کد خبر: ۴۱۲۶۶۵
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸

نخست وزیر ایتالیا جمعه استعفا می‌کند

به گفته یک منبع آگاه نخست وزیر ایتالیا روز جمعه استعفای خود را به صورت رسمی به رئیس جمهور این کشور تقدیم می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ماتئو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا چند ساعت پس از شکست در رفراندوم اخیر این کشور متعهد به کناره گیری از سمت خود شد. اما سرژیو ماتارلا، رئیس جمهور این کشور که به دنبال کاهش روند بحران سیاسی در ایتالیاست و قدرت انتخاب نخست وزیر و انحلال پارلمان را دراختیار دارد از رنتزی خواست تا زمان تصویب بودجه سال ۲۰۱۷ این کشور در پارلمان که قرار بود امروز (چهارشنبه) برگزار شود در قدرت بماند.

علت به تعویق افتادن استعفای رنتزی به روز جمعه همچنان نامشخص است اما ماتارلا به دنبال آن است که پارلمان پیش نویس قانون  انتخابات جدید را پیش از برگزاری هرگونه انتخابات ارائه دهد؛ اقدامی که ممکن است برگزاری هرگونه انتخابات را تا فصل بهار به تعویق بیندازد.

ایتالیا قرار نیست تا پیش از سال ۲۰۱۸ انتخابات پارلمانی برگزار کند اما گمانه‌زنی‌ها میان رهبران احزاب به منظور برگزاری زودتر این انتخابات رو به افزایش است. آنجلینو آلفانو، وزیر کشور ایتالیا و رهبر حزب راست میانه این کشور گفته است که این انتخابات می‌تواند یک سال زودتر و در ماه فوریه برگزار شود.

این در حالی است که ایتالیا همچنان به دنبال راهی برای حل مشکل اقتصادی خود به ویژه در سیستم بانکداری این کشور است؛ مشکلی که حل آن به مداخله دولت نیاز دارد.

 به گفته منابع آگاه، دولت ایتالیا در حال آماده شدن برای دریافت سهام دو میلیارد دلاری از یکی از بانک‌های مهم و بزرگ ایتالیا است.

 با این حال امروز یکی از سخنگویان وزارت خزانه‌داری ایتالیا گزارش‌ها مبنی بر تلاش دولت این کشور برای دریافت وام از مکانیسم ثبات اروپایی برای حمایت از بخش بانکداری خود را رد کرد.

در همین حال امروز (چهارشنبه) یکی از اعضای عالی رتبه حزب دموکراتیک رنتزی قرار است استراتژی جدیدی را برای این مساله ارائه دهد.

این در حالی است که رنتزی همچنان رهبر این حزب که بزرگترین کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارد محسوب می‌شود. بنابراین پیش بینی می‌شود که هیچ دولت جدید بدون موافقت رنتزی قابلیت تشکیل شدن را نخواهد داشت.

حزب دموکراتیک ایتالیا برنامه دارد تا از دولتی حمایت کند که به نوعی دولت وحدت ملی محسوب شود و بتواند احزاب اپوزیسیون فعلی را نیز در بر بگیرد.

گفته می‌شود اگر تشکیل چنین دولتی ممکن نباشد عضو دموکراتیک ایتالیا به دنبال انتخابات زود هنگام خواهد بود.

در این میان یکی از نزدیکان رنتزی و از نمایندگان حزب دموکراتیک ایتالیا پیش از این اعلام کرده بود که بهترین راه حل برای شرایط فعلی این کشور تشکیل یک دولت موقت است که تا زمان تعیین و تغییر قوانین  انتخاباتی و برگزاری انتخابات در فصل بهار بتواند کشور را ارائه کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین