای که مردم برای رهایی از این ترافیک مجبور به انجام کارهای عجیب و غریب هستند. باید پلیس در این منطقه حاضر شود.»

همچنين موضوع بررسی بار مالی تغییر قرارداد ٥٠٠٠ کارمند شهرداری تهران كه با تذكر‌هادی ساعی، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی در صحن شورا مطرح شد: « شهردار ابلاغیه جدیدي مبنی بر تغییر وضع ٥٠٠٠ کارمند شهرداری در نوع قرارداد داشته است در حالي كه تغییر قرارداد این کارمندان بار مالی برای شهرداری دارد و باید جزییات این تصمیم در شورای شهر بررسی شود. »

حبیب کاشانی، عضو ديگر شورا هم اين سوال را مطرح كرد كه: «جای سوال است که شورای شهر تهران به‌عنوان ناظر بالادستی شهرداری در کجای این تصمیم قرار دارد؟ دو عدد زونکن شامل اعتراضات و شکایات پرسنل از استخدام قبلی در شورای شهر موجود است که کارمندان اعتراض کردند، حالا که شورا در هیچ جای این استخدام دیده نشده چرا کارکنان به ما شکایت می‌کنند؟ و این در حالی است که شورا سیاست‌گذار شهرداری است.»

در نهايت مهدی چمران، رئیس شورای شهر هم گفت: «باید بررسی‌های دقیقی درخصوص بار مالی این تغییر قرارداد انجام بگیرد، باید جلسه مشترکی با حضور اعضای شورای شهر و شهرداری برگزار شود تا ابعاد این تصمیم‌گیری روشن شود.»

اصغر قدیمی، دبیر دبیران شورایاری منطقه ۲۲ هم روز گذشته در صحن علنی شورای شهر نسبت به فراهم نبودن زیرساخت‌ها، كمبود مدرسه و امنيت در این منطقه گلایه کرد: «متاسفانه بسیاری از محلات منطقه ما فاقد مدرسه هستند و براساس بررسی‌های صورت گرفته این منطقه حداقل به ۶۰ مدرسه احتیاج دارد. »

ناصر امانی، معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران هم درباره عدم ساخت مدرسه در منطقه ٢٢ پاسخ داد: «آموزش و پرورش توقع دارد که زمین را به صورت رایگان در اختیار آنها قرار دهیم اما شهرداری در این زمینه محدودیت‌هایی دارد. البته شهرداری تهران ٥ قطعه زمین را به‌طور رایگان در اختیار آموزش و پرورش قرار داده که مدرسه بسازد، اما متاسفانه هنوز بنا به دلایلی که مشخص نیست این مدرسه‌ها ساخته نشده است.»

منبع: شهروند
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
0
5
شهردار هر کاری بخواد داره انجام میده .
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
0
4
منطقه بیست و دو سرآمد تخلفات است بیایید ببینید در مجاورت شهرکت چشمه و میدان المپیک چه برج هایی ساخته شده در حالی که تراکم این مناطق سه طبقه است
بیایید ببینید که شهردار درختان بیست سی ساله و سالم جلوی درب منازل مردم را به یک شرکت فروخت و آن ها درخت ها را قطع کردند
پارک چیتگر که جای خود دارد بیایید ببینید در همین منطقه با تراکم سه واحد شهرداری با گرفتن رشوه مجوز ساخت آپارتمان های با بیش از چهار طبقه را هم می دهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
0
3
فساد برداشته
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
0
3
احتمالا جناب قالیباف به یه تکنولوژی جدید دست پیدا کرده که میشه ماشین رو بعد از خاموش کردن بذاری تو جیب و با خودت ببری.
انصاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
0
0
شهرداری تراکم فروخت و قرار براین بود پارکینگ سازی شود نه پارکینگ زدایی.
یعنی اگر صحت داشته باشد شرم آور است و تخلف.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
0
0
شهرداری باید محاکمه شود.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین