کد خبر: ۴۱۲۶۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱

عکس/ همدردی برج ایفل با برج میلاد!

درست مثل برج میلاد تهران، برج ایفل در پاریس هم تبدیل به شاخصی برای اندازه‌گیری آلودگی هوا شده است. این روزها که برج ایفل ساعت به ساعت در میان دود سمی خاکستری و قهوه‌ای‌رنگی که شهر را در بر گرفته، کم‌رنگ‌تر و کم‌رنگ‌تر می‌شود، روشن است که اوضاع هوا اصلا خوب نیست.
آفتاب‌‌نیوز : از یکی دو روز پیش، مطبوعات و مسئولان در پاریس هشدار داده بودند که با گذشت روزها و پایدار باقی ماندن شرایط جوی، پاریس به روزهای بحرانی آلودگی هوا نزدیک می‌شود. این اتفاق حالا افتاده است.

اوضاع هوا در لندن هم خوب نیست. در حالی که روزنامه‌های همه‌پسند فرانسوی می‌گویند «دود آلمانی» روی سر شهر خراب شده است، روزنامه‌های لندنی نوشته‌اند که «دود فرانسوی» به شهرشان هجوم آورده است. به هر حال، آلمانی، فرانسوی، مغولی یا عربی، کیفیت هوای این دو شهر بزرگ اروپایی هر روز بدتر از روز قبل می‌شود و هنوز تا آخر هفته تقویم میلادی هم چند روزی باقی مانده است!

از روز گذشته طرح زوج و فرد در پاریس و حومه شهر به اجرا گذاشته شده است. آنه هیلدنگو - شهردار پاریس - گفته است حداقل خاصیت طرح زوج و فرد این است که بار ترافیکی را که اصلی‌ترین عامل آلودگی هوا است، به نصف کاهش می‌دهد. خودروهایی که طرح ترافیک را نادیده بگیرند ۲۲ یورو یا ۴۴ هزار تومان است و اگر راننده‌ای از پرداخت جریمه خودداری کند باید ۳۵ یورو یا ۱۴۷ هزار تومان بپردازد.

شهرداری پاریس علاوه بر این، استفاده از همه وسیله‌های حمل و نقل عمومی را برای مقابله با شرایط بحرانی رایگان کرده است و در بعضی مناطق شهری از تردد خودروهایی که کمتر از سه سرنشین دارند، جلوگیری شده است. در کنار اینها شهرداری اعلام کرده برنامه‌هایی برای راحت‌تر و فراگیر شدن استفاده از دوچرخه در شهر را به اجرا خواهد گذاشت و تلاش می‌کند تا خیابان‌ها را برای پیاده‌روی، مناسب‌سازی کند.

در لندن هم وضعیت خوب نیست. شهردار صادق خان، اعلام وضعیت هشدار کرده و از مردم خواسته است که به صورت داوطلبانه استفاده از خودرو را این روزها کنار بگذارند.

این هفته سالگرد «آلودگی هوای عظیم» لندن است. ۶۴ سال پیش در چنین روزهایی یک ابر سنگین آلودگی هوا در لندن که برای چهار روز تمام ساکن باقی ماند، جان ۴۰۰۰ نفر را گرفت و دست کم ۱۰۰ هزار نفر دیگر را بیمار کرد. آلودگی هوا هر سال در همین فصل سال بیشتر دیده می‌شود و مورد توجه قرار می‌گیرد اما راه حل‌هایی مثل وضع مقررات روزانه برای ترافیک، هیچ وقت کافی نبوده‌اند.

شهرداری پاریس به همین دلیل برنامه‌ریزی بلندمدت‌تری را در نظر گرفته است. خانم هیلدنگو همزمان با شهرداری‌های آتن، مادرید و مکزیکو سیتی اعلام کرده است که قصد دارد تردد خودروهای دیزلی را تا سال ۲۰۲۵ به طور کامل ممنوع کند. انتظار می‌رود که لندن هم به زودی به موافقت‌نامه‌ شهرهای اروپایی برای منع تردد خودروهای دیزلی بپیوندد. موتورهای دیزلی که ۵۰ درصد تولید خودرو در اروپا را شامل می‌شوند، در مقایسه با موتورهای بنزینی کربن کمتری تولید می‌کنند و در نتیجه برای اهداف کاهش گازهای گلخانه‌ای که به گرمای زمین منجر می‌شود، مناسب‌تر هستند اما به جای آن، دی‌اکسید نیتروژن بیشتری به هوا وارد می‌کنند که باعث می‌شود نوع آلودگی هوای شهرهای اروپایی با کشورهایی که موتورهای بنزینی خودرو در آن محبوبیت بیشتری دارند، تفاوت داشته باشد.

آلودگی هوا در ۲۰ سال گذشته بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته است. همه موافق هستند که برنامه‌هایی مثل اجرای طرح زوج  و فرد برای کنترل این وضعیت کافی نیست اما معلوم است که هر چه حمل و نقل عمومی کارآمدتر و ارزان‌تر باشد و رسیدگی به آن افزایش پیدا کند، هوایی که تنفس می‌کنیم هم بهتر می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
0
1
كاش شاخص هارو ميگفتيد كه ميتونستيم مقايسه كنيم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین